Czy związku z obowiązującym prawem podatkowym, brak jest możliwości odzyskania podatku VAT przez (...)

Czy związku z obowiązującym prawem podatkowym, brak jest możliwości odzyskania podatku VAT przez Wspólnotę w ramach realizacji zadania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wspólnota funkcjonuje w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w ustawie o własności lokali. W celu należytego utrzymania części wspólnych i lokali ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te składają się z kosztów zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali. Na koszty te składają się: energia cieplna na potrzeby centralnego ogrzewania, dostarczana przez przedsiębiorstwo energetyczne, zimna woda, ścieki, energia elektryczna na klatkach schodowych, wywóz odpadów stałych, utrzymanie porządku i czystości w nieruchomości wspólnej, bieżące naprawy i remonty. Z powyższych tytułów na rzecz Wspólnoty właściciele uiszczają zaliczki w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych. Przyjęty sposób rozliczania kosztów nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury związane z mediami wystawiane są przez dostawców na Wspólnotę. Tak więc Wspólnota, a więc jej członkowie są nabywcami mediów, które pokrywane są z zaliczek pobieranych od członków Wspólnoty zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Kwoty wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali stanowią partycypację w kosztach Wspólnoty przez jej członków. Wspólnota, dostarczając media swoim członkom, nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, nie wykonuje usług dla podmiotów spoza Wspólnoty, a w zakresie czynności zarządzania nieruchomością wspólną i pobierania zaliczek od członków z tytułu dostawy mediów do poszczególnych lokali nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Wspólnota podjęła następujące uchwały:


  • nr (...) właścicieli lokali w nieruchomościach przy ul. (...)w (...) z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zawarcia umowy partnerskiej na rzecz realizacji projektu ?(...)?, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego,
  • nr (...)właścicieli lokali w nieruchomościach przy ul. (...)w (...) z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie wyboru Lidera Projektu na rzecz realizacji w ramach umowy partnerstwa projektu ?(...)?, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.


W dniu 12 maja 2011 r. Wspólnota podpisała z Województwem umowę o dofinansowanie projektu ?(...)? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt ?(...)? realizowany jest w ramach umowy partnerskiej zawartej pomiędzy:


  1. Wspólnotą Mieszkaniową Nieruchomości przy ul. (...),
  2. Wspólnotą Mieszkaniową Nieruchomości przy ul. (...),
  3. Wspólnotą Mieszkaniową Nieruchomości przy ul. (...).


Liderem projektu jest Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości przy ul. (...), reprezentowana przez Zarząd Wspólnoty. Projekt obejmuje realizację 3 zadań


zadanie I: termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...), działka nr 262 i 259/8, obręb (...),


Zadanie II: termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...), działka nr 263 i 259/8, obręb (...),


Zadanie III termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...), działka nr 264 i 259/8, obręb (...).


Zakres remontu obejmuje termomodernizację budynku oraz remont części wspólnych budynku: wzmocnienie konstrukcji budynku, docieplenie, wymianę instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, elektrycznej, wykonanie instalacji ciepłej wody (dotychczas brak), zainstalowanie instalacji solarnej wspomagającej instalację cwu, remont klatek schodowych, wymianę okien i drzwi na klatkach schodowych, wymianę obróbek blacharskich, remont dachu, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych budynku. Koszty projektu składają się z kosztów: robót budowlanych i usług (np. dokumentacja budowlana, studium wykonalności, informacja i promocja). Ostatecznym beneficjentem są właściciele lokali mieszkalnych. Dofinansowanie projektu wynikające z podpisanej umowy z Województwem dotyczy łącznych wydatków kwalifikowanych projektu, bez podziału na poszczególne Wspólnoty. Zadanie II dotyczy remontu w zakresie wymiany instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania oraz wykonanie instalacji ciepłej wody, obejmuje zakres prac związanych z częściami wspólnymi oraz częściami indywidualnymi.


W zakres prac związanych wyłącznie z częściami wspólnymi wchodzi:


  • wymiana wszystkich wspólnych pionów w instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania,
  • wykonanie pionów nowej instalacji ciepłej wody,
  • wykonanie instalacji solarnej w całym zakresie. Jest to instalacja wykonana jako wspomaganie ogrzewania ciepłej wody, włączona w urządzenia wspólnego węzła ciepłej wody, zlokalizowanego w piwnicy.


W zakres prac związanych z częściami indywidualnymi wchodzą odcinki instalacji:


  • od pionów instalacji wodociągowej do urządzeń odbiorczych w lokalach mieszkalnych,
  • od pionów instalacji kanalizacyjnej do urządzeń sanitarnych w lokalach mieszkalnych,
  • od pionów instalacji ciepłej wody do urządzeń odbiorczych w lokalach,
  • od pionów instalacji centralnego ogrzewania do grzejników, wraz z grzejnikami, zaworami odcinającymi i termostatami.


W pozostałym zakresie rzeczowym nie występują wydatki dotyczące części indywidualnych.


W złożonym wniosku o dofinansowanie dokonany jest podział kosztów na:


  • koszty kwalifikowane, nie objęte dofinansowaniem, obejmujące wykonanie zakresu remontu instalacji wyżej opisanych jako części wspólne oraz pozostały zakres rzeczowy obejmujący remont części wspólnych. W kosztach tych zawarty jest podatek VAT jako kwalifikowany, dofinansowany w wysokości 85% w ramach zawartej umowy o dofinansowanie projektu,
  • koszty niekwalifikowane nie objęte dofinansowaniem, poniesione wyłącznie przez Wspólnotę.


Koszty te obejmują wykonanie zakresu remontu, instalacji wyżej opisanych jako części indywidualne. W kosztach tych zawarty jest podatek VAT, który w całości został poniesiony przez Wspólnotę.

Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie kosztów wynikających z remontu w zakresie wykonania instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, zainstalowania solarów, obejmujących wyłącznie zakres wykonania części wspólnych tych instalacji oraz pozostały zakres rzeczowy obejmujący części wspólne budynku.

Wszystkie koszty poniesione w ramach zadania II: termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...) w (...), działek nr 263 i 259/8 obręb (...).(...), będącego częścią składową projektu ?(...)?, ewidencjonowane są w wartościach brutto, gdyż nie stanowią sprzedaży opodatkowanej, a realizacja zakresu robót budowlanych i usług w zakresie projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wspólnota nie jest podatnikiem VAT czynnym, ponieważ na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Wspólnota nie wystawia faktur i nie dokonuje rozliczeń podatku należnego i naliczonego, w tym z tytułu realizacji projektu. W umowie o dofinansowanie przedmiotowego projektu Wspólnota złożyła oświadczenie, że nie jest podatnikiem podatku VAT, a podatek VAT w ramach realizowanego projektu jest kwalifikowany.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy związku z obowiązującym prawem podatkowym, brak jest możliwości odzyskania podatku VAT przez Wspólnotę w ramach realizacji przedmiotowego zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota nie jest podatnikiem VAT czynnym, ponieważ na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Wspólnota nie jest podatnikiem VAT w zakresie:


  • zarządu nieruchomością wspólną,
  • zakupu mediów do lokali poszczególnych właścicieli będących członkami wspólnoty mieszkaniowej,
  • pobierania zaliczek (pieniędzy) na utrzymanie nieruchomości wspólnej i lokali mieszkalnych.


Właściciele zobowiązani są do uiszczania zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych. Przyjęty sposób rozliczania kosztów zarządu nieruchomością nie daje podstaw do uznania, że zaliczki wpłacane przez członków Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali, stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT. Wspólnota nie wystawia faktur i nie dokuje rozliczeń podatku należnego i naliczonego. Wspólnota nie ma prawa do odzyskania podatku w zakresie realizowanego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 12 maja 2011 r. Wspólnota podpisała z Województwem umowę o dofinansowanie projektu ?(...)? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Przedmiotowy projekt obejmuje termomodernizację budynku oraz remont części wspólnych budynku. Wspólnota nie jest podatnikiem VAT czynnym. Realizowany projekt nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, to przy założeniu, że nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika