Prawo do odliczenia podatku. sygn: ITPP1/443-357/12/MN

Prawo do odliczenia podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina wybudowała 96 oczyszczalni przydomowych. Inwestycja została sfinansowana w 25% wartości netto przez mieszkańców, a w pozostałej części przez Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz środków własnych Gminy. Przy realizacji tego zadania podatek VAT był kosztem niekwalifikowalnym.

Planując inwestycję zostały podpisane z mieszkańcami umowy, na mocy których udostępnili oni nieodpłatnie na rzecz Gminy grunty pod budowę oczyszczalni oraz zobowiązali się na sfinansowanie oczyszczalni. Koszt jednej oczyszczalni był szacowany na 10.000 zł, więc odpłatność mieszkańców została oszacowana na kwotę 2.500 zł. Mieszkańcy, na podstawie zawartych umów, dotyczących finansowania oczyszczalni, zobowiązali się do dokonania wpłaty w kwocie 500 zł z przeznaczeniem na wykonanie projektu budowy; było to jednoznaczne zabezpieczenie Gminy jako inwestora przed poniesieniem kosztów projektu budowy w sytuacji rezygnacji mieszkańca z budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Po zakończeniu inwestycji, przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Urząd Marszałkowski ostatecznej płatności w dniu 15 września 2011 r., przydomowe oczyszczalnie są własnością Gminy. Gmina będzie pobierać odpłatność na podstawie zawartych umów za użytkowanie oczyszczalni i za nadzór nad ich prawidłowym funkcjonowaniem oraz za wywóz gminnym środkiem transportu osadu i dostarczenie go w celu oczyszczenia do oczyszczalni komunalnej.

Po upływie 5 lat zostanie dokonana analiza funkcjonowania przydomowych oczyszczalni ścieków, by określić dalsze zasady ich funkcjonowania i wykorzystania.

Wykonywane na rzecz mieszkańców usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w opisanych okolicznościach przysługuje Gminie, jako czynnemu płatnikowi podatku VAT, prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturze VAT wystawionej przez wykonawcę przydomowych oczyszczalni ścieków?


Zdaniem Wnioskodawcy, inwestycja będzie służyć sprzedaży opodatkowanej (odbiór osadu transportem asenizacyjnym Gminy i jego oczyszczanie w gminnej oczyszczalni ścieków), więc spełnione są warunki wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym podatek naliczony przez wykonawcę oczyszczalni przydomowych i zawarty w fakturze VAT może zostać odliczony od kwoty należnego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego ? zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy ? stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wybudował 96 oczyszczalni przydomowych. Po zakończeniu inwestycji, przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Urząd Marszałkowski ostatecznej płatności w dniu 15 września 2011 r., przydomowe oczyszczalnie są własnością Gminy. Gmina będzie pobierać odpłatność na podstawie zawartych umów za użytkowanie oczyszczalni i za nadzór nad ich prawidłowym funkcjonowaniem oraz za wywóz gminnym środkiem transportu osadu i dostarczenie go w celu oczyszczenia do oczyszczalni komunalnej. Po upływie 5 lat zostanie dokonana analiza funkcjonowania przydomowych oczyszczalni ścieków, by określić dalsze zasady ich funkcjonowania i wykorzystania. Wykonywane na rzecz mieszkańców usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten, jak wynika z wniosku, zostanie spełniony (Gmina będzie pobierać odpłatność na podstawie zawartych umów za użytkowanie oczyszczalni i za nadzór nad ich prawidłowym funkcjonowaniem oraz za wywóz gminnym środkiem transportu osadu i dostarczenie go w celu oczyszczenia do oczyszczalni komunalnej).

Skoro zatem, jak wskazano w złożonym wniosku, zakupy dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Gminie w opisanych okolicznościach przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z opisaną inwestycją.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika