Prawo do odliczenia podatku. sygn: ITPP1/443-699/12/BK

Prawo do odliczenia podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 19 lipca 2012 r. i 21 sierpnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 czerwca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą od 2 września 1999 r. W dniu 22 kwietnia 2010 r. Spółka nabyła lokal użytkowy z zamiarem prowadzenia w nim usług notarialnych. W tym samym dniu podpisano akt notarialny w formie umowy przedwstępnej. W akcie tym sprzedający określił cenę sprzedaży na kwotę 1.120.000,00 zł + 246.400, 00 zł VAT. Cena sprzedaży lokalu użytkowego obejmowała także udział w częściach wspólnych w prawie własności gruntu. Na poczet sprzedaży w dniu 22 kwietnia 2010 r. Spółka uiściła zaliczki dla trzech właścicieli sprzedawanego lokalu (łącznie 600.000,00 zł + 132.000,00 VAT). W tym samym dniu zapłacono prowizję dla biura nieruchomości za pierwszy etap pośrednictwa w zakupie lokalu. Do ostatecznego podpisania aktu notarialnego doszło 1 września 2010 r. W dniu 3 września 2010 r. Spółka zapłaciła pozostałą należność łącznie w kwocie 520.000,00 zł + 114.400,00 zł VAT. W tym dniu także opłacono pozostałą należność dla biura nieruchomości za pośrednictwo. Wydanie zakupionego lokalu nastąpiło w dniu 3 września 2010 r. Zakupiony lokal wymagał remontu i przystosowania do prowadzenia w nim działalności gospodarczej. Wynajęta w 2011 r. firma budowlana wystawiała w miesiącach lipcu i wrześniu 2011 r. faktury za roboty budowlane na łączną kwotę 118.877,42 zł + 27.341,81 zł VAT. Po odebraniu robót budowlanych Spółka zaczęła wyposażać lokal użytkowy w meble biurowe. Łącznie w okresie od 19 października 2011 r. do 26 stycznia 2012 r. wydano kwotę 22.916, 93 zł + 5.270,89 zł VAT. Jednostkowa cena elementów wyposażenia nie przekraczała 3.500 zł. Zakupiony lokal użytkowy przyjęto do ewidencji środków trwałych jako zdatny do użytku w kwietniu 2012 r. po faktycznym rozpoczęciu w nim działalności gospodarczej i zmianie danych ewidencyjnych. Od maja 2012 r. rozpoczęto amortyzować ten środek trwały. Poszczególne zdarzenia gospodarcze dotyczące zakupów występowały w następujących okresach:


  1. faktura nr ?. (??) z dnia 22 kwietnia 2010 r., na kwotę 200.000,00 zł + 44.000,00 zł VAT, zapłacono w dniu 22 kwietnia 2010 r. (akt notarialny, umowa przedwstępna),
  2. faktura nr ?..(??) z dnia 22 kwietnia 2010 r. , na kwotę 200.000,00 zł + 44.000,00 zł VAT, zapłacono w dniu 22 kwietnia 2010 r. (akt notarialny, umowa przedwstępna),
  3. faktura nr ?..(?..) z dnia 22 kwietnia 2010 r. , na kwotę 200.000,00 zł + 44.000,00 zł VAT, zapłacono w dniu 22 kwietnia 2010 r. (akt notarialny, umowa przedwstępna),
  4. faktura nr ??z dnia 22 kwietnia 2010 r., na kwotę 4.000,00 zł + 880,00 zł VATR, zapłacono 22 kwietnia 2010 r. (prowizja za pośrednictwo),
  5. faktura nr ??(??) z dnia 1 września 2010 r. na kwotę 173.333,33 zł + 38.133,34 zł VAT, zapłacono 7 września 2010 r. (akt notarialny finalizujący sprzedaż),
  6. faktura nr ??.(??) z dnia 1 września 2010 r. na kwotę 173.333,33 zł + 38.133,34 zł VAT, zapłacono 3 września 2010 r. (akt notarialny finalizujący sprzedaż),
  7. faktura nr ??(?..) z dnia 1 września 2010 r. na kwotę 173.333,33 zł + 38.133,34 zł VAT, zapłacono 3 września 2010 r. (akt notarialny finalizujący sprzedaż),
  8. faktura nr ??z dnia 1 września 2010 r., na kwotę 4.000,00 zł + 880,00 zł VAT, zapłacono 3 września 2010 r. (prowizja za pośrednictwo),
  9. faktura zaliczkowa nr ??z dnia 21 lipca 2011 r., na kwotę 40.000,00 zł + 9.200,00 zł VAT, zapłacono 21 lipca 2011 r. (remont lokalu),
  10. faktura zaliczkowa nr ??.z dnia 13 września 2011 r. na kwotę 60.000,00 zł + 13.800,00 zł VAT, zapłacono 13 września 2011 r. (remont lokalu),
  11. faktura nr ??.z dnia 26 września 2011 r. na kwotę 18.877,42 + 4.341,81 zł VAT, zapłacono 27 września 2011 r. (remont lokalu),
  12. faktura zaliczkowa nr ??.z dnia 31 października 2011 r. na kwotę 8.380,16 zł + 1.927,44 zł VAT, zapłacono 10 października 2011 r. (meble), otrzymano 5 grudnia 2011 r.,
  13. faktura ??.z dnia 7 listopada 2011 r., na kwotę 21.656,84 zł + 4.981,07 zł VAT, zapłacono 8l listopada 2011 r. (meble),
  14. faktura zaliczkowa ??.z dnia 30 listopada 2011 r. na kwotę 3.146,15 zł + 723,61 zł VAT, zapłacono 3 listopada 2011 r. (meble), otrzymano 5 grudnia 2011 r.,
  15. faktura nr ??..z dnia 19 grudnia 2011 r. na kwotę 7.341,04 zł + 1.688,44 zł VAT, zapłacono 2 grudnia 2011 r. (meble),
  16. faktura zaliczkowa ???z dnia 30 listopada 2011 r. na kwotę 908,13 zł + 208,87 zł VAT, zapłacono 24 listopada 2011 r. (meble), otrzymano 5 grudnia 2011 r.,
  17. faktura nr ??..z dnia 30 listopada 2011 r. na kwotę 9.264,66 zł + 2.130,87 zł VAT, zapłacono 10 listopada 2011 r. oraz 2 grudnia 2011 r. (meble),
  18. faktura nr ??.z dnia 19 grudnia 2011 r. nas kwotę 3.688,38 zł + 848,33 zł VAT, zapłacono 22 grudnia 2011 r. (meble),
  19. faktura nr ??.z dnia 25 stycznia 2012 r. na kwotę 333,87 + 76,79 zł VAT, zapłacono 2 lutego 2012 r. (meble).

Pozostałe faktury zapłacono gotówką za różnego rodzaju wyposażenie:

20. faktura nr ?? z dnia 19 października 2011 r. na kwotę 95,12 zł + 21,88 zł VAT,

21. faktura nr ??z dnia 22 października 2011 r. na kwotę 161,79 zł + 37,21 zł VAT,

22 faktura nr ?? z dnia 6 grudnia 2011 r. na kwotę 189,89 zł + 43,67 zł VAT,

23. faktura nr ?? z dnia 10 grudnia 2011 r. na kwotę 40,64 + 9,35 zł VAT,

24. faktura nr ?? z dnia 10 grudnia 2011 r. na kwotę 399,13 zł + 91,80 zł VAT,

25. faktura nr ??. z dnia 14 grudnia 2011 r. na kwotę netto 143,03 zł + 32,90 zł VAT,

26. faktura nr ??z dnia 14 grudnia 2011 r. na kwotę 373,82 zł + 85,98 zł VAT,

27. faktura nr ??. z dnia 19 grudnia 2011 r. na kwotę 101,63 zł + 23,37 zł VAT,

28. faktura nr ?? z dnia 28 grudnia 2011 r. na kwotę 61,51 zł + 14,15 zł VAT,

29. faktura nr ??.z dnia 31 grudnia 2011 r. na kwotę 284,72 zł + 65,49 zł VAT,

30. faktura nr ??. z dnia 26 stycznia 2012 r. na kwotę 71,77 zł + 16,51 zł VAT.


Faktury z pozycji 12,14,16 i 29 otrzymane były w późniejszych terminach niż daty wystawienia. Pozostałe faktury wpłynęły w dacie wystawienia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowo Spółka postępowała nie odliczając naliczonego podatku VAT zarówno od lokalu użytkowego, prawa własności gruntu, jak i wyposażenia w miesiącach poniesienia wydatku?


Zdaniem Wnioskodawcy odliczenie podatku VAT od zakupionego lokalu użytkowego i związanego z nim prawa gruntu oraz wyposażenia może nastąpić z chwilą przyjęcia lokalu do ewidencji środków trwałych i rozpoczęcia w nim działalności gospodarzcej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Z kolei art. 86 ust. 13 stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Powyższe wskazuje, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT ? spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Natomiast jeżeli podatnik nie odliczy podatku we wskazanym w przepisach okresie, może to zrobić za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli tego nie zrobi, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 22 kwietnia 2010 r. Spółka nabyła lokal użytkowy z zamiarem prowadzenia w nim usług notarialnych. W tym samym dniu podpisano akt notarialny w formie umowy przedwstępnej. Cena sprzedaży lokalu użytkowego obejmowała także udział w częściach wspólnych w prawie własności gruntu. Na poczet sprzedaży w dniu 22 kwietnia 2010 r. Spółka uiściła zaliczki. W tym samym dniu zapłacono prowizję dla biura nieruchomości za pierwszy etap pośrednictwa w zakupie lokalu. Do ostatecznego podpisania aktu notarialnego doszło 1 września 2010 r. W dniu 3 września 2010 r. Spółka zapłaciła pozostała należność. W tym dniu także opłacono pozostałą należność dla biura nieruchomości za pośrednictwo. Wydanie zakupionego lokalu nastąpiło w dniu 3 września 2010 r. Zakupiony lokal wymagał remontu i przystosowania do prowadzenia w nim działalności gospodarczej. Wynajęta w 2011 r. firma budowlana wystawiała w miesiącach lipcu i wrześniu 2011 r. faktury za roboty budowlane. Po odebraniu robót budowlanych Spółka zaczęła wyposażać lokal użytkowy w meble biurowe w okresie od 19 października 2011 r. do 26 stycznia 2012 r. Zakupiony lokal użytkowy przyjęto do ewidencji środków trwałych jako zdatny do użytku w kwietniu 2012 r. po faktycznym rozpoczęciu w nim działalności gospodarczej i zmianie danych ewidencyjnych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż w opisanym przypadku skoro lokal użytkowy z prawem własności gruntu oraz wyposażeniem nabyto do wykorzystywania do czynności opodatkowanych (usługi notarialne) to przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z nabyciem lokalu użytkowego, prawa własności gruntu jak również wyposażenia biurowego, w terminach wynikających z powołanych przepisów art. 86 ust. 10, 11, a nie jak wskazano z chwilą przyjęcia lokalu do ewidencji środków trwałych. Ustawa wskazuje bowiem terminy dokonania odliczenia w miesiącu otrzymania faktur, a nie z chwilą przyjęcia towarów do użytkowania. Zatem, o ile nie dokonywano odliczeń w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, to obecnie Spółka ma prawo do dokonania odliczenia na podstawie przepisu art. 86 ust. 13, składając stosowne korekty deklaracji.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika