Prawo do odzyskania podatku naliczonego. sygn: ITPP1/443-374/09/JJ

Prawo do odzyskania podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania z tytułu realizowanego projektu pn. ?Moje Boisko O.? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu pn. ?Moje Boisko ? O.?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina będzie beneficjentem środków pomocowych pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie ?Odnowa wsi?. W ramach programu będzie realizowany projekt pn. ?Moje Boisko ? O.?, którego celem jest budowa budynku sanitarno-szatniowego, stanowiącego zaplecze do korzystania z boisk, w którym znajdować się będzie magazyn, pomieszczenia trenera, szatnie i łazienki oraz kompleks dwóch boisk, tj. boisko piłkarskie i boisko wielofunkcyjne. Gmina będzie inwestorem dla zadania, które zostanie zrealizowane w ramach jej zadań własnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do kosztów kwalifikowanych projektu Gmina zaliczyła naliczony podatek od towarów i usług, gdyż czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, a wykonywaniem w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Korzystanie z kompleksu boisk oraz budynku sanitarno-szatniowego będzie nieodpłatne, powszechne dostępne i w trakcie korzystania z boisk nie będą przez Gminę świadczone usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności, a zatem nie posłużą czynnościom podlegającym opodatkowaniu.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 18 maja 2009 r. Gmina wskazuje, iż środki, które zostały przeznaczone na realizację projektu pn. ?Moje Boisko ? O.?, nie są środkami, o których mowa w rozdziale X rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina, jako podmiot prawa publicznego, realizując projekt pn. ?Moje Boisko ? O.? nie może odzyskać podatku od towarów i usług...


Gmina stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, realizując projekt pn. ?Moje Boisko ? O.?, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika