Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych (...)

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych w ramach umowy z PFRON?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowania programu pod nazwą ?Edukacja ? program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych? niezwiązanego z czynnościami opodatkowanymi - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowania projektu - pod nazwą ?Edukacja ? program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, na podstawie złożonego wniosku, w dniu 4 lipca 2007 r. zawarł z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych umowę na dofinansowanie projektów realizowanych w Ośrodku w G., w ramach programu ?Edukacja ? program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych?. Z otrzymanych na podstawie umowy środków Jednostka w 2007 r. sfinansowała prace remontowe zmierzające do likwidacji barier architektonicznych, umożliwiające komunikowanie się w budynkach Ośrodka, zakup wyposażenia i doposażenia placówki w specjalistyczny sprzęt służący do usprawnienia ruchowego i rehabilitacji, zakup doposażenia placówki w sprzęt służący rozwojowi komunikacji werbalnej i pozawerbalnej oraz zapewnieniu uczniom ze sprzężoną, wieloraką niepełnosprawnością odpowiednich miejsc do pracy, a także wyposażenie w sprzęt multimedialny ułatwiający przekaz i odbiór informacji poprzez wielorakie oddziaływanie na zmysły. Wszystkie te zakupy mają służyć osiąganiu głównego celu działalności placówki oświatowej, jakim jest w jak największym stopniu rozwinięta autonomia wychowanków. Prace związane z likwidacją barier architektonicznych i umożliwiające komunikowanie się miały dostosować placówkę do potrzeb osób niepełnosprawnych i stwarzać uczniom oraz wychowankom placówki optymalne, bezpieczne warunki do nauki i codziennej egzystencji. Realizacja umowy zakończyła się 31 grudnia 2007 r. i zgodnie z umową złożono do PFRON rozliczenie uzyskanego dofinansowania. Zrealizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych w ramach umowy z PFRON...


Zdaniem Wnioskodawcy zakupione w ramach realizacji przedmiotowej umowy towary i usługi służyć będą wyłącznie statutowej działalności Ośrodka, a co za tym idzie zakupione towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dlatego też nie ma podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe nabycia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy)

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika