Czy podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik (...)

Czy podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny nie stanowi podstawy obniżenia podatku należnego, mimo że VAT został odprowadzony do urzędu skarbowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny -jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 5 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zarejestrowana jako podatnik VAT czynny otrzymała w lipcu 2005 roku faktury VAT od podatnika, który rozpoczął działalność gospodarczą od 1 lipca 2005 r., jednak nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego w trybie art. 96 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Wystawca faktur, pomimo niedopełnienia obowiązku rejestracyjnego, złożył do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7 i uiścił podatek od towarów i usług zawarty w wystawionych fakturach. Kontrahent ten, z uwagi na osiągane obroty, już w pierwszym miesiącu działalności utracił zwolnienie od podatku na mocy art. 113 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, a zgłoszenie rejestracyjne w tym zakresie złożył 19 grudnia 2005 r. O dokonanej rejestracji poinformował swoich odbiorców, w tym Spółkę. Na podstawie tej informacji Spółka dokonała korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług wyłączając z rejestru podatku naliczonego faktury otrzymane od niezarejestrowanego podmiotu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy faktury otrzymane od podmiotu, który dopełnił obowiązku rejestracji zgodnie z art. 96 ust. 5 po terminie wystawienia faktur VAT i wykazał zawarty w nich podatek w deklaracji VAT-7 oraz dokonał jego zapłaty do urzędu skarbowego, stanowią podstawę do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2005 r. przez Spółkę i pomniejszenia podatku należnego o podatek zawarty w tych fakturach...


Zdaniem Wnioskodawcy faktury wystawione zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług przez podmiot, który dopełnił obowiązku rejestracji po terminie wystawienia faktur dokumentujących faktycznie wykonane usługi stanowią podstawę do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2005 r. i pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w tych fakturach. Stanowisko takie potwierdza decyzja Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 23 stycznia 2007 r. sygn. akt IS.II/2-443/305/06 oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 29 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 159/07.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług ? nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego - faktury i dokumenty celne w przypadku gdy, sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących.

W myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90 poz. 798 z późn. zm.) - faktury oznaczone wyrazami ?FAKTRA VAT? wystawiają zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej.

Przepis art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. To zastrzeżenie dotyczy w szczególności korekty deklaracji podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w określonych przepisami terminach, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Do korekt tych stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji, a więc przepisy ograniczające możliwość dokonania korekty na czas trwania postępowania podatkowego oraz kontroli podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wystawca faktury w miesiącu lipcu 2005 roku, tj. w miesiącu, w którym wystawił faktury VAT, nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, co oznacza, iż nie posiadał uprawnień do wystawiania faktur VAT.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane przepisy, stwierdzić należy, iż Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych przez podmiot nieuprawniony, co wskazuje, iż faktury te nie stanowią podstawy do dokonania korekty deklaracji VAT -7 za lipiec 2005 roku.

Odnosząc się natomiast do powołanego w treści wniosku rozstrzygnięcia Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 23.07.2007r. nr IS.II/2-443/305/06 oraz wyroku WSA z dnia 29 maja 2007 roku, sygn. akt III SA/Wa 159/07, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje

IS.II/2-443/305/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika