Możliwość wpłaty lub zwrotu podatku od towarów i usług, wynikających z deklaracji VAT-7 za miesiąc (...)

Możliwość wpłaty lub zwrotu podatku od towarów i usług, wynikających z deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r. przez mającą powstać jednostkę budżetową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


a podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 15 lipca 2010 r. oraz 8 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnień wynikających z sukcesji podatkowej ? możliwości wpłaty lub otrzymania zwrotu kwoty naliczonego podatku od towarów i usług w oparciu o złożoną deklarację VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r. przez następcę prawnego zakładu budżetowego, tj. jednostkę budżetową ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnień wynikających z sukcesji podatkowej ? możliwości wpłaty lub otrzymania zwrotu kwoty naliczonego podatku od towarów i usług w oparciu o złożoną deklarację VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r. przez następcę prawnego zakładu budżetowego, tj. jednostkę budżetową.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Schronisko w chwili obecnej jest zakładem budżetowym (od dnia 1 października 2010 r. będzie ?działać? jako jednostka budżetowa), dla którego miasto jest i będzie organem prowadzącym. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, do końca 2010 r. wszystkie tego typu zakłady budżetowe na terenie całego kraju muszą ulec likwidacji. Uchwała o likwidacji Schroniska jest realizacją tego postanowienia ustawowego. Uchwałą Rady Miasta z dnia 24 marca 2010 r. utworzono Schronisko, które działać będzie w formie jednostki budżetowej. Nie ulegnie zmianie jego działalność statutowa. Mienie znajdujące się dotychczas w jego użytkowaniu z dniem likwidacji zakładu budżetowego zostanie z mocy prawa przejęte przez schronisko młodzieżowe, działające w formie jednostki budżetowej.

Wskazując na treść przepisów art. 16 ust. 5 i ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), Wnioskodawca zwraca uwagę, że jednostka budżetowa powstała na mocy ww. uchwały Rady Miasta ze zlikwidowanego w celu przekształcenia zakładu budżetowego, dokona przejęcia majątku zakładu budżetowego.

W dniu 15 lipca 2010 r. uzupełniono wniosek wskazując, że Schronisko (zakład budżetowy) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 8 września 2010 r. ponownie uzupełniono wniosek zaznaczając, że pozostałe po likwidacji należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego przejmuje nowoutworzona jednostka organizacyjna.


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii ewentualnej możliwości wpłaty lub zwrotu podatku od towarów i usług, wynikających z deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r. przez mającą powstać jednostkę budżetową...


W ocenie Wnioskodawcy, możliwe będzie rozliczenie przez schronisko-jednostkę budżetową ewentualnej wpłaty lub zwrotu podatku od towarów i usług, wynikające z deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r. Schroniska-zakładu budżetowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Sukcesja podatkowo-prawna podatników uregulowana została w przepisach Działu III zatytułowanego ?Zobowiązania podatkowe? rozdział 14 ?Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych? ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).


Na mocy art. 93 § 1 tej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych), o czym stanowi art. 93 § 2 ww. ustawy.


W myśl art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Jak stanowi art. 93a § 2 ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Z kolei, z przepisu art. 93b ustawy wynika, że przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Schronisko, będąc aktualnie zakładem budżetowym, począwszy od dnia 1 października 2010 r. ulegnie przekształceniu w jednostkę budżetową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości wpłaty lub otrzymania zwrotu kwoty podatku od towarów i usług przez jednostkę budżetową w oparciu o deklarację VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy, o której mowa w art. 1.

Zakłady budżetowe likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe (art. 88 ust. 1 ustawy).

Likwidując zakład budżetowy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu (?) (art. 88 ust. 2 tej ustawy).

Pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego ? zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy wprowadzające ustawę o finansach publicznych ? przejmuje organ, który przeprowadza likwidację, albo nowo utworzona jednostka organizacyjna. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż w tym indywidualnym przypadku jednostka budżetowa, jako następca prawny Schroniska (zakład budżetowy), wstąpi we wszelkie jego prawa i obowiązki przewidziane przepisami prawa podatkowego (sukcesja podatkowa) ? w tym przypadku nastąpi zatem również sukcesja tych praw i obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług. W tym miejscu ? z uwagi na formułę postawionych we wniosku pytań ? wskazać jednakże należy, że rozstrzygnięcie w zakresie możliwości sukcesji numeru identyfikacji podatkowej (NIP) zakładu budżetowego przez jednostkę budżetową zawarte zostało w odrębnej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia ? września 2010 r. znak: ITPP1/443-580a/10/AT. W związku z tym, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie konsekwencji sukcesji podatkowej na gruncie przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, stwierdzić należy, że skoro jednostka budżetowa będzie następcą prawnym Schroniska (zakład budżetowy), to jako jego sukcesor praw i obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązana będzie do obliczenia i zapłaty (rozliczenia) kwoty podatku oraz ewentualnie uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o dokonanie zwrotu różnicy podatku, bądź kwoty podatku naliczonego za dany okres rozliczeniowy, wykazanego w przedmiotowej deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r., pod warunkiem, że pozostałe po likwidacji należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego faktycznie przejęte zostaną przez nowoutworzoną jednostkę organizacyjną (w tym przypadku przez jednostkę budżetową).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP1/443-580a/10/AT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika