Zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych.

Zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego udostępniania świetlic wiejskich i remiz OSP? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania nieodpłatnego udostępniania świetlic wiejskich i remiz OSP.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina D. jest czynnym podatnikiem, zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług. W ramach zadań własnych, określonych w ustawie o samorządzie gminnym prowadzi świetlice wiejskie oraz remizy Ochotniczej Straży Pożarnej, które wykorzystywane są w celu zaspokojenia potrzeb ludności wiejskiej. Świetlice wykorzystywane są głównie do prowadzenia statutowej działalności gminy (zajęcia pozalekcyjne z dziećmi, zajęcia kulturalne, zebrania wiejskie, imprezy gminne pod patronatem Burmistrza itd.), remizy również służą do prowadzenia działalności statutowej w zakresie porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej, jako siedziba OSP, a w miejscowościach, w których brak jest świetlic wiejskich, pełnią także funkcję owych świetlic. Na podstawie Uchwały Nr XXXX ww. świetlice i remizy OSP udostępniane są również do działalności pozastatutowej, polegającej na najmowaniu pomieszczeń świetlic oraz remiz OSP osobom prywatnym, firmom, jak również innym zainteresowanym najmem ww. pomieszczeń na cele prywatne lub firmowe. Każde pozastatutowe oddanie pomieszczeń świetlic lub remiz jest odpłatne, a dochód z tego tytułu ?rejestrowany? na podstawie faktury wraz z odpowiednią stawką podatku VAT. Płatność za najem odbywa się przed wydaniem kluczy, natomiast po zakończeniu umowy na podstawie liczników, wyliczana i pobierana jest opłata za zużyte media. Obrót z tytułu najmu ?rejestrowany? jest na potrzeby podatku VAT na podstawie faktur. Opłaty za media fakturowane są ze stawkami odpowiadającymi poszczególnym usługom tzn. najem i energia elektryczna 23%, opłata za wodę i ścieki 8%. Od 1 kwietnia 2012 roku zmieniono sposób pobierania opłat za najem ustalając jedną, zryczałtowaną stawkę, płatną przed wydaniem kluczy, w której zawarta jest kwota czynszu oraz mediów zużytych w czasie najmu. Z racji tego, iż umowy najmu świetlic oraz remiz podpisywane są z wyprzedzeniem (nawet rocznym) nowy sposób rozliczania obowiązuje w stosunku do umów podpisanych po 1 kwietnia br., natomiast umowy podpisane przed ww. datą objęte są starym sposobem rozliczania tj. czynsz płatny przed wydaniem kluczy, media po zakończeniu najmu na podstawie liczników. W chwili obecnej Gmina nie odlicza podatku naliczonego przy zakupach dotyczących przedmiotowych świetlic oraz remiz OSP.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy bezpłatne oddanie świetlic oraz remiz do użytku mieszkańców w celu prowadzenia zajęć z dziećmi, zajęć kulturalnych, do organizacji zgromadzeń ogólnodostępnych mieszkańców należy uznać za czynność podlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, jako odpłatne świadczenie usług i naliczać podatek należny z tego tytułu?


Zdaniem Gminy, nie ma obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu bezpłatnego oddania świetlic oraz remiz na cele statutowe. Gmina, cytując treść art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a także powołując art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wskazuje, że świetlice wiejskie oraz remizy OSP, o których mowa w opisie wniosku, zaliczane są do gminnych obiektów użyteczności publicznej i wykorzystywane przede wszystkim do działalności statutowej Gminy, takiej jak: zajęcia pozaszkolne z dziećmi, zajęcia kulturalne, zebrania wiejskie, imprezy promujące gminę, imprezy okolicznościowe dla mieszkańców, a w przypadku remiz również jako baza dla ochotniczej straży pożarnej, w której przechowywany jest sprzęt itp. Natomiast każde pozastatutowe wykorzystanie ww. świetlic i remiz jest świadczeniem odpłatnym do którego doliczany jest podatek VAT. Po powołaniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina stwierdza, że jako ?organ jednostki samorządu terytorialnego? nie zalicza się do organów władzy publicznej, nie może być objęta wyłączeniem. Następnie Gmina cytując § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wskazuje, że Jej zdaniem przepis ten nie jest do końca zgodny z art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).


Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina prowadzi świetlice wiejskie oraz remizy OSP, które wykorzystywane są w celu zaspokojenia potrzeb ludności wiejskiej. Świetlice wykorzystywane są głównie do prowadzenia statutowej działalności gminy (zajęcia pozalekcyjne z dziećmi, zajęcia kulturalne, zebrania wiejskie, imprezy gminne pod patronatem Burmistrza itd.), remizy również służą do prowadzenia działalności statutowej w zakresie porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej, jako siedziba OSP, a w miejscowościach, w których brak jest świetlic wiejskich, pełnią także funkcję owych świetlic. Udostępnianie świetlic i remiz przez Gminę przybiera dwojaki charakter, a mianowicie:


  • udostępnianie nieodpłatne na rzecz lokalnej społeczności,
  • odpłatny wynajem na rzecz zainteresowanych na cele prywatne lub firmowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Gmina udostępnia świetlice wiejskie i remizy nieodpłatne na rzecz lokalnej społeczności Gminy, w związku z prowadzonymi zajęciami pozalekcyjnymi z dziećmi, zajęciami kulturalnymi, zebraniami wiejskimi, imprezami gminnymi pod patronatem Burmistrza itd., zatem nie są one związane z wykonaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Analiza przedstawionego stanu faktycznego w świetle powołanych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, iż czynność nieodpłatnego udostępniania świetlic wiejskich i remiz na rzecz lokalnej społeczności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie stanowi ona bowiem odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a ponadto czynność ta jest związana z działalnością Gminy (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych), co oznacza, iż nie został spełniony żaden z warunków określonych w cyt. art. 8 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy, że przywołany przez Gminę w stanowisku § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż dotyczy on zwolnienia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tj. czynności odpłatnych i czynności nieodpłatnych uznawanych w świetle art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika