Czy otrzymana ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za sprzedane prosięta, którą (...)

Czy otrzymana ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za sprzedane prosięta, którą Wnioskodawca powinien udokumentować wystawiając fakturę korygującą, dotyczącą podwyższenia ceny sprzedanych prosiąt?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii produkcyjnej i jej dokumentowania? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii produkcyjnej i jej dokumentowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Wnioskodawca zawarł z kontrahentem umowę na produkcję prosiąt. Umowa zakłada, że kontrahent umożliwia Wnioskodawcy poprzez wskazanie sprzedawców nabycie stada podstawowego, pasz, leków, usług weterynaryjnych oraz nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji prosiąt. Po osiągnięciu przez kontrahenta parametrów prosięta są odbierane od Wnioskodawcy za określoną cenę. Umowa produkcji prosiąt przewiduje wypłatę na rzecz Wnioskodawcy tzw. ?premii produkcyjnej?. Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji, stanowi dodatkowe wynagrodzenie niezależne od ceny jaką kontrahent płaci za prosięta. Powyższe wynika z wyprodukowania przez Wnioskodawcę większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap. Wysokość premii produkcyjnej ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap. Na okoliczność otrzymania premii Wnioskodawca wystawia faktury VAT z wykazanym podatkiem od towarów i usług ze stawką podatku 22%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymana ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za sprzedane prosięta, którą Wnioskodawca powinien udokumentować wystawiając fakturę korygującą, dotyczącą podwyższenia ceny sprzedanych prosiąt...


Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on wystawić faktury VAT korygujące pierwotną cenę sprzedawanych prosiąt.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołane przepisy określające podstawę opodatkowania są zgodne z postanowieniami art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm).

Zasady wystawiania i treść faktur korygujących zostały określone w § 14 ust. 1 cyt. rozporządzenia, który stanowi, że fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.


W myśl dyspozycji § 14 ust. 2 omawianego rozporządzenia faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:


  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
  3. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  4. nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  5. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  6. kwotę podwyższenia podatku należnego.


Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji trzody chlewnej. Zgodnie z zawartą umową kontrahent umożliwia nabycie stada podstawowego, nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji. Po osiągnięciu określonych parametrów, następuje na rzecz kontrahenta dostawa prosiąt za określoną cenę. Umowa przewiduje otrzymanie przez Wnioskodawcę dodatkowego wynagrodzenia niezależnego od ceny, jaką kontrahent płaci za prosięta, tzw. ?premii produkcyjnej?. Wnioskodawca otrzymuje premię wtedy, gdy wyprodukuje większą ilość prosiąt niż założone minimum. Wysokość premii produkcyjnej ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz wyżej przytoczone przepisy prawa wskazać należy, iż otrzymywana przez Wnioskodawcę tzw. ?premia produkcyjna? - mimo nazwania wynagrodzenia premią ? stanowi w istocie kwotę należną z tytułu dostawy towaru. Z uwagi na fakt, że jest ona ustalana po wystawieniu faktury pierwotnej stanowi podwyższenie ceny dostarczanych towarów, zatem winna być dokumentowana fakturą korygującą.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika