Czy w związku z nową interpretacją Urzędu Statystycznego, Spółka powinna zmienić grupowanie PKWiU (...)

Czy w związku z nową interpretacją Urzędu Statystycznego, Spółka powinna zmienić grupowanie PKWiU usług utrzymania kanalizacji i zastosować 8% VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 4 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności udrażniania i czyszczenia systemów kanalizacyjnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności udrażniania i czyszczenia systemów kanalizacyjnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka wskazuje, iż od 2004 r. ?nie ma jasności co do PKWiU? dla usług czyszczenia, eksploatacji, udrażniania sieci kanalizacyjnych, wpustów, zbiorników, studzienek kanalizacyjnych. Urząd Statystyczny w Łodzi umieszczał to grupowanie w pracach budowlanych 45.21.4 (uzasadniając, że 90.00 ? usługi w zakresie gospodarki ściekami dotyczą tylko właścicieli sieci). Na tej podstawie 30 grudnia 2005 r. Spółka otrzymała postanowienie naczelnika urzędu skarbowego o konieczności przypisania prac utrzymania kanalizacji do grupowania 45.21.4, a co za tym idzie ? stawka VAT 22%.

W 2008 r., w nowej klasyfikacji PKWiU, grupowanie 90.00 zostało zmienione na 37.00, zostawiając ten sam zakres usług i w tym samym brzmieniu. Nigdzie w przepisach nie było wzmianki o zmianie przynależności usług co do własności sieci. Dlatego nadal stosowano grupowanie 45.21.4.

W kwietniu 2012 r. Spółka otrzymała nową interpretację z Urzędu Statystycznego, że już od 2008 r. nie jest ważna własność sieci, a wszystkie usługi utrzymania systemów kanalizacyjnych mieszczą się w grupowaniu 37.00.1, zaś do grupowania 37.00.1 do końca 2013 r. ?przypisany jest VAT 8%?.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu do wniosku, zadano następujące pytanie.


Czy w związku z nową interpretacją Urzędu Statystycznego, Spółka powinna zmienić grupowanie PKWiU usług utrzymania kanalizacji i zastosować 8% VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, prawidłowym postępowaniem będzie zmiana klasyfikacji PKWiU na usługi czyszczenia, utrzymania kanalizacji na 37.00.1 i zastosowanie obniżonej stawki VAT na 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez świadczenie usług ? stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku ? zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku ? stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy ? wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238 poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257 poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 142 wskazano na ?Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków? (symbol PKWiU ex 37).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex ? rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)?.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi związane z czyszczeniem, eksploatacją, udrażnianiem sieci kanalizacyjnych, wpustów, zbiorników i studzienek kanalizacyjnych (oczyszczanie ścieków), sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 37.00.1.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile wykonywane przez Wnioskodawcę usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczeniem ścieków faktycznie sklasyfikowane są w PKWiU w grupowaniu 37.00.1, to tym samym należy w odniesieniu do nich zastosować od dnia 1 stycznia 2011 r. stawkę podatku 8% w oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 146a pkt 2 tej ustawy i poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy.

Wskazać należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika