1. Czy sprzedaż przez Spółkę Towarów Dodatkowych (w ramach planowanych działań dotyczących Towarów (...)

1. Czy sprzedaż przez Spółkę Towarów Dodatkowych (w ramach planowanych działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych) na rzecz Kontrahentów będzie skutkowała koniecznością wykazania dla celów VAT transakcji nieodpłatnego przekazania produktów z uwagi na zastosowanie wysokiego rabatu do sprzedaży tych produktów przez Spółkę? 2. Czy podstawę opodatkowania ustalaną dla transakcji dostawy Towarów Dodatkowych (w ramach planowanych działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych) należy pomniejszyć o rabat przyznany Kontrahentowi w związku ze sprzedażą Towarów Dodatkowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów dodatkowych w ramach planowanych działań dotyczących towarów zagrożonych i przeterminowanych oraz określenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów dodatkowych w ramach planowanych działań dotyczących towarów zagrożonych i przeterminowanych oraz określenia podstawy opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (Spółka) jest producentem żywności, posiadającym w swojej ofercie znane marki kojarzone z produktami przetworzonymi (dania gotowe, dania w proszku, mieszanki, dodatki, napoje itp.). Gama produktów oferowanych przez Spółkę jest bardzo urozmaicona.

Co do zasady, podmioty dystrybuujące produkty Spółki można podzielić na:

  1. podmioty bezpośrednio zaopatrujące się w Spółce, np. hurtownie, duże sklepy detaliczne [dalej Odbiorcy Bezpośredni],
  2. podmioty zaopatrujące się nie w Spółce, lecz u Odbiorców Bezpośrednich, np. małe sklepy detaliczne, czy podhurtownie [dalej: Odbiorcy Pośredni].


Odbiorcy Bezpośredni oraz Odbiorcy Pośredni [dalej: Kontrahenci] są podmiotami niezależnymi od Wnioskodawcy, w szczególności nie są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 32 ustawy o VAT.

Obecnie Spółka rozważa wprowadzenie nowych procedur, w ramach których przedstawiciele handlowi zatrudniani przez Spółkę sporządzaliby podczas wizyt u Kontrahentów wykaz produktów (nabytych przez tych Kontrahentów bezpośrednio bądź pośrednio od Spółki), które mają bliski upłynięcia termin przydatności do spożycia [dalej: Towary Zagrożone]. W ramach osobnego wykazu byłyby także uwzględniane produkty (nabyte przez tych Kontrahentów bezpośrednio bądź pośrednio od Spółki), których termin przydatności do spożycia już minął bądź z innych powodów podlegających wycofaniu z rynku ? np. produkty posiadające wady jakościowe, eliminujące możliwość ich dalszej odsprzedaży [dalej: Towary Przeterminowane].

    1. Planowane działania dotyczące Towarów Zagrożonych.

    W odniesieniu do Towarów Zagrożonych, znajdujących się u Kontrahentów, Spółka w pierwszym kroku dążyć będzie do zwiększenia prawdopodobieństwa sprzedaży tego typu produktu poprzez nakłonienie Kontrahenta do zaoferowania swojemu odbiorcy (np. konsumentowi) odpowiedniej obniżki ceny [dalej: Przecena].

    Jeżeli Kontrahent sprzeda swojemu odbiorcy (np. konsumentowi) Towar Zagrożony przy zastosowaniu Przeceny, wówczas Spółka zaoferuje temu Kontrahentowi sprzedaż dodatkowych produktów [dalej: Towary Dodatkowe] o wartości cennikowej porównywalnej do wartości Przecen zastosowanych przez Kontrahenta. Niemniej, cena Towarów Dodatkowych ustalona przez Spółkę dla tego Kontrahenta zostanie pomniejszona o wysoki rabat mający na celu zrekompensowanie Kontrahentowi strat z tytułu zastosowania Przeceny na sprzedaży Towarów Zagrożonych
    .

    Dzięki temu rozwiązaniu Spółka zamierza:

    • przejąć część ryzyka rynkowego Kontrahentów pomagając im upłynnić słabo rotujące zapasy,
    • zachęcić Kontrahentów do nabywania produktów Spółki, tak aby w razie trudności ze zbytem mogli oni nabyć po atrakcyjnej (symbolicznej) cenie tego samego bądź innego rodzaju produkty Spółki z większą szansą na dalszą odprzedaż,
    • efektywnie konkurować z innymi producentami (konkurentami Spółki) zabiegającymi o umacnianie relacji biznesowych z Odbiorcami Bezpośrednimi oraz Pośrednimi,
    • monitorować termin przydatności do spożycia produktów Spółki nabytych przez Kontrahentów celem zapobiegania większym stratom spowodowanym ostatecznym przeterminowaniem produktów.


    1. Planowane działania dotyczące Towarów Przeterminowanych.


    W odniesieniu do Towarów Przeterminowanych, znajdujących się u Kontrahentów, Spółka będzie dążyła w pierwszym kroku do niezwłocznego wyeliminowania tych towarów z rynku, jako nienadających się do spożycia. W tym celu Spółka zamierza efektywnie pomagać Kontrahentom w likwidacji należących do nich Towarów Przeterminowanych poprzez zapewnienie odbioru tych Towarów od Kontrahentów, bądź nadzorując proces likwidacji Towarów Przeterminowanych bezpośrednio w magazynach Kontrahentów.

    Ponadto Spółka zamierza rekompensować Kontrahentom straty spowodowane wycofaniem z rynku Towarów Przeterminowanych poprzez zaoferowanie im sprzedaży dodatkowych produktów [dla celów niniejszego wniosku także zwanych Towarami Dodatkowymi] o wartości cennikowej porównywalnej do wartości cennikowej Towarów Przeterminowanych wycofanych ze sprzedaży. Niemniej, cena Towarów Dodatkowych ustalona przez Spółkę dla Kontrahentów zostanie pomniejszona o wysoki rabat, którego celem będzie zrekompensowanie Kontrahentom strat na ?niemożności? sprzedaży Towarów Przeterminowanych.

    Dzięki temu rozwiązaniu Spółka zamierza:

    • przejąć część ryzyka rynkowego Kontrahentów zapewniając im efektywną zmianę struktury zapasów, polegającą na zastąpieniu posiadanych przez nich Towarów Przeterminowanych, zapasami Towarów Dodatkowych, niekoniecznie należących do tej samej grupy produktowej (często wykazujących się lepszym wskaźnikiem rotacji),
    • zachęcić Kontrahentów do nabywania produktów Spółki, tak aby w razie ostatecznej niemożności odprzedaży produktów Spółki mogli liczyć na zakup po atrakcyjnej (symbolicznej) cenie tego samego bądź innego rodzaju produktu Spółki z większą szansą na dalszą odprzedaż,
    • efektywnie konkurować z innymi producentami zabiegającymi o umacnianie relacji biznesowych z Odbiorcami Bezpośrednimi oraz Pośrednimi,
    • monitorować proces wycofywania Towarów Przeterminowanych z rynku, którego efektywność przyczynia się do budowania zaufania do Spółki zarówno przez Kontrahentów, jak i ostatecznych konsumentów.


    W związku z powyższym zadano następujące pytania:


    1. Czy sprzedaż przez Spółkę Towarów Dodatkowych (w ramach planowanych działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych) na rzecz Kontrahentów będzie skutkowała koniecznością wykazania dla celów VAT transakcji nieodpłatnego przekazania produktów z uwagi na zastosowanie wysokiego rabatu do sprzedaży tych produktów przez Spółkę?
    2. Czy podstawę opodatkowania ustalaną dla transakcji dostawy Towarów Dodatkowych (w ramach planowanych działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych) należy pomniejszyć o rabat przyznany Kontrahentowi w związku ze sprzedażą Towarów Dodatkowych?


    Ad. 1 Zdaniem Wnioskodawcy, planowana przez Spółkę sprzedaż Towarów Dodatkowych (w ramach planowanych działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych) na rzecz Kontrahentów (tj. Odbiorców Pośrednich bądź Odbiorców Bezpośrednich), nie będzie skutkowała koniecznością wykazania dla celów VAT transakcji nieodpłatnego przekazania towarów (art. 7 ust 2 ustawy o VAT), mimo zastosowania wysokiego rabatu do sprzedaży Towarów Dodatkowych przez Spółkę.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi natomiast, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    W myśl natomiast art. 7 ust 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    Skoro zatem, w opisanych okolicznościach, Spółka przeniesie skutecznie na Kontrahenta prawo do rozporządzania jak właściciel Towarami Dodatkowymi, a jednocześnie otrzyma z tego tytułu zapłatę należności, przy czym należność ta będzie odpowiednio obniżona o przyznany rabat, to dojdzie w tym wypadku do odpłatnej dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

    A zatem, istnienie odrębnej odpłatności za dokonaną przez Spółkę sprzedaż Towarów Dodatkowych nie będzie dawało podstaw do opodatkowania VAT takiej czynności (lub jakiejkolwiek jej części, w szczególności tej odpowiadającej dostawie produktów o wartości równej przyznanemu rabatowi) - jako dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W szczególności, w przedstawionej sytuacji nie dochodzi bowiem do darowizny produktów, gdyż nie można dokonanych czynności rozumieć jako nieposiadających ekwiwalentu ekonomicznego ze strony obdarowanego, stanowiącego odpowiednik świadczenia darczyńcy, Spółka otrzyma bowiem wynagrodzenie z tytułu dostawy Towarów Dodatkowych.

    Osobną kwestią jest to, że poziom tego wynagrodzenia będzie istotnie obniżony w stosunku do wartości rynkowej Towarów Dodatkowych w związku z przyznaniem rabatu wartościowego. Niemniej ustalenie ceny na tym poziomie wskutek zastosowania wysokiego rabatu (stanowiącego większą cześć ceny Towarów Dodatkowych) znajduje odzwierciedlenie w uwarunkowaniach ekonomicznych łączących Kontrahentów ze Spółką. Przejmowanie części ryzyka rynkowego dystrybutorów w odniesieniu do Towarów Przeterminowanych oraz Towarów Zagrożonych jest konieczne z uwagi na zapewnienie kontynuacji dystrybucji oraz ze względu na działania podejmowane przez konkurentów Wnioskodawcy. Gdyby Spółka nie chciała wspierać Kontrahentów atrakcyjną ceną Towarów Dodatkowych, wówczas mogłaby utracić część kanałów dystrybucji, tracąc jednocześnie swoją pozycję rynkową. Podkreślono, iż podmioty biorące udział w transakcji dostawy Towaru Dodatkowego (Spółka i Odbiorca Bezpośredni) nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 32 ustawy o VAT, a na zastosowaną cenę Towarów Dodatkowych mają wpływ wyłącznie czynniki ekonomiczne/uwarunkowania rynkowe.

    Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, dostarczenie przez Spółkę w opisanym stanie faktycznym Towarów Dodatkowych nie będzie skutkowało koniecznością wykazania dla celów VAT transakcji nieodpłatnego przekazania towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

    Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania ustalaną dla transakcji dostawy Towarów Dodatkowych (w ramach planowanych działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych) należy pomniejszyć o rabat przyznany Kontrahentowi w związku ze sprzedażą Towarów Dodatkowych.

    Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

    Ponadto w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) (? ).

    A zatem, fakt, iż w opisanych okolicznościach podstawą opodatkowania w transakcji dostawy Towarów Dodatkowych będzie kwota należna z tytułu sprzedaży (cena katalogowa dostarczonych produktów brutto) pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT oraz kwotę przyznanego rabatu, wypełnia dyspozycję powyższych przepisów w sposób pełny i prawidłowy.

    W szczególności, nie ma w przedmiotowym stanie faktycznym podstaw, aby argumentować, iż cena netto (tj. cena bez VAT) wykazana ostatecznie na fakturze sprzedaży nie może stanowić podstawy opodatkowania w związku z obniżeniem (poprzez zastosowanie rabatu kwotowego) ceny jednostkowej poszczególnych produktów do wysokości poniżej ich wartości rynkowej.

    Zgodnie bowiem z art. 29 ustawy o VAT, wartość rynkowa towarów stosowana powinna być dla celów ustalania podstawy opodatkowania jedynie w konkretnych przypadkach, tj. jeśli należność została określona w naturze (art. 29 ust. 3 ustawy o VAT) lub gdy nie została określona cena w transakcji (art. 29 ust. 9 ustawy o VAT). Żadna ze wskazanych sytuacji nie będzie miała miejsca, gdyż strony transakcji sprzedaży Towarów Dodatkowych określą konkretną cenę i taka też cena zostanie ujawniona na fakturze wystawionej przez Spółkę z tytułu dostawy Towarów Dodatkowych.

    Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca uważa, iż podstawę opodatkowania VAT ustalaną dla transakcji dostawy Towarów Dodatkowych należy pomniejszyć o przyznany Kontrahentowi rabat.


    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

    Zgodnie z treścią ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

    1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    2. wszelkie inne darowizny


    • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

    Stosownie do ust. 3 powyższego artykułu, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

    Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

    Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (?).

    Na mocy art. 29 ust. 3 ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

    Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.


    Odnosząc się do powyższego, z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:


    • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży ? niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
    • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży ? bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta ? wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT ? fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej ? ewidencją korekt).


    Z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

    Przepisy ustawy nie ograniczają zatem podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.



    Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka będąca producentem żywności, dystrybuuje swoje produkty do:


    • podmiotów bezpośrednio zaopatrujących się w Spółce (Odbiorców Bezpośrednich),
    • podmiotów zaopatrujących się u Odbiorców Bezpośrednich (Odbiorców Pośrednich).


    W ramach planowanych działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych Spółka rozważa wprowadzenie nowych procedur, polegających na zaoferowaniu temu kontrahentowi, który sprzedał towar zagrożony przy zastosowaniu przeceny, sprzedaży dodatkowych produktów o wartości cennikowej porównywalnej do wartości Przecen zastosowanych przez Kontrahenta. Niemniej, cena Towarów Dodatkowych ustalona przez Spółkę dla tego Kontrahenta zostanie pomniejszona o wysoki rabat mający na celu zrekompensowanie Kontrahentowi strat z tytułu zastosowania Przeceny na sprzedaż Towarów Zagrożonych. Ponadto Spółka zamierza rekompensować Kontrahentom straty spowodowane wycofaniem z rynku Towarów Przeterminowanych poprzez zaoferowanie im sprzedaży dodatkowych produktów o wartości cennikowej porównywalnej do wartości cennikowej Towarów Przeterminowanych wycofanych ze sprzedaży. Niemniej, cena Towarów Dodatkowych ustalona przez Spółkę dla Kontrahentów zostanie pomniejszona o wysoki rabat, którego celem będzie zrekompensowanie Kontrahentom strat na ?niemożności? sprzedaży Towarów Przeterminowanych.

    Jednocześnie wskazano, iż Kontrahenci są podmiotami niezależnymi od Wnioskodawcy, w szczególności nie są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 32 ustawy o VAT.

    Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż działania polegające na odpłatnej dostawie bezpośrednio do Odbiorców Bezpośrednich oraz Pośrednich, dodatkowej ilości produktów w celu pokrycia strat tych odbiorców z tytułu obniżki cen towarów Spółki, bądź wycofania z rynku towarów przeterminowanych wypełniają przesłanki określone w art. 7 ust. 1 ustawy.

    Jak wynika z wniosku Wnioskodawca - dla poprawy konkurencyjności oraz wpływów z bieżącej sprzedaży poprzez przejęcie części ryzyka kontrahenta ? zamierza prowadzić sprzedaż, polegającą na możliwości zakupu przez kontrahenta dodatkowego towaru po atrakcyjnej (symbolicznej) cenie tego samego, bądź innego rodzaju produktu. Sprzedaż ta następowałaby przy spełnieniu określonych warunków, tj. w sytuacji, gdy kontrahent dokona sprzedaży (konsumentowi) towaru zagrożonego przy zastosowaniu przeceny, bądź wycofa z rynku towary przeterminowane. Cena Towarów Dodatkowych ustalona przez Spółkę dla tego Kontrahenta zostanie pomniejszona o wysoki rabat mający na celu zrekompensowanie Kontrahentowi strat z tytułu zastosowania Przeceny na sprzedaży Towarów Zagrożonych, bądź wycofania z rynku Towarów Przeterminowanych. Spółka ? jak wskazano we wniosku - przeniesie skutecznie na Kontrahenta prawo do rozporządzania jak właściciel Towarami Dodatkowymi, a jednocześnie otrzyma z tego tytułu zapłatę należności, przy czym należność ta będzie odpowiednio obniżona o przyznany rabat. Należy w tym miejscu wskazać, iż Spółka wprowadzi do obrotu gospodarczego odrębny, niepowiązany z towarem o obniżonej cenie produkt, a ponadto z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika, że dochodzi do wymiany towaru, czy też zastąpienia towaru przeterminowanego towarem pełnowartościowym.

    Zatem planowana przez Spółkę sprzedaż Towarów Dodatkowych (w ramach działań dotyczących Towarów Zagrożonych oraz Towarów Przeterminowanych) na rzecz Kontrahentów (tj. Odbiorców Pośrednich bądź Odbiorców Bezpośrednich), nie będzie skutkowała koniecznością wykazania dla celów VAT transakcji nieodpłatnego przekazania towarów (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT), bowiem dojdzie w tym wypadku do odpłatnej dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

    Reasumując ? w okolicznościach przedstawionych we wniosku - należy stwierdzić, iż jeśli Spółka dokonuje sprzedaży danego towaru po cenie uwzględniającej określony ?wysoki rabat? (przysługujący kontrahentowi po spełnieniu określonych warunków) podstawą opodatkowania, będzie ? zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - kwota należna z tytułu tej dostawy pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy założeniu, że udzielony rabat będzie prawnie dopuszczalny.


    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika