Czy montaż mebli kuchennych przez ich producenta gdzie cena towaru uwzględniona jest w cenie usługi (...)

Czy montaż mebli kuchennych przez ich producenta gdzie cena towaru uwzględniona jest w cenie usługi podlega opodatkowaniu 22% stawką VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 października 2007 r. i z dnia 14 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług montażu mebli kuchennych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług montażu mebli kuchennych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Montuje Pan meble kuchenne na zamówienie, na wymiar danego pomieszczenia. Część wspólną tworzą szafki połączone ze wspólnym blatem dopasowanym do kształtu i wymiaru ściany. Montaż ten odbywa się w lokalach mieszkalnych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Pismem ITPP1/043-406/07/MM z dnia 27 września 2007 r. wezwano Pana do uzupełnienia przedstawionego stanu faktycznego o doprecyzowanie, jak świadczone usługi są sklasyfikowane wg klasyfikacji wydanej na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 3 października 2007 r. poinformował Pan, że w Pana ocenie ustawodawca określając zakres stosowania stawki obniżonej dla robót konserwacyjnych nie odwołuje się do PKWiU, nie wyróżnia określonych robót, poprzez wskazanie grupowania PKWiU, do którego czynności te mają się zaliczać. Ponadto wskazał Pan, iż z brzmienia przepisu art. 146 ust. 2 wynika zatem, że wszelkie czynności, których istotą jest konserwacja budynku mieszkalnego ? niezależnie od tego w jaki sposób są klasyfikowane na gruncie statystycznym ? są objęte stawką obniżoną.

Jednocześnie pismem tym uzupełniono przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje. Obrotem Pana za świadczoną usługę jest uzgodniona kwota za wykonanie usługi, bez podziału poszczególnych jej elementów. Stosując stawkę obniżoną podaje Pan na wystawianych fakturach symbole zawarte w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Przedstawiony stan faktyczny uzupełniono dodatkowo pismem z dnia 11 listopada 2007 r., w którym wskazał Pan, iż do wykonywanej usługi montażu wykorzystywane są gotowe elementy zakupione w fabryce, które po odpowiednim przystosowaniu do podłoża i ścian są montowane u klienta. Jednocześnie poinformował Pan, iż świadczone usługi traktuje jako remontowo-konserwacyjne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka jest właściwa stawka VAT na montaż mebli w zabudowie...


Pana zdaniem, wyrażonym w piśmie z dnia 14 listopada 2007 r., w odniesieniu do przedmiotowych usług prawidłowe jest zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - w świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym zapisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Co do zasady stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a wskazanej ustawy, w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.


Natomiast w ust. 2 ww. artykułu zdefiniowano pojęcie ?roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą?. Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:


111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,

112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.


Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tym przepisie.

Należy zauważyć, iż w treści art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawodawca posłużył się pojęciami: roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług.

W związku z tym, że przepisy ww. ustawy nie definiują tych pojęć, w ocenie tut. organu, należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.


Zgodnie z art. 3 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez:


  • roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.


Z kolei konserwacja ? zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) ? oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Montaż mebli kuchennych jest wyposażeniem budynków mieszkalnych (lokali mieszkalnych, w których jest dokonywany)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż świadczy Pan usługi, których przedmiotem jest montaż mebli kuchennych w obiektach budownictwa mieszkaniowego z wykorzystaniem materiału nabytego w innej firmie. Uznaje Pan, iż usługi te są usługami remontowo-konserwacyjnymi wykonywanymi w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Analiza stanu faktycznego opisanego we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy, prowadzi do wniosku, iż czynności wykonywane przez Pana nie mieszczą się zarówno w pojęciu robót konserwacyjnych, jak i w pojęciu remontów (jak wskazuje Pan w złożonym wniosku), jak i robót budowlanych, które to czynności ? zgodnie z zapisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług ? do 31 grudnia 2007 r. podlegają opodatkowaniu preferencyjną 7% stawką podatku.


W związku z powyższym świadczone przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, tj. stawką 22%.


Jednocześnie należy podkreślić, że do obowiązków producenta, handlowca, usługodawcy należy prawidłowe zaklasyfikowanie wykonywanych przez siebie czynności.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika