Brak opodatkowania nieodpłatnych czynności sygn: ITPP1/443-700b/12/MN

Brak opodatkowania nieodpłatnych czynności

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 10 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnych czynności - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. braku opodatkowania nieodpłatnych czynności.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.



W listopadzie 2011 roku w ramach zadań publicznych została ukończona w Gminie realizacja projektu, w wyniku którego został utworzony System Informacji Przestrzennej. System ten składa się z infrastruktury komputerowej, aplikacji oraz danych zawartych w bazie, umożliwia prowadzenie zgromadzonych w Systemie danych, ich dostęp oraz wymianę w ramach Urzędu Gminy, jednostek organizacyjnych Gminy oraz użytkowników Internetu. Na w/w System zostały pozyskane środki unijne. W związku z tym Gmina, jako podatnik VAT czynny, złożyła stosowne oświadczenie o kwalifikowalności podatku naliczonego. Korzystanie z Systemu Informacji Przestrzennej nie przynosi Gminie żadnych korzyści materialnych (brak obrotu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).


W chwili obecnej Gmina jako Wykonawca rozważa możliwość podpisania umowy cywilnoprawnej ze Sp. z o. o. jako Zamawiający, której to przedmiotem miałyby być następujące czynności:


  1. Włączenie Zamawiającego do Systemu Informacji Przestrzennej, które polegać będzie na umożliwieniu dostępu do zasobów Systemu w sieci wewnętrznej Spółki.
  2. Opracowanie i zaimportowanie do Systemu cyfrowej bazy sieci ciepłowniczych, których Zamawiający jest Zarządcą.
  3. Utrzymanie i aktualizacja opracowanej bazy sieci ciepłowniczych Spółki z o.o.
  4. Usługi wsparcie dla Zamawiającego.


Odpłatność ma nastąpić jedynie za wykonanie usługi wymienionej w pkt 2. Pozostałe wykonanie przedmiotu umowy opisanego wyżej ( pkt 1,3,4) będzie nieodpłatne.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wyjaśniono, iż System Informacji Przestrzennej jest to system zawierający wszystkie informacje odnośnie mienia komunalnego Gminy. Powstał z myślą usprawnienia pracy pracownikom oraz dla mieszkańców Gminy. Na System Informacji przestrzennej Gmina pozyskała środki unijne bez możliwości odzyskania VAT. Środki zostały w pełni rozliczone.

Nabyte towary i usługi związane z utworzeniem Systemu są zaliczane do wartości materialnych i prawnych oraz podlegają amortyzacji, natomiast poniesione koszty na zaimportowanie bazy sieci ciepłowniczych do Systemu nie podniosą wartości, gdyż właścicielem i zarządcą bazy będzie nadal Spółka. Nie będzie to miało wpływu na wartość Systemu.

Dostępność do bazy będą mieli zarówno mieszkańcy, jak i pracownicy Gminy i Sp. z o.o. na równi z pozostałymi danymi, które są dostępne w Systemie.

Gmina podkreśla, iż nie będzie miała żadnych korzyści materialnych z tego tytułu (nie będą pobierane opłaty za korzystanie z bazy). Celem Gminy jest wyjście na przeciw mieszkańcom, dlatego też szuka możliwości usprawnienia załatwienia wszelkich formalności związanych z podejmowaniem prac inwestycyjnych. Takim usprawnieniem miałoby być wdrożenie bazy sieci ciepłowniczych, aby potencjalny petent mógł najpierw podejrzeć mapę przebiegających sieci ciepłowniczych, zanim podejmie stosowne kroki. Ponadto mając taki System praca pracowników jest sprawniejsza i szybsza.


W związku z powyższym zadano m.in. pytanie, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku.


Czy nieodpłatne przekazanie pozostałych usług zawartych w pkt 1, 3, 4 w składanym wniosku należałoby traktować jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, czynności, których Gmina zamierza dokonywać nieodpłatnie w ramach umowy cywilnoprawnej miałyby być dokonywane, zdaniem Gminy w ramach działalności, gdyż do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, do których należą m. in. zaopatrzenie w energię cieplna oraz wszelkie zadania związane z nią (ustawa o samorządzie gminnym), dlatego też Gmina uważa, iż wdrożenie bazy Sieci ciepłowniczych ma na celu usprawnienia spraw związanych np. z podjęciem inwestycji budowlanej przez mieszkańców, czy też możliwości podglądu, jak przebiegają sieci ciepłownicze na terenie Gminy.

Ponadto czynności dokonywane nieodpłatnie, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nie będą traktowane jako sprzedaż opodatkowana, gdyż nie służy to celom osobistym podatnika bądź pracowników, ma ona służyć do usprawnienia zarówno pracy pracowników, jak i przyspieszenia załatwienia spraw przez mieszkańców - zaspokajać potrzeby mieszkańców.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 1 powołanej ustawy.


Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższego wynika, że nieodpłatne świadczenie uznane jest za odpłatne świadczenie usług w przypadku spełnienia określonych warunków, określonych m.in. w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy . Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy nieodpłatne usługi świadczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkim innym nieodpłatnym świadczeniem usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z kolei, przez nieodpłatne usługi służące do celów działalności podatnika należy rozumieć takie, które są wykonywane bez wynagrodzenia, ale w związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Jak wynika z treści wniosku, w listopadzie 2011 roku w ramach zadań publicznych została ukończona w Gminie realizacja projektu, w wyniku którego został utworzony System Informacji Przestrzennej. System ten umożliwia prowadzenie zgromadzonych w Systemie danych, ich dostęp oraz wymianę w ramach Urzędu Gminy, jednostek organizacyjnych Gminy oraz użytkowników Internetu.



W chwili obecnej Gmina jako Wykonawca rozważa możliwość podpisania umowy cywilnoprawnej ze Sp. z o. o. jako Zamawiający, której to przedmiotem miałyby być następujące czynności:


  1. Włączenie Zamawiającego do Systemu Informacji Przestrzennej, które polegać będzie na umożliwieniu dostępu do zasobów Systemu w sieci wewnętrznej Spółki.
  2. Opracowanie i zaimportowanie do Systemu cyfrowej bazy sieci ciepłowniczych, których Zamawiający jest Zarządcą.
  3. Utrzymanie i aktualizacja opracowanej bazy sieci ciepłowniczych Spółki z o.o.
  4. Usługi wsparcie dla Zamawiającego.


Wykonanie przedmiotu umowy w części dotyczącej pkt 1,3,4 będzie nieodpłatne.

System Informacji Przestrzennej jest to system zawierający wszystkie informacje odnośnie mienia komunalnego Gminy. Powstał z myślą usprawnienia pracy pracownikom oraz dla mieszkańców Gminy. Dostępność do bazy będą mieli zarówno mieszkańcy jak i pracownicy Gminy i Sp. z o.o. na równi z pozostałymi danymi, które są dostępne w Systemie. Gmina nie będzie miała żadnych korzyści materialnych z tego tytułu ( nie będą pobierane opłaty za korzystanie z bazy). Celem Gminy jest wyjście na przeciw mieszkańcom, dlatego też szuka możliwości usprawnienia załatwienia wszelkich formalności związanych z podejmowaniem prac inwestycyjnych. Takim usprawnieniem miałoby być wdrożenie bazy sieci ciepłowniczych, aby potencjalny petent mógł najpierw podejrzeć mapę przebiegających sieci ciepłowniczych, zanim podejmie stosowne kroki. Ponadto mając taki System praca pracowników jest sprawniejsza i szybsza.

Analizując powołane przepisy na tle opisanych okoliczności sprawy, wskazać należy, że skoro - jak wskazano we wniosku - nieodpłatne świadczenia polegające na włączeniu Zamawiającego do Systemu Informacji Przestrzennej, które polegać będzie na umożliwieniu dostępu do zasobów Systemu w sieci wewnętrznej Spółki, utrzymaniu i aktualizacji opracowanej bazy sieci ciepłowniczych Spółki z o.o. oraz wsparciu dla Zamawiającego, jako że będą związane z działalnością Gminy ? dostępność do bazy będą mieli zarówno mieszkańcy, jak i pracownicy Gminy i Sp. z o.o. na równi z pozostałymi danymi, które są dostępne w Systemie - uznać je należy za związane z prowadzoną przez Gminę działalnością, zatem czynności te nie będą wypełniały dyspozycję zawartą w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, iż nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że kwestia zakresu prawa do odliczenia została rozstrzygnięta w interpretacji nr ITPP1/443-700a/12/MN.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika