Czy Stowarzyszenie utraci prawo do odliczenia podatku od towarów i usług po dniu 1 stycznia 2008 r. (...)

Czy Stowarzyszenie utraci prawo do odliczenia podatku od towarów i usług po dniu 1 stycznia 2008 r. z faktury, na której błędnie podano stawkę podatku?

INTERPRETACJA INDWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 18 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury, na której błędnie wskazano stawkę podatku - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury, na której błędnie wskazano stawkę podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest usługodawcą telewizji kablowej dla jednego z osiedli w G. Od jednego z polskich nadawców telewizyjnych otrzymuje faktury za retransmisję kanałów ze stawką 22%. Nadawca uznaje powyższą usługę jako udzielenie licencji przez nadawcę programów telewizyjnych na rzecz Wnioskodawcy. W ramach prowadzonej przez obie strony działalności gospodarczej zawarto umowę o dostarczaniu i rozprowadzaniu programów przez operatora. Programy te są dostarczane na rzecz Stowarzyszenia za pośrednictwem satelity, w formie zakodowanego sygnału, który może być odbierany przez abonentów Wnioskodawcy. Stowarzyszenie nie może zmienić utworu, jego treści, czasu transmisji, zmienić logo, jak również nie może skracać, dokonywać jakichkolwiek przeróbek w nadawanym programie, co świadczy jedynie o możliwości jego retransmisji. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi telewizji kablowej są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.20.12.-00.00. W przedmiotowej sprawie nie można zatem mówić o licencji (czyli możliwości wykorzystywania programu, jego przetwarzania lub w inny sposób wykorzystywania). Stowarzyszenie wskazuje, iż o faktycznej umowie, tzn. celu umowy i obowiązkach oraz prawach świadczy jej treść a nie nazwa (nagłówek) umowy. Zatem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi telewizji kablowej, które polegają na reemisji programów telewizyjnych w sieci kablowej. Programy nadawane są zarówno przez nadawców krajowych, jak i zagranicznych, z którymi Wnioskodawca podpisał umowy o udzieleniu prawa do retransmisji danego programu w sieci kablowej. Umowy te są przez nadawcę nazywane umowami licencyjnym, który przyjął stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%, jak dla sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych. Stowarzyszenie na podstawie analogicznych umów od innego nadawcy polskiego otrzymuje faktury ze stawką podatku 7%, co powoduje rozbieżność w stosowaniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazuje, iż po dniu 1 stycznia 2008 r. zmianie uległa treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w ten sposób, iż nie będzie można odliczyć nienależnego podatku wynikającego z faktury z uwagi na błędną stawkę naliczoną przez usługodawcę nawet pomimo jej zapłacenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie utraci prawo do odliczenia podatku od towarów i usług po dniu 1 stycznia 2008 r. z faktury, na której błędnie podano stawkę podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, po dniu 1 stycznia 2008 r. Stowarzyszenie nie utraci prawa do odliczenia podatku od towarów i usług bez względu na zastosowaną stawkę podatku 7% lub 22%, gdyż usługa ta jest objęta podatkiem VAT, a zmieniony przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 dotyczy wyłącznie usług nieobjętych lub zwolnionych z podatku do towarów i usług, a nie dotyczy błędnego zastosowania stawki podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołany art. 88 ust. 3a pkt 2 stwierdzić należy, iż Stowarzyszeniu przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie przedmiotowych usług, ponieważ powyższy przepis dotyczy transakcji udokumentowanych fakturą, które nie podlegają opodatkowaniu bądź są zwolnione od podatku. W przypadku Stowarzyszenia sytuacja taka nie ma miejsca, bowiem przedstawione zagadnienie dotyczy czynności co do zasady podlegających opodatkowaniu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika