1. Czy dotacja celowa na wykonanie przedmiotowego zadania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? 2. (...)

1. Czy dotacja celowa na wykonanie przedmiotowego zadania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? 2. Czy zakład budżetowy może odliczyć VAT naliczony z faktur na zakup materiałów i usług zakupionych w ramach przedmiotowego zadania, sfinansowanych dotacją celową?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniach 5 i 19 czerwca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • braku opodatkowania otrzymanej dotacji ? jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji oraz prawa do odliczenia w związku z realizacją inwestycji.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Działa na mocy uchwały Rady Gminy. Głównym przedmiotem działalności jest realizacja zadań własnych Gminy w zakresie:


  • gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  • utrzymania dróg, mostów, placów będących własnością gminy,
  • utrzymania wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, usuwanie ścieków komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną,
  • lokalnego transportu zbiorowego,
  • utrzymania zieleni gminnej,
  • wykonywania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na zlecenie wójta gminy.


Gmina zleca Wnioskodawcy wybudowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Na wykonanie tej czynności zostaje przekazana dotacja celowa z budżetu Gminy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzona jest sprzedaż opodatkowana oraz zwolniona. Faktury za zakup materiałów i usług wykorzystywanych do realizacji inwestycji budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, wystawiane są na Wnioskodawcę. Gmina przekazuje dla zakładu dotację celową, z której Wnioskodawca opłaca ww. faktury. Właścicielem sieci będzie Gmina. Docelowo sieć zostanie przekazana dla Wnioskodawcy, nieodpłatnie w administrowanie, a Wnioskodawca za pośrednictwem tej sieci będzie prowadził sprzedaż w całości opodatkowaną podatkiem VAT, wykonując w ten sposób zadania własne Gminy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dotacja celowa na wykonanie przedmiotowego zadania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Czy zakład budżetowy może odliczyć VAT naliczony z faktur na zakup materiałów i usług zakupionych w ramach przedmiotowego zadania, sfinansowanych dotacją celową?


Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja celowa na sfinansowanie inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż głównym inwestorem jest Gmina, a dotacja celowa nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy. W związku z powyższym Zakład nie ma również prawa odliczać podatku VAT naliczonego od faktur zakupu materiałów czy usług dotyczących ww. inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:


  • w zakresie braku opodatkowania otrzymanej za prawidłowe,
  • w zakresie braku prawa do odliczenia za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez świadczenie usług ? w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołane przepisy stanowią odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zwiększała podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele projektu realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów, nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, Gmina zleca Wnioskodawcy wybudowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Na wykonanie tego zadania zostaje przekazana dotacja celowa z budżetu Gminy.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż skoro ? jak wynika z treści wniosku ? przyznane Wnioskodawcy dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę (lecz stanowi dofinansowanie do kosztów inwestycji), to nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto z wniosku wynika, iż faktury za zakup materiałów i usług wykorzystywanych do realizacji inwestycji budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, wystawiane są na Wnioskodawcę. Gmina przekazuje dla zakładu dotację celową, z której Wnioskodawca opłaca ww. faktury. Właścicielem sieci będzie Gmina. Docelowo sieć zostanie przekazana dla Wnioskodawcy, nieodpłatnie w administrowanie, a Wnioskodawca za pośrednictwem tej sieci będzie prowadził sprzedaż w całości opodatkowaną podatkiem VAT, wykonując w ten sposób zadania własne Gminy.

Prawo do odliczenia podatku reguluje w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że w związku z faktem, iż faktury związane z przedmiotową inwestycją wystawiane są na Wnioskodawcę (czynnego podatnika VAT), a wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna, którą Gmina przekaże Wnioskodawcy do administrowania będzie służyła realizacji sprzedaży wyłącznie opodatkowanej, to w tym konkretnym przypadku Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizowanym zadaniem.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika