Czy udzielenie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług? Czy otrzymanie (...)

Czy udzielenie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług? Czy otrzymanie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług? W jaki sposób powinno być udokumentowane udzielenie premii pieniężnej (tj. fakturą VAT, notą księgową czy też innym rodzajem dokumentu)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 maja 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2008 r. w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest hurtowym dystrybutorem wyrobów alkoholowych. W prowadzonej działalności zawiera ze swoimi odbiorcami porozumienia handlowe, w których między innymi określa poziom obrotów, jaki powinien zostać uzyskany lub przekroczony aby jedna ze stron otrzymała od drugiej premię pieniężną. Premia pieniężna stanowi dodatkowe wynagrodzenie, które wypłaca i otrzymuje Spółka w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym zostanie zrealizowany określony poziom obrotów. Premia pieniężna stanowi nagrodę o charakterze motywacyjnym. Ma ona na celu podniesienie efektywności współpracy pomiędzy kontrahentami. Stanowi również jedną z form uatrakcyjnienia sprzedaży i zakupu, oraz ma na celu umocnienie więzi gospodarczych Spółki ze swoimi kontrahentami. Zarówno Spółka, jak i jej kontrahenci są podatnikami podatku od towarów i usług.

Ponadto, Spółka wskazuje, że wysokość udzielonej premii pieniężnej nie jest związana z konkretną dostawą, jest natomiast nagrodą za wynik wszystkich dostaw dokonanych w określonym przedziale czasowym (np. kwartał, rok).

Obecnie Spółka otrzymuje od swoich odbiorców zarówno noty księgowe, jak również faktury VAT ? dokumentujące przyznane przez Spółkę premie pieniężne.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy udzielenie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...
  2. Czy otrzymanie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...
  3. W jaki sposób powinno być udokumentowane udzielenie premii pieniężnej (tj. fakturą VAT, notą księgową czy też innym rodzajem dokumentu)...


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno otrzymanie jak i udzielenie premii pieniężnej (bonusu) kontrahentowi nie stanowi podlegającej opodatkowaniu usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazuje również, że dokumentem potwierdzającym to zdarzenie gospodarcze jest nota księgowa (obciążeniowa lub uznaniowa).

W ocenie Spółki istotnym w tej sprawie jest ustalenie, czy osiągnięcie lub przekroczenie, określonego w porozumieniu pomiędzy kontrahentami, pułapu obrotów, co jest nagradzane przyznawaną premią pieniężną (bonusem), stanowi czynność wymienioną w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zdaniem Wnioskodawcy, przyznaniu premii pieniężnej (bonusu) przez dostawcę oraz jej otrzymaniu nie towarzyszy żadne wzajemne i ekwiwalentne świadczenie ze strony nabywcy jak i odbiorcy. Dostawa towarów jako czynność, od której uzależniona jest wysokość premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nie może wystąpić taka sytuacja faktyczna, która stanowiłaby jednocześnie dostawę towarów, jak i świadczenie usług. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zakup przez kontrahenta odpowiedniej ilości/wartości towarów a więc osiągnięcie lub przekroczenie określonego pułapu obrotów nie stanowi świadczenia usług. Opodatkowanie, jako usługi świadczonej przez nabywcę towarów, nabycia określonej ilości towarów, prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tego samego zdarzenia gospodarczego. Po raz pierwszy jako dostawy towarów, po raz drugi natomiast jako zakupu świadczenia usługi przez nabywcę tego samego towaru i w ramach tej samej transakcji sprzedaży. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Spółka powołuje się na orzeczenie NSA w Warszawie zawarte w wyroku sygn. akt I FSK 94/06 z dnia 6 lutego 2007 r.

W związku z przedstawioną argumentacją, Spółka stoi na stanowisku, że zarówno przyznana jak i otrzymana przez Spółkę premia pieniężna (bonus) za osiągnięcie/przekroczenie określonego w umowie pułapu obrotów ? nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, zaś dokumentowanie udzielonej kontrahentowi premii powinno następować na podstawie noty księgowej. Nota księgowa jest bowiem, w ocenie Spółki, dokumentem wystawianym pomiędzy kontrahentami dla udokumentowania operacji gospodarczych w sytuacji, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Aby uznać daną czynność za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym przedstawiono sytuację, w której Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną gdy w określonym czasie osiągnie lub przekroczy wartość obrotu wynikającego z zawartych porozumień handlowych. Na tej samej zasadzie Wnioskodawca przyznaje swoim kontrahentom premie. Zaznacza przy tym, iż wysokość tych premii nie jest związana z konkretną dostawą, bowiem są one nagrodą za wynik wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie.

Powyższe wskazuje na istnienie relacji zobowiązaniowej pomiędzy Spółką a jej kontrahentami, polegającej na tym, iż z jednej strony Spółka jako dostawca, nagradza firmę dokonującą u niej zakupy a w konsekwencji za lojalność względem dostawcy tj. za to, że kontrahent dokonuje zakupów u Spółki a nie u jej konkurentów, z drugiej zaś strony to Spółka jest nagradzana.

Zatem działania Spółki i jej kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Otrzymana gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania jednej ze stron transakcji. Prowadzi to istnienia pomiędzy stronami relacji zobowiązaniowej, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą premię.

Odnosząc brzmienie powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, że Spółka otrzymując premię pieniężną otrzymuje w rezultacie zapłatę z tytułu świadczenia odpłatnych usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, a więc dokonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Cytowany przepis wskazuje, iż otrzymujący wynagrodzenie ma obowiązek udokumentować przedmiotową usługę fakturą VAT.

Ponadto, analizując powołane przepisy należy stwierdzić, że działania Spółki w postaci wypłaty premii pieniężnych nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem w stosunku do Spółki, czynność przekazania przez nią premii pieniężnej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a to powoduje, że do udokumentowania przekazanych premii w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wraz z aktami wykonawczymi. Tak więc właściwe dokumentowanie przekazywanych premii pieniężnych, przy uwzględnieniu odrębnych przepisów, spoczywa na Spółce, a wybrana metoda nie będzie wywoływać konsekwencji na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo stwierdzić należy, iż powołany przez Spółkę we wniosku wyrok: NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06, nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Jest on rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Strony przedstawiona we wniosku są tożsame.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika