Czy Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1?

Czy Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 27 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie, zgodnie ze statutem jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, o celach niezarobkowych, działającym jako Lokalna Grupa Działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). W dniu 2 listopada 2009 r. Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW). W ramach ww. działań Stowarzyszenie od sierpnia 2009 roku finansuje koszty utrzymania swojego biura , działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskiwania środków w ramach działań 4 osi Programu, jak również działania Lokalnej Grupy Działania. W ramach umowy podpisanej z Samorządem Województwa, Stowarzyszenie ma zapewnione środki na funkcjonowanie w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi 4 - LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach programu Stowarzyszenie będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi, by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.13 Programu - Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Następnie Stowarzyszenie będzie przeprowadzało postępowanie konkursowe i wskazywało te projekty, które wpisują się w przyjętą Lokalną Strategię Rozwoju, zgodnie z zawartą umową z dnia 7 lipca 2009 r. z Samorządem Województwa, o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Umowy o dofinansowanie wybranych przez Stowarzyszenie projektów i rozliczenie finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje: Urząd Marszałkowski Województwa oraz Agencję Restukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów Stowarzyszenie będzie prowadziło nieodpłatnie, a zakupione w wyniku realizacji operacji mienie pozostanie wyłącznie własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane jedynie na jego potrzeby. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatkiem VAT (korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 o podatku od towarów i usług - zwolnienie podmiotowe). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ww. ustawy (zwolnienie przedmiotowe). W wyniku realizacji działań objętych umową z Samorządem Województwa, Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie VAT. Efekty powstałe w wyniku działań nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu...
  2. Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ze względu na brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. A zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT (korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. art. 113 ustawy) i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko zauważa, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust.

20 (w przypadku Wnioskodawcy, wyłączenie to nie ma zastosowania). Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 obowiązującego do 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz w rozdziale 9 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. oraz odpowiednio w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca nie będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, podpisał mowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy finansowej w ramach działania 4.31 'Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja' objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Uzyskane środki Wnioskodawca przeznacza na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem biura oraz na prowadzenie nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej, polegającej na zachęcaniu potencjalnych beneficjentów do składania wniosków o dofinansowanie projektów. Stowarzyszenie będzie przeprowadzało postępowanie konkursowe i wskazywało te projekty, które wpisują się z przyjętą Lokalną Strategią Rozwoju.

Wszelkie świadczenie dla beneficjentów Stowarzyszenie wykonuje nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - co wyklucza możliwość dokonania odliczenia- a dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika