Roboty budowlane skalsyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 45 dotyczące obiektów wpisanych do rejestru zabytków (...)

Roboty budowlane skalsyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 45 dotyczące obiektów wpisanych do rejestru zabytków podlegają opodatkowaniu 22% stawka VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac budowlanych sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 45 dotyczących obiektów wpisanych do rejestru zabytków ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac budowlanych sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 45 dotyczących obiektów wpisanych do rejestru zabytków.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka, jako Kierownik Projektu, realizuje dla Muzeum zadanie pt. ?Prace ratownicze Twierdzy ? unikatowa fortyfikacja w skali europejskiej?. Twierdza ta jest pod ścisłą ochroną konserwatora zabytków i jest wpisana do rejestru zabytków pod nr 89 z dnia 16 grudnia 1959 r. i rozszerzona pod nr (?).

Zakres prac będzie obejmował prace budowlane wykonania ścianki szczelnej zabezpieczającej od strony Kanału, a mianowicie:


  • wykonanie wykopu do rzędnej -0,80 m wzdłuż fundamentów Muru K. w pasie szerokości 1,50 m,
  • podczyszczenie dna do rzędnej -0,60 m w dalszym pasie dna (szerokość od 17,8 m do 8,0 m) do istniejącej stalowej ścianki szczelnej, obcięcie stalowej ścianki szczelnej na rzędnej +0,30 m, oczyszczenie (np. hydromonitorem) i przyspawanie obustronne kątownika dla oparcia pref. płyt licowych,
  • wykonanie żelbetowego oczepu na stalowej ściance szczelnej w osłonie z pref. płyt licowych o wymiarach 1,4x1,5x0,12m, oczep o wymiarach 0,80x1,40 m zaprojektowano z betonu C25/30 zbrojonego prętami ze stali B ST 500S, oczep należy dylatować co 4,5 m, wykonując dylatacje z papy termozgrzewalnej, długość oczepu 110 m.

Prace wykonywane będą również w części hydrotechnicznej dotyczącej fundamentów łącznie z cokołem oraz części konserwatorskiej dotyczącej murów zewnętrznych z partią cokołów kamiennych i murów wewnętrznych wraz ze sklepieniami w zakresie szczegółowości projektu budowlanego.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż opisane usługi mieszczą się w PKWiU w dziale 45 ?Roboty budowlane?, w odpowiedniej podkategorii, w zależności od wykonywanych prac.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę VAT należy zastosować w odniesieniu do prac budowlanych wykonania ścianki szczelnej zabezpieczającej od strony Kanału mury zabytkowe Twierdzy wykonywanych dla Muzeum...

Zdaniem Wnioskodawcy prace budowlane wykonania ścianki szczelnej zabezpieczającej mury zabytkowe od strony Kanału (PKWiU 45.24.12-00.00) roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów, kanałów irygacyjnych i akweduktów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg podstawowej stawki w wysokości 22%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

Art. 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi ponadto, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Spółka wskazała, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w PKWiU w dziale 45 ?Roboty budowlane? w odpowiedniej podkategorii, w zależności od wykonywanych prac.

Analizując treść ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, o ile przedmiotowe roboty budowlane dotyczące obiektów zabytkowych (Twierdzy) ? są sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 45, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%, gdyż ustawodawca nie przewidział dla takich usług zwolnienia z opodatkowania, ani też obniżonej do wysokości 0%, 3% czy 7% stawki podatku.

Jednocześnie należy wskazać, że organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej -powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika