Czy w związku z realizacją planowanego projektu Powiatowi będzie przysługiwało prawo odliczenia (...)

Czy w związku z realizacją planowanego projektu Powiatowi będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku lub możliwość otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat w dniu 28 czerwca 2010 r. podpisał umowę z województwem będącym instytucją zarządzającą na dofinansowanie projektu, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach Oś Priorytetowa 3 ? ?Infrastruktura społeczna?, Działanie 3.1 ?Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną?. Celem projektu jest podwyższenie jakości kształcenia oraz skuteczne przygotowanie młodzieży i dorosłych do wykonywania oczekiwanych na rynku pracy zadań zawodowych. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez wzmocnienie potencjału dydaktycznego Z. Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Powiatu w zintegrowanej Europie, a także będzie przeciwdziałała jego marginalizacji, poprzez podniesienie jakości i dostępności oferty edukacyjnej w zakresie praktycznego nauczania zawodu. Priorytetowym celem jest dostosowanie pracowni praktycznej nauki zawodu do obowiązujących norm i standardów oraz wyposażenie w niezbędne urządzenia i sprzęt dydaktyczny. W ramach projektu założono:


  • zwiększenie powierzchni pracowni gastronomicznych nr ?1.2?, o 35,22 m2 poprzez zaadoptowanie sąsiadujących pomieszczeń, co zwiększy ich funkcjonalność i umożliwi stworzenie dodatkowych stanowisk dydaktycznych,
  • wymianę okien zespolonych na atestowane okna uchylno-rozwierane z PCV, co ograniczy straty ciepła i zapewni lepszą wentylację pomieszczeń,
  • remont pokrycia dachowego i wzmocnienie konstrukcji nośnej budynku pracowni samochodowej, w celu poprawy bezpieczeństwa,
  • remont/wymiana wadliwej instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej oraz wentylacji, w celu ograniczenia kosztów napraw, zwiększenia liczby stanowisk dydaktycznych i umożliwienia podłączenie nowego sprzętu,
  • wykonanie prac modernizacyjnych i wykończeniowych z wykorzystaniem atestowanych materiałów budowlanych, zgodnie z wymogami sanitarnymi i BHP, w celu podniesienia estetyki pomieszczeń.


Ponadto zaplanowano promocję polegającą na zamieszczeniu na stronach lokalnych portali internetowych i w gazecie lokalnej artykułów promujących projekt, powieszeniu tablic informacyjnych oraz banera w miejscu realizacji projektu w części - pracownia mechaniczna, oznakowanie pomieszczenia i dokumentów dotyczących projektu - stosuje się logotypy, naklejki i plakaty. Zaplanowano również zakup trzech tablic pamiątkowych. ?Produktami osiągniętymi? będą:


  • liczba przebudowanych obiektów infrastruktury - 3 szt.,
  • powierzchnia przebudowanych obiektów infrastruktury - 241,18 m2,
  • liczba wspartych jednostek edukacyjnych - 3 szt.,
  • liczba zakupionego sprzętu/ pomocy naukowych - 60 szt.


Wszystkie działania w zakresie realizacji projektu są nieodpłatne i nie przynoszą dochodów, a zatem Powiat nie planuje dokonywać żadnej sprzedaży w tym zakresie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizacją planowanego projektu Powiatowi będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku lub możliwość otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług?


Powiat uważa, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją ww. projektu gdyż dokonane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Powiat nie ma także możliwości otrzymania zwrotu podatku, gdyż przyznane środki nie są środkami o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Powiat, zrealizował projekt, realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach Oś Priorytetowa 3 ? ?Infrastruktura społeczna?, Działanie 3.1 ?Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną?. Celem projektu jest podwyższenie jakości kształcenia oraz skuteczne przygotowanie młodzieży i dorosłych do wykonywania oczekiwanych na rynku pracy zadań zawodowych. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Powiat, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Powiatowi nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika