Czy koncerty organizowane poza siedzibą Jednostki sprzedawane za kwotę ryczałtową, gdzie organizatorzy (...)

Czy koncerty organizowane poza siedzibą Jednostki sprzedawane za kwotę ryczałtową, gdzie organizatorzy imprez kulturalnych zapraszają swoich gości podlegają zwolnieniu od podatku VAT?
Czy mamy w tej sytuacji do czynienia ze sprzedażą usług koncertowych korzystających ze zwolnienia czy ze sprzedażą wstępu na koncerty?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług kulturalnych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 9 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m. in. określenia stawki podatku dla świadczonych usług kulturalnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Przedmiotem działania Wnioskodawcy, (którego organizatorem jest Samorząd) jest prezentowanie muzyki symfonicznej oraz kameralnej, krzewienie wiedzy o muzyce i tym samym podnoszenie ogólnej kultury społeczeństwa. Filharmonia pozyskuje środki z dotacji, z wpływów z działalności koncertowej oraz z wynajmu sal i reklamy. Otrzymuje dotacje podmiotowe na działalność statutową oraz dotacje celowe na organizację wybranych koncertów, bądź przedsięwzięć, na które wstęp jest wolny lub sprzedawane są bilety wstępu. Dotacje na koncerty, gdzie sprzedawane są bilety wstępu nie mają wpływu na ich ceny, te bowiem kształtują się w zależności od popytu i nie odzwierciedlają faktycznie poniesionych wydatków. Wskazano, iż podatek naliczony odliczany jest strukturą sprzedaży.

Cele statutowe realizowane są poprzez działalność koncertową, gdzie wyróżnić można różne formy organizacji koncertów. Koncerty - (mające miejsce w siedzibie Jednostki), na które sprzedawane są bilety wstępu lub nie są wydawane bilety, bo następuje sprzedaż innym podmiotom ?za kwotę ryczałtową? ? opodatkowane są 7% podatkiem VAT. Natomiast w sytuacji, gdy koncerty odbywają się poza siedzibą Jednostki na zamówienie np. parafii, urzędów miast, ośrodków kultury, gdzie podmioty te zakupujące usługę kulturalną zapraszają swoich gości - stosowane jest zwolnienie z podatku VAT. Tak uzyskana ?kwota ryczałtowa? najczęściej nie pokrywa w całości poniesionych wydatków przy ich realizacji, a różnica jest udziałem Wnioskodawcy w kosztach organizacji danego przedsięwzięcia. Przedmiotem sprzedaży jest także usługa koncertowa na rzecz innych jednostek kultury, które we własnym zakresie i według własnych cen sprzedają bilety na koncerty odbywające się poza siedzibą Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 1 lipca 2008 r. wskazano, iż zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług świadczone przez Jednostkę usługi są sklasyfikowane w dziale: 92.31.21-00.20 ? Usługi koncertowe. Przy organizacji koncertów organizowanych poza siedzibą Jednostki ponoszone są koszty wypożyczenia materiałów nutowych, transportu, noclegów, obsługi technicznej, wynagrodzeń dla wykonawców itp.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy koncerty organizowane poza siedzibą Jednostki sprzedawane za kwotę ryczałtową, gdzie organizatorzy imprez kulturalnych zapraszają swoich gości podlegają zwolnieniu od podatku VAT... Czy mamy w tej sytuacji do czynienia ze sprzedażą usług koncertowych korzystających ze zwolnienia czy ze sprzedażą wstępu na koncerty...


Zdaniem Wnioskodawcy dla koncertów odbywających się poza siedzibą jednostki, sprzedanych na kwotę ryczałtową, na rzecz podmiotu, który nie sprzedaje biletów wstępu, a jedynie zaprasza swoich gości bądź pracowników (wstęp jest bezpłatny) nie należy stosować zwolnienia z podatku VAT, gdyż mimo braku sprzedaży biletów wstępu można mówić o sprzedaży wstępu na koncert.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy ? wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.

in. wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług (o których mowa w punktach 1-8), które nie podlegają zwolnieniu. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe.


Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 156, pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono ?usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:


  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).


Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymując opłatę ryczałtową określoną w umowie ze zleceniodawcą, nie pobiera opłat za wstęp w postaci biletów na organizowane imprezy kulturalne. A zatem świadczone usługi kulturalne, które zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 92.31.21 - koncerty na zlecenie innych teatrów, czy instytucji kultury - korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Jednostkę w stanie faktycznym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika