1. Czy czynność wniesienia do Spółki aportem budynku dworca kolejowego może skorzystać ze zwolnienia (...)

1. Czy czynność wniesienia do Spółki aportem budynku dworca kolejowego może skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług? 2. Czy po upływie dwóch lat od oddania części nieruchomości budynku dworca w najem przysługuje przy dostawie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy? 3. Czy do czynności wniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu można zastosować zwolnienie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 15 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina Ch? jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 29 lipca 2010 r., na podstawie umowy cywilnoprawnej (akt notarialny) Gmina stała się wieczystym użytkownikiem gruntu Skarbu Państwa, stanowiącego między innymi działkę nr 26/16 o pow. 0,1223 ha oraz właścicielem posadowionego na tym gruncie budynku, stanowiącego odrębny przedmiot własności. Były właściciel X przeniósł na rzecz Gminy, w trybie przepisów art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa, prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej wraz z prawem własności budynku dworca kolejowego w zamian za wygaszenie zaległych zobowiązań X z tytułu podatku od nieruchomości. Działka nr 26/16 zabudowana jest murowanym dwukondygnacyjnym budynkiem dworca kolejowego o pow. użytkowej 1024,52 m2. Przedmiotowy budynek dworca według danych identyfikacyjnych obiektu został wybudowany w 1947 roku. X nieruchomość powyższą nabyła na podstawie decyzji znak?. Poprzedni właściciel X wynajmował na podstawie umów najmu pomieszczenia o łącznej pow. 138,82 m2 dla osób prawnych i fizycznych. Przedmiotowa nieruchomość została przekazana przez Gminę do jednostki budżetowej (zarządcy obiektu) pn. ? w celu realizacji zadań statutowych. Zarządca obiektu działający w imieniu Gminy sporządził do uprzednio zawartych umów (w latach 2007-2010, czyli przed przejęciem nieruchomości) przez byłego właściciela aneksy do umów.


  1. aneks z dnia 1 października 2010 r. ? najem pomieszczenia o pow. 30,60 m2 ? kasy biletowe,
  2. aneks z dnia 1 października 2010 r. ? najem pomieszczenia o pow. 9,70 m2 ? pomieszczenia socjalne,
  3. aneks z dnia 25 października 2010 r. ? najem lokalu o pow. 21,00 m2 ,
  4. aneks z dnia 18 listopada 2010 r. ? najem pomieszczenia o pow. 39,90 m2 ? kasy biletowe.


Budynek dworca nie był przedmiotem dzierżawy ani przedmiotem najmu w całości. Zgodnie z zapisem § 7, 8, 9 aktu notarialnego na rzecz ??ustanowiono na prawie użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę nr 26/16 bezpłatną (i na czas nieokreślony) służebność przesyłu, polegającą na dostępie oraz prawie eksploatacji, konserwacji, usuwania awarii, przebudowy i modernizacji uzbrojenia nadziemnego w postaci linii energetycznych, teletechnicznych, kablowych, linii kablowej oświetlenia zewnętrznego oraz urządzeń w budynku stacji. Ponadto Gmina, na podstawie § 10 aktu notarialnego ustanowiła na prawie wieczystego użytkowania gruntu na rzecz X i jej następców prawnych, nieodpłatnie i na czas nieokreślony użytkowanie, polegające na korzystaniu z ogólnodostępnego pomieszczenia holu dla podróżnych o pow. 76,55 m2, celem zapewnienia odprawy i przejścia na perony osób korzystających z transportu kolejowego. Jedynymi dokumentami potwierdzającymi przedmiotową transakcję jest akt notarialny oraz decyzja wygaszająca zobowiązanie w podatku od nieruchomości wobec Gminy ? brak faktury dokumentującej tą transakcję.

W chwili obecnej Gmina zamierza wnieść aportem budynek dworca wraz z prawem użytkowania wieczystego nieruchomości do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Ch? ze 100% udziałem Gminy. Przez okres od momentu nabycia do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Gmina ani zarządca obiektu nie dokonywali przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji ani modernizacji i nie ponosili wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku. Tym samym nie korzystano z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy czynność wniesienia do ww. Spółki aportem budynku dworca kolejowego w chwili obecnej może skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy po upływie dwóch lat od oddania części nieruchomości budynku dworca w najem przysługuje przy dostawie (poprzez wniesienie aportu) zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy?
  3. Czy do czynności wniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu działki o nr 26/16 zabudowanej budynkiem dworca kolejowego można zastosować zwolnienie od opodatkowania wynikające z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy czynność wniesienia aportu w postaci budynku dworca kolejowego do Spółki wraz z prawem użytkowania wieczystego, spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy. Zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o podatku od towarów i usług lub przepisy wykonawcze do tej ustawy.


Obecnie Gmina nie może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 z uwagi na to, iż:


  1. posiadany przez Gminę budynek dworca kolejowego w części o pow. 101,20 m 2 był podnajmowany dla osób prawnych lub fizycznych od miesiąca października i listopada 2010 r. ? czyli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą aportem do Spółki nie minie wymagany okres 2 lat,
  2. aport może być dokonany w części dotyczących podnajmowanych powierzchni po upływie dwóch lat, natomiast pozostała część budynku kolejowego będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki podstawowej 23% w przypadku gdy nie minie okres 2 lat od pierwszego zasiedlenia oraz gdy minie okres 2 lat.


Wniesienie aportu przez Gminę do Spółki podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż brak jest prawa do odliczenia od wydatków związanych z budową lub nabyciem budynku dworca:


  1. budynek dworca kolejowego został wybudowany w 1947 roku, czyli przed 5 lipca 1993 r. ? przed wprowadzeniem w Polsce podatku od towarów i usług,
  2. PKP S.A. ? poprzedni właściciel nabył powyższą nieruchomość na podstawie decyzji Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 7 marca 2003 r., znak BR.III.AM.7720/27/2003,
  3. przeniesienie prawa własności budynku dworca kolejowego oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu dokonane zostało w trybie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa ? zawarta w formie aktu notarialnego, czynność ta mieści
  1. wieczystym użytkownikiem działki nr 26/16 poprzedni właściciel (X) został w roku 2000, czyli przed nowelizacją ustawy w 2004 r. - czynność nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  2. przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości, tj. budynku dworca, jak i prawa wieczystego użytkowania od X. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie posiada (nie otrzymała) faktury VAT dokumentującej przedmiotową transakcję,
  3. Gmina ani zarządca obiektu nie ponosili wydatków na ulepszenie budynku dworca.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29 ust. 5 ustawy. Na podstawie tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów. Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania dla czynności oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o czym stanowi art. 29 ust. 5a ustawy. Tym samym zwolnione od podatku będzie zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy ? opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy ? czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:



  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).


Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


W art. 2 pkt 14 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;


Wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Natomiast w myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług planuje wnieść w formie aportu do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. ? budynek dworca kolejowego wraz z prawem użytkowania wieczystego nieruchomości. Gmina 29 lipca 2010 r., na podstawie umowy cywilnoprawnej stała się wieczystym użytkownikiem gruntu Skarbu Państwa (m.in. działki 26/16) oraz właścicielem posadowionego na tym gruncie budynku, stanowiącego odrębny przedmiot własności. Były właściciel X przeniósł na rzecz Gminy, w trybie przepisów art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa, prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej wraz z prawem własności budynku dworca kolejowego w zamian za wygaszenie zaległych zobowiązań X z tytułu podatku od nieruchomości. Poprzedni właściciel X wynajmował, na podstawie umów najmu niektóre pomieszczenia budynku dworca osobom prawnym i fizycznym. Przedmiotowa nieruchomość została przekazana przez Gminę do jednostki budżetowej (zarządcy obiektu). Zarządca obiektu działający w imieniu Gminy sporządził do uprzednio zawartych umów (w latach 2007-2010, czyli przed przejęciem nieruchomości). Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie otrzymała faktury VAT dokumentującej nabycie budynku dworca i prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Gmina nie ponosiła również wydatków na ulepszenie budynku dworca. Obecnie Gmina zamierza wnieść aportem budynek dworca wraz z prawem użytkowania wieczystego nieruchomości do Spółki z o.o.

Analiza powołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę prowadzi do wniosku, iż w przedmiotowej sprawie do czynności wniesienia do Spółki z o.o. aportem budynku dworca kolejowego możliwe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, z tym że w odniesieniu do tej części nieruchomości, która była przedmiotem najmu (kasy biletowe, pomieszczenia socjalne itd.) z uwagi na fakt, iż oddanie ww. pomieszczeń w najem wypełnia definicję pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy i jeżeli od tego momentu minęły 2 lata (umowy najmu zostały zawarte w latach 2007-2010 przez X) można zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dlatego też w tym zakresie nie podzielono stanowiska Wnioskodawcy.

Natomiast w pozostałym zakresie z uwagi na fakt, iż w stosunku do budynku dworca kolejowego nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Gmina nie otrzymała faktury VAT dokumentującej nabycie budynku dworca i prawa użytkowania wieczystego nieruchomości), wniesienie w formie aportu budynku dworca do Spółki z o.o. korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zwolnienie dotyczyć będzie również prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowiony jest budynek, korzystający ze zwolnienia od podatku, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym

skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika