Nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu.

Nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2008 r. (wpływ 5 stycznia 2009 r.), uzupełniony pismami z dnia 16 stycznia 2009 r. oraz 23 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia obiektów infrastruktury ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 5 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 16 stycznia 2009 r. i 23 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia infrastruktury.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka wykonała inwestycję polegającą na ?Przygotowaniu infrastruktury dla ?P?, korzystając z pomocy publicznej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006 Priorytet 1: Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, Działanie 1.3: Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm. W ramach tego projektu (pierwszego etapu) wybudowane zostały na terenie ?P? m.in. ulice, chodniki, oświetlenie i kanalizacja deszczowa. W latach 2009-2010 będą budowane budynki na kwotę 60 mln zł. Jednocześnie w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w związku z realizowaną inwestycją służyło prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Wykonana dotychczas infrastruktura jest pierwszym etapem projektu polegającego na wybudowaniu kompleksu obiektów dla potrzeb ?P? sp. z o.o. i dotyczy powstałych na terenie ?P? ulic, chodników, oświetlenia, kanalizacji deszczowej, wodno-ściekowej. Bez tych inwestycji wybudowane w drugim etapie w latach 2009-2010 obiekty, nie mogłyby funkcjonować ponieważ brak byłoby dojazdu do tych obiektów, dostępu do energii elektrycznej, do wody i kanalizacji. Dlatego też wykonane w ramach pierwszego etapu inwestycje w ocenie Wnioskodawcy są związane z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa. W wybudowanych w latach 2009-2010 obiektach prowadzona będzie statutowa działalność spółki. Obecnie Dyrekcja Inwestycji zainteresowana jest obiektami tej infrastruktury, w ramach nieodpłatnego użyczenia. Wynika to między innymi z możliwości wykorzystania istniejących na terenie ?P? ulic i chodników także dla potrzeb mieszkańców miasta, ponieważ wewnętrzne ulice łączą się z ulicami miejskimi i umożliwiają dogodne przejazdy na terenie miasta.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługa nieodpłatnego użyczenia infrastruktury na potrzeby ogólnomiejskie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, liczonym od wartości ewidencyjnej użyczonych obiektów...


Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne użyczenie obiektów infrastruktury zlokalizowanych na terenie ?P? nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ są to obiekty związane z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa Spółki. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług, a takim jest nieodpłatne użyczenie obiektów, może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie w przypadku, gdy: świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a ponadto podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po nabyciu towarów i usług, związanych z tymi usługami, w całości lub w części. Ponieważ ten drugi warunek miał miejsce, pozostaje do rozstrzygnięcia warunek pierwszy, tzn. czy świadczenie usługi w postaci nieodpłatnego użyczenia obiektów jest związane, czy też nie z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W ocenie Wnioskodawcy podatek od towarów i usług nie wystąpi, ponieważ nieodpłatne użyczenie obiektów jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług muszą zostać spełnione łącznie warunki wymienione w ww. przepisie, tj. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz przysługiwanie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ww. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka wykonała pierwszy etap projektu polegającego na wybudowaniu kompleksu obiektów (ulice, chodniki, oświetlenie, kanalizację deszczową i wodno ściekową) dla własnych potrzeb. Bez tych inwestycji Spółka nie mogłaby przeprowadzić planowanego na lata 2009-2010 drugiego etapu projektu związanego z budową ?P?. W związku z tym, iż istnieje możliwość wykorzystania istniejących na terenie ?P? ulic i chodników dla potrzeb mieszkańców miasta, które to ulice łączą się z ulicami miejskimi, obiektami infrastruktury powstałymi w pierwszym etapie inwestycji, Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie użyczyć powstałą infrastrukturę na potrzeby ogólnomiejskie.

W świetle powołanych przepisów opisane nieodpłatne użyczenie - przekazanie infrastruktury, jako czynności związanej z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, nie spełnia jednej z przesłanek wymienionej w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynność ta, jako nie stanowiąca odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a także zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę w stanie prawnym obowiązującym w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej -powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika