Czy pobieranie opłat z tytułu rezygnacji z zamówionego zabiegu kosmetycznego oraz z tytułu zmniejszenia (...)

Czy pobieranie opłat z tytułu rezygnacji z zamówionego zabiegu kosmetycznego oraz z tytułu zmniejszenia wartości zamówienia nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat z tytułu rezygnacji z zamówionego zabiegu kosmetycznego oraz z tytułu zmniejszenia wartości zamówienia - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat z tytułu rezygnacji z zamówionego zabiegu kosmetycznego oraz z tytułu zmniejszenia wartości zamówienia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zasadniczym przedmiotem działalności Spółki są usługi hotelarskie. Przy hotelu prowadzony jest instytut kosmetyczny oraz restauracja. Na żądanie klientów Spółka dokonuje rezerwacji miejsc hotelowych oraz rezerwacji terminów zabiegów kosmetycznych wykonywanych na rzecz gości hotelowych.

W przypadku rezerwacji zabiegu kosmetycznego przez klienta korzystającego z pobytu w hotelu i następnie rezygnacji z tego zabiegu, naliczana będzie, w momencie opuszczania hotelu, opłata za rezygnację z zamówionego zabiegu. Opłata ta będzie naliczana w okresie, w którym oczywistym będzie fakt, iż zarezerwowane świadczenie nie zostało i nie będzie wykonane. Ponadto, jeżeli wartość zmniejszenia zamówienia przekroczy poziom uzgodniony przy rezerwacji (np. o więcej niż 10%) i jednocześnie klient zawiadomi o zmniejszeniu zamówienia po uzgodnionym terminie (np. później niż 2 tygodnie przed przyjazdem) pobierana będzie opłata za zmniejszenie zamówienia.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z prośbą o wydanie interpretacji dotyczącej prawidłowego traktowania opisanych opłat przez Spółkę w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy opłaty z tytułu rezygnacji z zamówionego zabiegu kosmetycznego i z tytułu zmniejszenia zamówienia mają charakter kar umownych, w związku z czym pobieranie ich przez Spółkę nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami w zakresie podatku VAT. Przedmiotowe opłaty ewidentnie, zdaniem Spółki, mają charakter sankcyjny, stanowią opłaty o charakterze odszkodowawczym (czy też kary umownej).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności
  2. ,
  3. zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji
  4. ,
  5. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa
  6. .


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).


Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:


  • zobowiązanie do powstrzymania się od działania czy tolerowania czynności lub sytuacji musi być odpłatne
  • ,
  • zobowiązanie to musi wynikać z wyraźnego stosunku zobowiązaniowego
  • ,
  • musi istnieć konkretny podmiot, będący bezpośrednim beneficjentem (konsumentem) tego zobowiązania
  • .


W przedmiotowej sprawie nie został spełniony ostatni z wymienionych warunków, tzn. brak jest odbiorcy usługi, beneficjenta danej czynności.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika bowiem, iż klienci Spółki, którzy rezygnują z zamówionego zabiegu, lub zmniejszają wartość zamówienia, nie uzyskują żadnych bezpośrednich korzyści z wpłacenia tych opłat. Są one związane z niewykonaniem zobowiązania, wynikającego z umowy zawartej między Stronami i stanowi próbę zrekompensowania uszczerbku majątkowego, jaki doznałaby Spółka w związku z zachowaniem się klienta. Oznacza to, iż w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stwierdzić należy, iż opłaty pobierane przez Spółkę z tytułu rezygnacji z zamówionego zabiegu kosmetycznego oraz zmniejszenia wartości zamówienia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieszczą się w katalogu czynności wymienionych art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

IPPP1/443-713/09-2/IG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika