Określone zachowanie nabywcy w postaci zrealizowania w określonym czasie wymaganej ilości zakupów (...)

Określone zachowanie nabywcy w postaci zrealizowania w określonym czasie wymaganej ilości zakupów stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i winno być dokumentowane fakturą VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania realizacji określonego poziomu obrotu za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz sposobu dokumentowania świadczenia ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania realizacji określonego poziomu obrotu za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz sposobu dokumentowania świadczenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W ramach umowy handlowej z kontrahentem Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną za realizację planów zakupów określonych umową. Przyznanie premii i jej wysokość uzależniona jest od wielkości osiągniętego w danym okresie rozliczeniowym obrotu i odbywać się ma na podstawie not obciążeniowych wystawianych przez Spółkę po ustaleniu przez dostawcę wielkości zrealizowanego planu określonego dla danej grupy towarów za dany okres rozliczeniowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy wypracowanie obrotów na podstawie wiążącej strony umowy jest usługą w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy podstawą rozliczenia pomiędzy stronami winna być nota obciążeniowa wystawiona przez Spółkę, czy też nota uznaniowa wystawiona przez dostawcę...


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja określonych w umowie obrotów nie jest usługą i w związku z tym, uzyskane z tego tytułu wynagrodzenie nie może następować w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie faktury, gdyż transakcja ta nie podlega fakturowaniu, a premia nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podstawą faktury jest w tej sytuacji wyłącznie sprzedaż na rzecz Spółki określonych towarów. Wypłacana premia pieniężna nie będzie związana z żadną konkretną dostawą i nie będzie miała charakteru dobrowolnego, będzie bowiem uzależniona od określonego zachowania Spółki w danym okresie. A zatem z uwagi, iż nie występuje usługa, w ocenie Wnioskodawcy, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, ze względu, iż wysokość premii uzależniona jest od wielkości obrotu, a jego wysokość jest weryfikowana przez dostawcę towarów, podstawą wypłaty może być nota uznaniowa ze strony kontrahenta, a nie nota obciążeniowa wystawiana przez Spółkę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje premie pieniężne uzależnione od osiągniętego w określonym czasie, zapisanego w umowie poziomu zakupów. Premie te - jak wskazuje Wnioskodawca - nie są związane z żadną konkretną transakcją zakupu. W takim przypadku należy uznać, że udzielane premie pieniężne związane są z określonym zachowaniem Spółki, które stanowi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług za wynagrodzeniem podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, na udokumentowanie czego Spółka będzie zobowiązana wystawić fakturę zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej -powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika