Prawa do odliczenia podatku. sygn: ITPP1/443-511/12/BK

Prawa do odliczenia podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat otrzymał w dniu 26 marca 2012 r. indywidualną interpretację, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ???. dotyczącą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. ???.?. Na jej podstawie Powiat ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powiat może odliczyć podatek naliczony w momencie jego poniesienia ? bez konieczności oczekiwania na zawarcie umowy dzierżawy z Zakładem?... Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje bowiem zasadę niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego bez konieczności oczekiwania na efektywne wykorzystanie towaru lub usługi na potrzeby działalności opodatkowanej. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub w rozliczeniu za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, ewentualnie w drodze korekty deklaracji za okres, w którym nastąpiło prawo obniżenia podatku (nie później niż w ciągu 5 lat od początku roku w którym nastąpiło prawo do obniżenia). Zakres rzeczowy projektu obejmuje w szczególności: (na realizację inwestycji poniesiono i planuje się ponieść następujące koszty):


  • wydatki na dokumentację projektowo-budowlano-wykonawczą,
  • wydatki na roboty ziemne i przygotowawcze,
  • wydatki na usunięcie kolizji ? przebudowy urządzeń elektroenergetycznych,
  • wydatki na opłatę przyłączeniową do miejskiej sieci ciepłowniczej i do sieci elektroenergetycznej,
  • wydatki na roboty budowlane,
  • wydatki na instalacje sanitarne (przyłącze wodociągowe i kanalizacyjne, co, wentylacja), instalacje elektryczne,
  • wydatki na nadzór budowlany, inwestorski i autorski.


Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług i rozlicza się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy proporcją wyliczoną szacunkowo według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu z dnia 24 czerwca 2011 r. Wskaźnik w wysokości 81% był ustalony dla Powiatu na 2011 r. dla odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów. Po zakończeniu roku sporządzona została korekta podatku naliczonego związanego ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych (proporcja obliczona zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy) i wynosi na 2012 r. 76%. Proporcja dotyczy wyłącznie rozliczeń związanych z zarządzaniem nieruchomością wspólną, gdzie obciążenia jednostek z tytułu eksploatacji odbywają się poprzez procentowy udział. W pozostałym zakresie działalności Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT. Wątpliwości dotyczą: czy proporcja będzie miała wpływ na odliczenie podatku naliczonego w całości wynikającego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowej inwestycji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Powiat będzie miał prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur zakupu dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. ???.? pomimo ustalonej proporcji zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizowana przedmiotowa inwestycja związana jest z odpłatnym świadczeniem usług ? przekazanie Zakładowi ?.. na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy wybudowanego obiektu sportowego, a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem został spełniony warunek bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących koszty inwestycyjne, a ustalona proporcja dla Powiatu nie ma wpływu na odliczenie podatku VAT. Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w takiej części, w jakiej zakupy służą działalności opodatkowanej (umowa dzierżawy), czyli możliwe jest pełne odliczenie podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy. I tak, zgodnie z przepisami art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli jednak nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.


Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat realizuje inwestycję, która związana jest z odpłatnym świadczeniem usług, tj. przekazanie Zakładowi ??..na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy wybudowanego obiektu sportowego. Zakres rzeczowy projektu obejmuje w szczególności:


  • wydatki na dokumentację projektowo-budowlano-wykonawczą,
  • wydatki na roboty ziemne i przygotowawcze,
  • wydatki na usunięcie kolizji ? przebudowy urządzeń elektroenergetycznych,
  • wydatki na opłatę przyłączeniową do miejskiej sieci ciepłowniczej i do sieci elektroenergetycznej,
  • wydatki na roboty budowlane,
  • wydatki na instalacje sanitarne (przyłącze wodociągowe i kanalizacyjne, co, wentylacja), instalacje elektryczne,
  • wydatki na nadzór budowlany, inwestorski i autorski.


Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług i rozlicza się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy proporcją wyliczoną szacunkowo według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia czy ustalona proporcja będzie miała wpływ na odliczenie w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowej inwestycji.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi posłużą w całości wykonywaniu czynności opodatkowanych (dzierżawa), to Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Ustalona proporcja nie będzie miała wpływu na odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji przedmiotowej inwestycji.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika