1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazanie (...)

1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazanie biletów wstępu do C. na rzecz osób oraz instytucji wymienionych w regulaminie i w ramach akcji promocyjnych lub w związku z uczestnictwem w imprezach organizowanych przez Urząd Miasta? 2. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego podlega opodatkowaniu VAT świadczenie usług w ramach udziału Podatnika jako jednego z organizatorów imprez na zlecenie innych instytucji (np. Urzędu Miasta, szkół wyższych itp), do czego zobowiązane jest C. jako instytucja kultury? 3. Czy w przypadku, gdy obowiązkowy udział Podatnika jako jednego z organizatorów imprez na zlecenie innych instytucji (np. Urzędu Miasta, szkół wyższych itp) nie podlega opodatkowaniu VAT, podatnik ma prawo do odliczenia VAT od kosztów bezpośrednio związanych z organizacją tych imprez?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • braku obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania biletów wstępu do C. oraz nieodpłatnego świadczenia (organizacji imprez) ? jest prawidłowe,
  • braku obowiązku opodatkowania (zwolnienia od podatku) odpłatnego świadczenia usług (organizacji imprez) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją imprez ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania biletów wstępu do C., braku obowiązku opodatkowania (zwolnienia od podatku) odpłatnego świadczenia usług (organizacji imprez) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją imprez.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


C. (zwane dalej ?Podatnikiem? lub ?C.?) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT jako podatnik VAT czynny. Podatnik jest pierwszym c. nauki w regionie. Otwarcie nastąpiło w dn. 9 listopada 2013 r. Siedzibą instytucji są dawne młyny ..., budynki zbudowane na przełomie XIX i XX wieku, które obecnie zostały odrestaurowane i służą nauce i zabawie. Na powierzchni 5 000 m2, na 6 kondygnacjach znajduje się przestrzeń wystawiennicza, pracownie naukowe oraz sale ekspozycyjne.


C. zostało powołane w dn. 4 listopada 2010 r. uchwałą Rady Miasta nr . C. działa na podstawie Uchwały Rady Miasta nr ? z dn. ?r.. C. jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę pod nr ... i posiada osobowość prawną. C. działa w szczególności na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz na podstawie statutu. Zgodnie z par. 5 statutu celami programowymi C. są:


  1. wprowadzanie odbiorców, zróżnicowanych pod względem wieku i posiadanych zasobów wiedzy, w świat wybranych dziedzin kultury naukowej i technicznej, w tym umożliwienie wspomagania realizacji zadań dydaktycznych realizowanych przez instytucje edukacyjne;
  2. popularyzacja osiągnięć nauki, techniki i kultury;
  3. upowszechnianie światowego, a w szczególności polskiego dorobku naukowego, technicznego i kulturowego;
  4. wzbudzanie ciekawości świata poprzez zainteresowanie naukami przyrodniczymi technicznymi oraz różnorodnymi formami aktywności kulturowej i artystycznej;
  5. ukazanie znaczenia w życiu codziennym współczesnego człowieka oraz roli w rozwoju osobistym i społecznym nauki, techniki i kultury;
  6. pełnienie roli ośrodka animacji i wspierania przedsięwzięć służących popularyzacji nauk przyrodniczych, wiedzy technicznej, ochronie środowiska naturalnego oraz dziedzictwa kulturowego;
  7. tworzenie krajowej i europejskiej przestrzeni wiedzy i kultury.


C. w zakresie przedmiotu swego działania w szczególności:


  1. tworzy i udostępnia ekspozycje składające się z interaktywnych urządzeń i eksponatów, umożliwiających samodzielne przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń;
  2. tworzy specjalistyczną infrastrukturę multimedialną i przy jej wykorzystaniu prezentuje programy edukacyjne i poznawcze oraz materiały związane z popularyzacją nauki, techniki i kultury;
  3. tworzy i udostępnia ekspozycje objazdowe służące w szczególności szkołom i placówkom oświatowy;
  4. organizuje popularnonaukowe pokazy oraz zajęcia laboratoryjne;
  5. organizuje i współorganizuje spotkania, odczyty, wykłady, konferencje, szkolenia, pokazy, imprezy masowe oraz uroczystości o charakterze naukowym, artystycznym i kulturalnym;
  6. opracowuje, publikuje i rozpowszechnia wydawnictwa z zakresu swojej działalności;
  7. prowadzi, wspiera i publikuje wyniki badań naukowych związanych z zakresem swojej działalności;
  8. inicjuje, wspiera i prowadzi projekty związane z zakresem swojej działalności;
  9. współpracuje z innymi instytucjami, administracją rządową i samorządową, mediami, organizacjami pozarządowymi, a także innymi osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz z osobami fizycznymi, w szczególności prowadzącymi działalność w zakresie kultury, edukacji i popularyzacji nauki w kraju i za graniczą,
  10. pozyskuje środki pozabudżetowe z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej i wykorzystuje je na realizację zadań statutowych;
  11. podejmuje inne działania wynikające z potrzeb społeczności lokalnej i regionalnej.


W odniesieniu do gospodarki finansowej C. gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków kierując się zasadami gospodarności i efektywności ich wykorzystania. Prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz w innych przepisach powszechnie obowiązujących. C. pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązań z uzyskiwanych przychodów.


Przychodami c. są:


  1. dotacja podmiotowa z budżetu Gminy Miasta T. na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
  2. dotacja celowa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji oraz wskazanych zadań i programów;
  3. wpływy z prowadzonej działalności, w tym również ze sprzedaży składników mienia ruchomego, najmów, dzierżawy oraz działalności gospodarczej;
  4. środki otrzymane od osób prawnych i fizycznych;
  5. środki z innych źródeł.


C. może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych odrębnymi przepisami z tym, że środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej tej instytucji.


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik sprzedaje bilety, które uprawniają nabywcę do zwiedzania C. . Bilety są opodatkowane stawką 8%. Podatnik przekazuje również bilety nieodpłatnie, zgodnie z załącznikiem nr ... do Zarządzenia nr ... Dyrektora C. z dnia 30 grudnia 2013 r. Zgodnie z zarządzeniem zostały ustalone następujące zasady przyznawania nieodpłatnych biletów wstępu do C. . Nieodpłatne bilety przysługują:


  1. wychowawcom i opiekunom zorganizowanych grup w sytuacji, gdy wchodzą do C. łącznie z grupą. Na każde 10 osób przysługuje 1 wejście bezpłatne dla opiekuna;
  2. pilotom z biur podróży i przewodnikom turystycznym wycieczek grup w sytuacji, gdy wchodzą do C. łącznie z grupą. Ilość bezpłatnych biletów dla pilotów nie może przekraczać 1 sztuki na 10 uczestników;
  3. na złożony do C. wniosek: wychowankom, podopiecznym i ich opiekunom z instytucji takich jak: dom dziecka, oratorium, świetlica terapeutyczna, hospicjum, pogotowie opiekuńcze, ośrodek rehabilitacyjny, ośrodek terapii uzależnień, dom samopomocy dla osób samotnych, starszych, niepełnosprawnych lub bezdomnych, dom pogodnej jesieni, szkoła specjalna lub integracyjna, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, organizacja charytatywna organizująca wypoczynek dla dzieci i młodzieży w czasie ferii szkolnych zimowych, świątecznych i letnich, inny podmiot prowadzący działalność na rzecz najuboższych lub osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, osób chorych i niepełnosprawnych. Zgodnie z zarządzeniem powyższe instytucje mogą być samodzielnymi podmiotami, bądź organizacjami zarządzanymi przez jednostkę samorządu terytorialnego, fundację, stowarzyszenie lub inną organizację. Nieodpłatne bilety przekazywane są na wniosek z reguły w okresie nie będącym okresem znacznego natężenia turystycznego.


Ponadto bezpłatne bilety mogą być przyznawane decyzją (pisemną lub ustną) Dyrektora:


  • jako nagrody w różnego rodzaju konkursach w sytuacjach gdy organizatorzy zgłaszają się o tego rodzaju wsparcie,
  • w celu rozdania w ramach przeprowadzanych akcji promocyjnych C.,
  • w celu rozdania w ramach akcji organizowanych przez Urząd Miasta.


W ramach prowadzonej działalności C. również bierze udział jako jeden z organizatorów imprez edukacyjnych, kulturalnych takich jak pikniki, konferencje, festiwale, jubileusze itp na zlecenie innych instytucji (np. Urzędu Miasta, szkół wyższych itp). Współpraca z innymi instytucjami w celu popularyzacji osiągnięć nauki jest statutowym obowiązkiem podatnika i obejmuje przykładowo:


  1. przeprowadzenie zajęć dla uczestników imprez w zakresie poznania zjawisk przyrodniczych;
  2. warsztaty ekologiczne;
  3. warsztaty techniczne;
  4. eksperymenty naukowe;
  5. wykłady, kursy, szkolenia.


W związku z organizacją tego typu zajęć i warsztatów podatnik ponosi koszty bezpośrednio z nimi związane, które dokumentowane są fakturami. W szczególności nabywa:


  1. materiały biurowe, gospodarcze, spożywcze i inne w celu przygotowania pokazu jak i w celu zużycia w trakcie warsztatów;
  2. niskocenne wyposażenie - w celu przeprowadzenia pokazów lub wyposażenia stanowisk na warsztaty;
  3. usługi transportowe związane z przewiezieniem wyposażenia;
  4. usługi druku związane z przygotowaniem materiałów szkoleniowych lub promocyjnych.


Udział C. w takich imprezach może mieć charakter odpłatny lub nieodpłatny. W przypadku braku odpłatności C. nie pobiera wynagrodzenia za świadczone usługi, a zatem nie wystawia faktury dokumentującej te czynności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania


  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazanie biletów wstępu do C. na rzecz osób oraz instytucji wymienionych w regulaminie i w ramach akcji promocyjnych lub w związku z uczestnictwem w imprezach organizowanych przez Urząd Miasta?
  2. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego podlega opodatkowaniu VAT świadczenie usług w ramach udziału Podatnika jako jednego z organizatorów imprez na zlecenie innych instytucji (np. Urzędu Miasta, szkół wyższych itp), do czego zobowiązane jest C. jako instytucja kultury?
  3. Czy w przypadku, gdy obowiązkowy udział Podatnika jako jednego z organizatorów imprez na zlecenie innych instytucji (np. Urzędu Miasta, szkół wyższych itp) nie podlega opodatkowaniu VAT, podatnik ma prawo do odliczenia VAT od kosztów bezpośrednio związanych z organizacją tych imprez?


Stanowisko Wnioskodawcy.


Ad 1.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług towarem jest rzecz lub jej część oraz wszelkie postacie energii. Bilet jest rzeczą, ale sam w sobie nie posiada żadnej wartości; jest dowodem, który uprawnia do wstępu na daną imprezę, widowisko, wystawę. W związku z tym opodatkowanie podatkiem vat przekazania biletów należy rozpatrywać w świetle przepisów dotyczących świadczenia usług, które obejmuje każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Opodatkowaniu podatkiem od towarów I usług podlega odpłatne świadczenie usług.


Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Literalna wykładnia powyższego przepisu prowadzi do wniosku, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług, czynność ta powinna być związana ze świadczeniem usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W szczególności opodatkowaniu VAT będzie podlegać świadczenie usług na cele osobiste, jak również użycie towarów stanowiących majątek podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza. Przesłanką do wyłączenia spod opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest więc przede wszystkim realizowanie usług na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym nieodpłatne przekazanie biletów ma bez wątpienia związek z prowadzoną przez C. działalnością gospodarczą zarówno w sytuacji, gdy bilety przyznawane są zgodnie z regulaminem w sytuacji wejścia zorganizowanych grup zwiedzających (jako dodatkowy nieodpłatny bilet do sprzedawanej puli biletów odpłatnych) czy w ramach akcji promocyjnych C. .

Również w przypadku, gdy przekazanie biletów jest realizowane na rzecz wychowanków, podopiecznych instytucji wskazanych w pkt 3 regulaminu Dyrektora C. czy w ramach imprez organizowanych przez Urząd Miasta to jest ono niewątpliwie związane z prowadzeniem C., które jako instytucja kultury ma obowiązek realizować cele związane z promowaniem kultury, nauki, nałożone przez przepisy prawa a zdefiniowane w statucie.

W ocenie podatnika nieodpłatne przekazania biletów przez C. nie znajdują się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Usługi wstępu świadczone w ramach biletów przekazywanych nieodpłatnie nie są świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 8 ust. 2, jak również nie są świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza.

Wobec powyższego zdaniem podatnika nieodpłatne usługi wymienione w pyt. 1 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.


Podobne stanowisko zostało przedstawione m.in. w:


  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 22 maja 2013 r. (sygn. IPPP2/443-220/13-5/BH),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 6 lipca 2012 r. (sygn. ITPP1 /443-481 /12/AT).


Ad 2.

Zgodnie ze statutem samorządowej instytucji kultury C. celami programowymi C. są m.in. popularyzacja osiągnięć nauki, techniki i kultury, upowszechnienie dorobku naukowego, technicznego i kulturowego oraz pełnienie roli ośrodka animacji i wspierania przedsięwzięć służących popularyzacji nauk przyrodniczych, wiedzy technicznej, ochronie środowiska naturalnego oraz dziedzictwa kulturowego.

Podatnik jako samorządowa instytucja kultury utworzona przez Gminę Miasta ... . jest zobowiązany do organizowania imprez na zlecenie Innych instytucji (np. Urzędu Miasta, szkół wyższych itp.) zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie. Poprzez organizację zajęć i warsztatów spełniane są cele statutowe, które zostały przytoczone w stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania.

W świetle powyższego zdaniem podatnika nie są spełnione przesłanki uznania powyższych czynności za świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu VAT. Organizacja zajęć i warsztatów jest obowiązkiem statutowym podatnika, zatem nie jest działaniem niezwiązanym z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nadto usługi nie są świadczone do celów osobistych na rzecz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy.


Ad 3.

W związku z organizacją nieodpłatnych zajęć i warsztatów na zlecenie innych instytucji Podatnik dokonuje zakupu towarów i usług bezpośrednio z nimi związanych, które dokumentowane są fakturami. W ocenie Podatnika powyższe wydatki mają pośredni związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną VAT i mają na celu również promocję tej działalności. Uczestnictwo podatnika w różnego rodzaju pokazach, warsztatach, jubileuszach, festiwalach, mające na celu promowanie osiągnięć nauki, techniki utrwala wizerunek C. jako ośrodka naukowego co przyczynia się w sposób pośredni do zwiększenia zainteresowania działalnością C., a więc i do zwiększenia liczby zwiedzających, czyli liczby biletów odpłatnych opodatkowanych VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi nie zawsze musi być bezpośredni. W przedstawionym stanie faktycznym ponoszone wydatki stanowią tzw. ogólne koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa i są pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego zdaniem podatnika przysługuje prawo do odliczenia VAT od nabywanych w ramach organizacji bezpłatnych warsztatów materiałów, usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


  • prawidłowe ? w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania biletów wstępu do C. oraz nieodpłatnego świadczenia związanego z organizacją imprez,
  • nieprawidłowe ? w zakresie braku obowiązku opodatkowania (zwolnienia od podatku) odpłatnego świadczenia usług (organizacji imprez) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją imprez.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji, może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:


  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona jest bezpośrednio beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).


Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie świadczenia.


Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia podatku należnego o kwote podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest powołany do prowadzenia działalności kulturalnej, w ramach której nieodpłatnie przekazuje bilety wstępu na wydarzenia kulturalne organizowane w ramach działalności statutowej, a także współuczestniczy w organizacji różnego rodzaju imprez kulturalnych zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu oraz nieodpłatana i odpłatna organizacja imprez będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Analiza opisu sprawy na tle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro ? jak wskazano ? nieodpłatne przekazanie biletów wstępu na wydarzenia kulturalne oraz nieodpłatna organizacja imprez prowadzona w ramach działalności statutowej będzie związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością instytucji kulturalnej, w związku z tym nie może być to traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te ? jak słusznie wskazał Wnioskodawca ? nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do usług organizacji imprez świadczonych odpłatnie stwierdzić należy, że wbrew stanowisku Wnioskodawcy, podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż wypełniają definicję świadczenia usług zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy. Skoro bowiem usługi organizacji imprez są świadczone na zlecenie różnych podmiotów (Urzędu Miasta, szkół wyższych, itp.), to występuje beneficjent świadczenia. Ponadto świadczonej usłudze odpowiada wynagrodzenie, zatem czynności te stanowią odpłatne świadczenie usług, o których mowa w powołanym art. 8 ust. 1 ustawy, przy czym czynności te są opodatkowane wg zasad (stawek bądź zwolnień) właściwych dla świadczonych usług. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku opodatkowania odpłatnego świadczenia usług organizacji imprez kulturalnych, na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy uznano za nieprawidłowe.

Przechodząc z kolei do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi organizacji imprez kulturalnych stwierdzić należy co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powołanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją imprez, które świadczone są zarówno odpłatnie jak i nieopłatnie.

Odnosząc się do kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nieodpłatną organizacją imprez, stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe, bowiem czynności nieodpłatnych organizacji imprez ? jak wyżej rozstrzygnięto ? nie podlegają opodatkowaniu, a skoro tak, to dokonywane zakupy w związku z organizacją tych imprez nie dają prawa do odliczenia podatku zgodnie z podstawową zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy.

W kwestii natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z odpłatnym świadczeniem usług (imprez), stwierdzić należy, że jak wynika z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia, przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. A zatem, o ile świadczone przez Wnioskodawcę odpłatne usługi podlegają opodatkowaniu i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia, to w związku z ich świadczeniem będzie przysługiwało prawo do odliczenia, w zakresie, o którym mowa w tym przepisie (art. 86 ust. 1 ustawy), przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Końcowo nadmienia się, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestie objęte pytaniami, natomiast nie rozstrzygnięto innych kwestii, w tym sposobu opodatkowania (stawki VAT lub ewentualnego zwolnienia od podatku, w tym w szczególności zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako że w kwestie te wykraczały poza zakres postawionych pytań.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. ? Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika