Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynność odpłatnego wydania specyfikacji (...)

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynność odpłatnego wydania specyfikacji istotnych warunków zamówienia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego wydawania specyfikacji istotnych warunków zamówienia - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego wydawania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

'S' jako jednostka sektora finansów publicznych na mocy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2006 r., Nr 164, poz. 1163 z późn. zm.) nabywa towary i usługi od wykonawców, którym udzielono zamówienia publicznego. Niezbędnym elementem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest przekazanie zainteresowanemu złożeniem oferty ? specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Specyfikacja ta zawiera m.in. informacje o przedmiocie zamówienia, sposób przygotowania oferty etc. W art. 37 ustawy prawo zamówień publicznych określono, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia przekazywana jest nieodpłatnie z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2. W związku z powyższym przez Starostwo pobierania jest jedynie opłata, która pokrywa koszt jej druku oraz przekazanie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynność odpłatnego wydania specyfikacji istotnych warunków zamówienia...


Zdaniem Wnioskodawcy czynność odpłatnego wydania specyfikacji nie jest czynnością opodatkowaną ustawie o podatku VAT. Wydawanie specyfikacji nie następuje w wyniku zawartej w tym celu odrębnej usługi cywilnoprawnej, jest jedynie elementem postępowania prowadzonego w celu zawarcia przyszłej umowy sprzedaży towaru lub usługi. Specyfikacji przetargowej nie można traktować jako dostawy towarów, ani świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy o VAT, ponieważ realizowana jest nieodpłatnie. Cena za przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest jedynie zwrotem kosztów druku i wydania tej dokumentacji i nie stanowi o odpłatności postępowania o udzielenie zamówienia. Zatem realizacja w ramach nieodpłatnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego czynności przygotowawczej jaką jest przkazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nawet gdy wiąże się to z pobraniem ceny stanowiącej równowartości kosztów jej druku oraz przekazania, nie stanowi naszym zdaniem żadnej czynności opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Na mocy natomiast art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej
  2. ,
  3. zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  4. świadczenie usługi zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa
  5. .

Odnosząc wskazane regulacje do sprawy będącej przedmiotem wniosku, podkreślić należy, iż w przypadku organizowania dla własnych potrzeb przetargu - odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje w oparciu o przepis art. 42 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz.1163 ze zm.) zgodnie z którym na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania wykonawcy specyfikacji istotnych warunków zamówienia a ?cena, jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może jedynie pokrywać koszty jej druku oraz przekazania?. Treść tego przepisu zawiera, zatem jedynie wskazówki, co do ustalenia ceny za dostarczone materiały, przesądzając o braku możliwości zawarcia w tej kwocie zysku. Możliwe jest natomiast ustalenie ceny na poziomie niższym, niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów bądź też nie pobieranie opłaty w ogóle. Zatem wskazany przepis reguluje tylko górną granicę ustalania tej opłaty.

Z uwagi na powyższe stwierdzenia uznać należy, iż wskazana we wniosku czynność mieści się w sferze cywilnoprawnych stosunków łączących oferenta z potencjalnymi wykonawcami.

'S' przekazując oferentom specyfikacje przetargowe za wynagrodzeniem, spełnia tym samym przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające zaliczyć tę czynność do kategorii usług, podlegających wg ogólnych zasad opodatkowaniu podatkiem VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika