Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 2 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 27 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 kwietnia 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca działając jako organizacja pozarządowa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach realizuje projekt ?...? w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Celem operacji jest aktywizacja mieszkańców trzech zaprzyjaźnionych gmin C?, K?, G? wokół tworzenia społecznej wizji rozwoju gmin, wspieranie przedsiębiorczości, poszukiwanie zielonych miejsc pracy dla bezrobotnych. Operacja polega na zbieranie informacji na temat gminy w formie ankietyzacji, organizowania spotkań edukacyjnych p.t. ??? i wydaniu materiałów będących posumowaniem tych działań. Stowarzyszenie nie czerpie zysków z realizacji projektu. W ramach operacji Wnioskodawca ponosi koszty realizacji ankietyzacji i działań edukacyjnych oraz koszty wydawnictwa materiałów. W pomoc przy organizacji imprezy zaangażowanych jest kilku wolontariuszy.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarowi usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.) i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Jako osoba prawna jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP i REGON. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co ? zdaniem Wnioskodawcy ? skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji zadania.

W ramach realizacji projektu ?...? Wnioskodawca dokonuje nabycia usługi druku plakatów i wydawnictwa, zakupu tuszu do drukarek. Z tytułu dokonania powyższych zakupów otrzyma faktury VAT. Projekt ma charakter niekomercyjny a jego realizacja jest nieodpłatna.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy poniesiony koszt podatku VAT w przypadku realizacji operacji może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony?


Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT, ponieważ realizacja projektu nie ma i nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego ? stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.) ? stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. ww. przepis miał następujące brzmienie: ?Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, oraz w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

W analogiczny sposób kwestia ta była uregulowana w § 8 ust. 3 i 4 oraz rozdziale 9, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług a zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanych rozporządzeniach.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika