Czy istnieje obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług od sprzedaży nieruchomości niezwiązanych (...)

Czy istnieje obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług od sprzedaży nieruchomości niezwiązanych z prowadzoną działalnością?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek o przeznaczeniu budowlanym - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek o przeznaczeniu budowlanym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W dniu 15 października 1997 r. nabył Pan udział do 2/3 nieruchomości rolnej niezabudowanej, stanowiącej działkę o obszarze 6 ha 4602 m2. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe grunty przeznaczone zostały pod budownictwo jednorodzinne w zabudowie wolnostojącej. Działkę nabył Pan z majątku osobistego w celu budowy domu jednorodzinnego. Z uwagi na zmianę planów co do zagospodarowania terenu i braku nabywcy na całą nieruchomość, wystąpił Pan wraz ze współudziałowcem do 1/3 nieruchomości, z wnioskiem do Urzędu Miasta o podział geodezyjny nieruchomości na 11 odrębnych działek z uwzględnieniem służebności drogowych, zapewniających nowo wydzielonym działkom dostęp do drogi publicznej. W dniu 9 stycznia 2004 r. dokonano podziału przedmiotowej nieruchomości na 11 odrębnych działek. 10 stycznia 2006 r. sprzedał Pan pierwszą działkę i do chwili obecnej sprzedał 7 działek. Ponadto informuje Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ujął Pan należny podatek od towarów i usług, dotyczący sprzedaży przedmiotowych działek w deklaracji korygującej VAT-7 w lutym 2007 r. Zamierza Pan dokonać sprzedaży 4 kolejnych działek. Jednocześnie nadmienia Pan, że podatek od towarów i usług nie był ujmowany w aktach sprzedaży gruntów, nie uwzględniał go Pan również w cenie sprzedaży.


W związku z powyższym zadał Pan następujące pytanie:


Czy był Pan zobowiązany do zapłaty podatku VAT od sprzedaży nieruchomości, niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też winien Pan wystąpić o stwierdzenie nadpłaty i zwrot niesłusznie zapłaconego podatku VAT. Czy w związku z zamiarem sprzedaży kolejnych 4 działek winien Pan zapłacić podatek od towarów i usług...


Pana zdaniem, w świetle publikowanych wyroków WSA i NSA w podobnych sprawach, korzystnych dla podatników m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z 6 września 2006 r. (sygn. akt I SA/Wr 1254/05), wyrok WSA w Warszawie z 21 lutego 2007 r. (sygn. akt III SA/WA 4176/06), wyrok NSA z 24 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I FSK 603/06) oraz w rozumieniu art. 4 ust. 2 zdanie drugie VI Dyrektywy VAT, sprzedaż działek stanowiących majątek osobisty Pana jako podatnika VAT i niesłużących prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, nie można uznać za czynności związane z tą działalnością. Zatem niesłusznie zapłacił Pan podatek VAT od sprzedanych działek i w związku z tym powinien Pan złożyć deklaracje korygujące VAT-7 i wystąpić o zwrot zapłaconego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z ta definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia ich w życie, tj. od 1 maja 2004 roku zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Pojęcia ?podatnik? i ?działalność gospodarcza?, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto z określonego w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcia działalności gospodarczej wynika, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma częstotliwość dokonywania czynności. W efekcie dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że prawo podatkowe, w tym również przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie zawierają definicji pojęcia 'zamiar'. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było prowadzenie działalności gospodarczej. Z ogólnie przyjętej definicji ?zamiaru? wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Zatem istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując dane czynności.

Jak wynika z przedstawionego wniosku, dokonał Pan sprzedaży siedmiu działek i ma Pan zamiar dokonania sprzedaży kolejnych czterech. Wszystkie przeznaczone zostały na cele budownictwa mieszkaniowego. Ponieważ opisane wyżej czynności miały niewątpliwie charakter powtarzalny, warunek częstotliwości został wypełniony. W związku z tym, nie można mówić o czynności jednorazowej. Ponadto z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że z uwagi na podjęcie decyzji o sprzedaży gruntu wystąpił Pan wraz ze współudziałowcem do 1/3 nieruchomości z wnioskiem do Urzędu Miasta o podział geodezyjny nieruchomości na 11 odrębnych działek, z uwzględnieniem służebności drogowych, zapewniających nowo wydzielonym działkom dostęp do drogi publicznej. Mając na uwadze fakt, iż w związku z planowaną sprzedażą dokonano podziału gruntu na mniejsze działki oraz wyznaczono drogi dojazdowe należy uznać, iż zostały podjęte działania zmierzające do podniesienia atrakcyjności gruntu. Zachowania takie dodatkowo wskazują na przygotowanie gruntu do sprzedaży w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą cenę. W efekcie dostawę przedmiotowych gruntów należy uznać za działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług a dokonaną sprzedaż gruntów należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ww. ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, iż od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy) transakcje, których zamierza Pan dokonać, dotyczące czterech działek, winny być opodatkowane.

W odniesieniu do pytania dotyczącego zasadności wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty i zwrot niesłusznie zapłaconego podatku VAT od dokonanej przez Pana sprzedaży siedmiu działek, należy zauważyć, iż zagadnienie to nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej, lecz ewentualnie przedmiotem odrębnego postępowania podatkowego. Natomiast kwestię korekt deklaracji reguluje art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie, z którym: ? Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację?. (§ 1)

?Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.? (§ 2)

Ponadto należy wskazać, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) powołanej ustawy wskazuje, iż podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług. Bez znaczenia dla obowiązku opodatkowania tym podatkiem dostaw działek budowlanych jest sposób, w jaki zbywca wszedł w posiadanie przedmiotowych działek.

Odnosząc się natomiast do powołanych w treści złożonego wniosku wyroków stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP1/443-327A/08/AP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika