Możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych na rozbudowę (...)

Możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych na rozbudowę sieci wodociągowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych na rozbudowę sieci wodociągowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych na rozbudowę sieci wodociągowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 stycznia 2012 r. i będzie realizowała inwestycję pod nazwą ?Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie Gminy?, w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej? objętego PROW na lata 2007-2013. Wkład własny na nakłady inwestycyjne kwalifikowane oraz podatek od towarów i usług (koszt niekwalifikowany projektu) zabezpieczono ze środków budżetu Gminy. Wykonanie zadania stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie odprowadzania ścieków (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina po zakończeniu inwestycji przekaże ją na mocy umowy dzierżawy Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (samorządowemu zakładowi budżetowemu). Zakład posiada własny NIP, jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej (dzierżawa majątku). Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, przy wykorzystaniu dzierżawionego majątku, będzie prowadził działalność opodatkowaną, związaną ze zbiorowym odprowadzaniem ścieków na rzecz mieszkańców i innych podmiotów gospodarczych. Zakład będzie ponosić koszty eksploatacji i remontu całej instalacji wodociągowej, zarządzać siecią i osiągać dochody z tytułu dostawy wody.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wybudowanej sieci wodociągowej w związku z poniesionymi nakładami, którą zamierza odpłatnie wydzierżawić?


We własnym stanowisku Gmina wskazała, iż dokonując dzierżawy sieci wodociągowej, powstałej w wyniku realizacji inwestycji dofinansowanej ze środków PROW, jako jednostka samorządu terytorialnego świadczyć będzie usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ czynności te będą wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej (umowa dzierżawy). Ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację ww. inwestycji ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (odpłatna umowa dzierżawy z własnym samorządowym zakładem budżetowym), Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. W ocenie Gminy spełniona zostanie przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina ? od 1 stycznia 2012 r. zarejestrowana jako podatnik VAT czynny ? będzie realizować inwestycję pod nazwą ?Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie Gminy?, w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej? objętego PROW na lata 2007-2013. Po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże sieć na mocy umowy dzierżawy samorządowemu zakładowi budżetowemu. Zakład, przy wykorzystaniu dzierżawionego majątku, będzie prowadzić działalność opodatkowaną, związaną ze zbiorowym odprowadzaniem ścieków na rzecz mieszkańców i innych podmiotów gospodarczych. Zakład będzie ponosić koszty eksploatacji i remontu całej instalacji wodociągowej, zarządzać siecią i osiągać dochody z tytułu dostawy wody.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Gminie jako zarejestrowanemu podatnikowi VAT będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne na rozbudowę sieci wodociągowej w zakresie, o którym mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. ? Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika