Czy nieodpłatny wstęp na wystawy i imprezy kulturalne organizowane przez Galerię w ramach prowadzonej (...)

Czy nieodpłatny wstęp na wystawy i imprezy kulturalne organizowane przez Galerię w ramach prowadzonej działalności statutowej, będzie odpłatnym świadczeniem usług opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (VAT), stosownie do art. 5 ust.1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177 poz. 1054)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępnienia wstępu na wystawy i imprezy kulturalne ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępnienia wstępu na wystawy i imprezy kulturalne.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Galeria jest samorządową instytucją kultury, dla której organizatorem jest Miasto. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi zaś, że prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

W ocenie Wnioskodawcy, odpłatność za świadczone usługi kulturalne (np. wstęp na wystawy i inne imprezy kulturalne) nie jest immanentną cechą działalności kulturalnej prowadzonej przez samorządową instytucję kultury. Zważywszy, że działalność ta jest obowiązkowym zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego, osiąganie przychodu z działalności samorządowej instytucji kultury nie stanowi o sensie jej działania. Decydujące jest kryterium efektywności wykorzystania środków publicznych (art. 27 ust. 1 u.o.p.dz.k). Koresponduje to z art. 44 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym wydatkowanie środków publicznych powinno dokonywać się w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Dyrektywa ta obowiązuje samorządową instytucję kultury jako jednostkę sektora finansów publicznych. W piśmiennictwie zauważa się, że celowe wydatkowanie środków publicznych przejawia się głównie w zapewnieniu zgodności wydatków instytucji kultury z jej celami statutowymi oraz optymalizacji zastosowanych metod i środków dla osiągnięcia założonych celów.

Zgodnie z § 6 ust. 1 statutu Galerii, jej celem jest prowadzenie działalności wystawienniczej, promocyjnej i popularyzatorskiej oraz szeroko pojęta edukacja kulturalna. W tym postanowieniu zawiera się założenie dostępności usług instytucji dla wszystkich członków wspólnoty samorządowej, jaką z mocy prawa stanowią mieszkańcy (art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Wychodząc więc z założenia możliwości nieodpłatnego świadczenia usług kulturalnych przez samorządowe instytucje kultury oraz biorąc pod uwagę ogólną zasadę prymatu celu ich działalności nad osiąganiem przychodów, Galeria zamierza w najbliższym czasie znieść opłaty za wstęp na wystawy i inne imprezy kulturalne organizowane w ramach działalności statutowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy nieodpłatny wstęp na wystawy i imprezy kulturalne organizowane przez Galerię w ramach prowadzonej działalności statutowej, będzie odpłatnym świadczeniem usług opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (VAT), stosownie do art. 5 ust.1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177 poz. 1054)?


Wnioskodawca, powołując się na treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 w zw. z art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, sądzi, że w ujęciu podatkowoprawnym (VAT-owskim) wstęp na imprezy kulturalne uważany powinien być za świadczenie usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, którego treść przytacza Wnioskodawca, stanowi o pewnych usługach (świadczeniach) nieodpłatnych, które w drodze fikcji prawnej traktowane są jako odpłatne. Zasadą podatku od towarów i usług jest więc, że usługi o charakterze nieodpłatnym nie podlegają opodatkowaniu. Wyjątki w tej mierze stanowi właśnie art. 8 ust. 2 ustawy. Odnoszą się one do usług niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. Działalność ta definiowana jest autonomicznie (na potrzeby omawianej ustawy) w art. 15 ust. 2 ustawy. Jest ona synonimem używanego przed ostatnią nowelizacją ustawy (obowiązującą od 26 sierpnia 2011 r.) terminu ?nie związane z działalnością przedsiębiorstwa?. Wnioskodawca wskazuje, że na tle tego zwrotu (używanego poprzednio przez art. 8 ust. 2 ustawy) wyjaśniono, że przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Indywidualna interpretacja podatkowa, ILPP2/443-1428/10-2/MN).

W przekonaniu Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że usługi nieodpłatnego wstępu do Galerii są związane z działalnością tej instytucji. Z tego względu nie mieszczą się one w zakresie przedmiotowym wyjątków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, wskazujących, kiedy nieodpłatne świadczenie usług jest uznawane za odpłatne i stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z tej przyczyny Wnioskodawca uważa, że nieodpłatny wstęp na wystawy i imprezy kulturalne organizowane przez Galerię w ramach prowadzonej działalności statutowej nie będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca podkreśla, że w oparciu o opisane rozumowanie w indywidualnych interpretacjach podatkowych przyjmowano, że przedmiotem opodatkowania VAT-em nie jest nieodpłatny wstęp do muzeum zastrzeżony w drodze porozumienia dla członków stowarzyszenia (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, interpretacja z dnia 20 listopada 2007 r., IBPP2/443-179/07/ASz), czy przedstawicieli kontrahentów, instytucji i innych gości teatru (Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja z dnia 6 lipca 2011 r., nr IPPP1-443-832/11-2/IGo). Istotny był tutaj związek świadczonej usługi (jaką w ujęciu u.p.t.u. jest wstęp na imprezę) z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika (w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z przepisem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., należy również rozumieć nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Galeria, będąca samorządową instytucją kultury, zakładając możliwość nieodpłatnego świadczenia usług kulturalnych przez samorządowe instytucje kultury oraz biorąc pod uwagę ogólną zasadę prymatu celu ich działalności nad osiąganiem przychodów, zamierza w najbliższym czasie znieść opłaty za wstęp na wystawy i inne imprezy kulturalne organizowane w ramach działalności statutowej.

Wnioskodawca na tym tle powziął wątpliwość, czy ww. nieodpłatny wstęp, będzie stanowił odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Analiza opisu sprawy na tle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż skoro ? jak wskazano ? nieodpłatne umożliwienie wstępu na wystawy i inne imprezy kulturalne organizowane w ramach działalności statutowej będzie związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością instytucji kulturalnej, w związku z tym nie może być to traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika