Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) uzupełnionym o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu w postaci specjalistycznego samochodu do ratownictwa techniczno-ekologicznego dla ochotniczej Straży Pożarnej w??., gdyż zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym działania przeciwpożarowe są niezwykle istotne dla każdej jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto na gminę obowiązek w tym zakresie nakłada art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, który wśród wielu zadań wymienia sprawy związane z ochroną środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej a także ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:


  • zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia,
  • zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia,
  • prowadzenie działań ratowniczych.


Gmina realizuje te zadania z pomocą specjalnie tworzonych jednostek, którymi są m.in. Ochotnicze Straże Pożarne. Przedmiotem projektu jest zakup samochodu do ratownictwa techniczno-ekologicznego wraz z wyposażeniem dla OSP w ..., likwidującego skutki katastrof drogowych, awarii, wycieków substancji chemicznych, klęsk żywiołowych na obrzeże gminy ze szczególnym uwzględnieniem obszarów chronionych programem ... . Jak wiadomo, obszary ... to unikalny w skali Europy i bardzo delikatny ekosystem, który wymaga ochrony i wsparcia. Obszary ... zajmują blisko 30% powierzchni gminy, na którą składają się dorzecze rzeki??.. Cele operacji zostaną osiągnięte poprzez zwiększenie potencjału technicznego OSP i efektywność działań jednostki, w szczególności związanych z zapobieganiem oraz usuwaniem skutków zanieczyszczenia środowiska, co przyczyni się do zachowania objętych obszarów ... . Ponadto projekt jest zgodny z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich. Jednym z celów strategii jest ?Poprawa warunków dla zachowania i ochrony środowiska?. Projekt ten to ważna inicjatywa, która bez wsparcia zewnętrznego nie mogłaby zostać zrealizowana przez wiele następnych lat. Zakup sprzętu ratowniczego to istotne zagadnienie dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa środowiska, a tym samym mieszkańców gminy. Realizacja projektu poprzez wyposażenie OSP w ??.w nowoczesny samochód do ratownictwa techniczno-ekologicznego wpłynie na podniesienie gotowości bojowej jednostki i efektywności niesionej pomocy dla ludzi i środowiska. Wyposażenie w specjalistyczny samochód pozwoli na samodzielne i szybkie podjęcie akcji, bez oczekiwania na przyjazd oddalonych nawet o kilkanaście kilometrów zastępów Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto nowoczesny samochód pozwoli zapewnić wysoki poziom i jakość prowadzonych akcji ratowniczych, ułatwi proces usuwania skutków zagrożeń naturalnych oraz poważnych awarii degradujących środowisko, co jest zgodne z celem planowanej operacji. Z tego punktu widzenia projekt ma charakter innowacyjny, gdyż dostarcza technikę ratowniczą oraz nowe rozwiązania o jakości i poziomie technologicznym do tej pory nie stosowanym w OSP w ??oraz jednostkach na sąsiednim obszarze. Operacja bez wątpienia będzie miała pozytywny wpływ na środowisko, gdyż przyczyni się do zabezpieczenia i ochrony środowiska na tym terenie. Rezultaty operacji charakter ciągły tzn. będą trwały po okresie finansowania, gdyż dobry jakościowo sprzęt z założenia będzie służył (a przez to przyczyniał się do ochrony środowiska) prze wiele kolejnych lat. Projekt współfinansowany będzie ze środków pochodzących z Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich i zgodny jest z jej celami. Szacunkowy koszt zakupu samochodu wraz z wyposażeniem to 313.015,00 zł brutto. Planuje się zrealizować operację w jednym etapie do września 2014 r. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej warunkuje możliwość uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany, co wiąże się z możliwością zaliczenia go do kosztów całej inwestycji, której cześć podlega refundacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. programu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją ww. programu, tj. obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jest to inwestycja niezwiązana z działalnością opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, zamierza zrealizować projekt polegający na zakupie specjalistycznego samochodu do ratownictwa techniczno-ekologicznego. Wydatki na realizację ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku, skoro zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał także zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika