Możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 2010 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą, obejmującą swoim zakresem m.in. usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. W ramach prowadzonej działalności, świadczy Pani usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o podpisane umowy. Posiada Pani certyfikat Ministerstwa Finansów potwierdzający uprawnienia do prowadzenia takiego rodzaju działalności. Nie jest Pani doradcą podatkowym i nie świadczy usług w tym zakresie.


W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pani następujące usługi tj.:


  1. prowadzi Pani księgi rachunkowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości i w oparciu o aktualne przepisy prawa podatkowego, podatkowe księgi przychodów i rozchodów, ewidencje ryczałtu. Do obowiązków Pani, w ramach tych czynności należy: sprawdzanie dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym, dekretacja i księgowanie dokumentów, księgowanie zdarzeń gospodarczych w podatkowych księgach przychodów i rozchodów, zapisy przychodów w ewidencji sprzedaży, dekretacja i księgowanie dokumentów, uzgadnianie kont rozrachunkowych, tworzenie zestawień obrotów i sald, sporządzanie list płac pracowników i zleceniobiorców, prowadzenie rejestrów zakupów i sprzedaży VAT, prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz niematerialnych i prawnych, prowadzenie ewidencji wyposażenia, sporządzanie deklaracji podatkowych, sporządzanie deklaracji ZUS oraz druków RMUA, sporządzanie sprawozdań do urzędu statystycznego, przygotowywanie przelewów do ZUS i urzędu skarbowego, archiwizowanie dokumentów,
  2. prowadzi Pani dokumentację kadrową, czyli administrowanie teczkami osobowymi, przygotowywanie dokumentów związanych ze stosunkiem pracy, zmianami warunków zatrudnienia i innych wymaganych przepisami Kodeksu pracy, kontrola ważności okresowych badań lekarskich i szkoleń BHP oraz ewidencja urlopów, zwolnień lekarskich i innych absencji, prowadzenie rejestracji pracowników w ZUS, wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, nadzór nad prowadzonymi przez klienta rozliczeniami czasu pracy, sprawozdawczość dla GUS, przygotowywanie raportów kadrowych,
  3. prowadzi Pani pełną obsługę kadrowo-płacową, czyli naliczanie wynagrodzeń, przygotowywanie przelewów wynagrodzeń, sporządzanie i dostarczanie informacji przeznaczonych dla pracowników o wysokości wynagrodzenia, pobranych składkach na ubezpieczenia oraz zaliczkach na podatek dochodowy, przygotowywanie raportów dla potrzeb rachunkowości, sporządzanie deklaracji PFRON,
  4. sporządza i wysyła Pani drogą elektroniczną deklaracje podatkowe i rozliczenia roczne na podstawie dokumentów określających przychody dotyczące danego roku; przygotowanie deklaracji podatkowych nie było i nie jest realizowane w ramach odrębnego zlecenia, lecz stanowi element kompleksowej usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzenie deklaracji ma charakter techniczny, są one generowane na podstawie zaksięgowanych dokumentów.


Wskazała Pani, iż przychody z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, w tym w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie przekroczyły w latach 2010-2012 limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy i korzystała Pani ze zwolnienia od podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowym jest uznanie, iż przysługuje Pani zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Pani zdaniem, może Pani korzystać ze zwolnienia z VAT, przy zachowaniu limitu zwolnienia określonego w ustawie, ponieważ czynności prowadzone przez Pani biuro świadczone są w oparciu o uprawnienia do prowadzenia usługowego ksiąg rachunkowych, a nie w oparciu o ustawę o doradztwie podatkowym (do którego nie ma Pani uprawnień). Wskazała Pani, iż przychody z tytułu prowadzonej działalności, w tym w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie przekroczyły w latach 2010-2012 limitu uprawniającego do zastosowania zwolnienia, określonego w art. 113 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 76a ust. 2 ustawy o rachunkowości, przedsiębiorca wykonujący działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, jest również uprawniony do wykonywania działalności obejmującej:


  • prowadzenie w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
  • sporządzanie w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.(?)

W oparciu o art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.


Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:


  1. dokonujących dostaw:


    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;


  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.


Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy ?doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego?.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin ?doradztwo? obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia ?usługi w zakresie doradztwa? jest szerszy niż termin ?usługi w zakresie doradztwa podatkowego?. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 ?doradzać? znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin ?usługi w zakresie doradztwa? należy rozumieć szeroko.

Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe.


Czynności doradztwa podatkowego, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443 ze zm.) obejmują:


  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.


Z kolei ust. 2 tego artykułu stanowi, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.


Zgodnie z art. 3 ww. ustawy, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:


  1. osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;
  2. adwokaci i radcowie prawni;
  3. biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.


Treść przytoczonego wyżej przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym wskazuje, że aby zaliczyć określone czynności do wykonywanych w ramach doradztwa podatkowego, muszą się one mieścić w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, a składające się na nie elementy muszą wystąpić łącznie. Oznacza to, że w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych, musi się to odbywać w imieniu i na rzecz podatników wraz z udzielaniem pomocy w tym zakresie. Podobnie rzecz się ma przy sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych.


Zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). W myśl art. 76a ust. 2 ww. ustawy, przedsiębiorcy wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności obejmującej:


  1. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
  2. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie, w zakresie określonym odrębnymi przepisami.


Stosownie do zapisu art. 76a ust. 3 powołanej ustawy, działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:


  1. przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  2. pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.


Zgodnie z przepisem art. 76a ust. 4 ww. ustawy, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż od 2010 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą, obejmującą swoim zakresem m.in. usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. W ramach prowadzonej działalności, na podstawie zawartych umów świadczy Pani usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Posiada Pani certyfikat księgowy, jednak nie posiada Pani uprawnień doradcy podatkowego i nie świadczy usług w tym zakresie. Wskazała Pani, iż przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, w tym w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie przekroczyły w latach 2010-2012 limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy i korzystała Pani ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że jeżeli nie wykonuje Pani usług o charakterze doradczym ani nie udziela porad prawnych, natomiast świadczy kompleksowe usługi rachunkowo ? księgowe, w ramach których m.in. sporządza deklaracje podatkowe, to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym zapytaniem uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika