Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) uzupełnionym w dniu 8 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących -jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 8 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, świadczy usługi polegające na wykonywaniu pomiarów energetycznych budynków, lokali, budowli i wydawaniu tzw. certyfikatów energetycznych obiektów budowlanych. Uzyskał pisemną interpretację urzędu statystycznego, który zaklasyfikował ww. usługę w następujący sposób:


PKWiU z 2008 r. symbol 71.20.1

PKWiU z 2004 r. symbol 74.30.1

PKWiU z 1997 r. symbol 74.30.1

PKD 2007 r. symbol 71.20.B

PKD 2004 r. symbol 74.30. Z


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 6 stycznia 2009 r. i korzysta ze zwolnienia VAT ze względu na wysokość obrotów oraz świadczy usługi zarówno dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, jak i dla firm. Wszystkie usługi są dokumentowane rachunkami. Podatnik korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych na podstawie ?pkt 35? załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z grudnia 2008 r. do momentu przekroczenia limitu określonego w powyższym.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż wysokość obrotu osiągniętego w okresie od dnia 6 stycznia do 31 grudnia 2009 r. wyniosła 45.150 zł, z kolei wysokość obrotu na rzecz ?osób fizycznych? do dnia 11 maja 2009 r. wyniosła 18.650 zł, natomiast ilość dokonanych ?transakcji? oraz liczba odbiorców tych usług w okresie do dnia 11 maja 2009 r. wyniosła 18, a każde świadczenie dokumentowane jest rachunkami. Ewidencja obrotu na kasie fiskalnej prowadzona jest od dnia 12 maja 2009 r. w związku z niespełnieniem warunku zawartego w ?pkt 35? ww. załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, tzn. przekroczeniem określonego limitu w skali roku ilości odbiorców usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podatnik prawidłowo korzystał ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia obrotów za pomocą kas fiskalnych... Co to znaczy ?dane identyfikujące odbiorcę? z ?pkt 35? załącznika do ww. rozporządzenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych zgodnie z ?pkt 35? załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych jest prawidłowe. Dane identyfikujące odbiorcę zgodnie z ?pkt 35? ww. załącznika to dane osobowe i adresowe, a więc imię i nazwisko, adres zameldowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W okresie do 31 grudnia 2009 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).


Zgodnie z § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:


  1. do dnia 31 marca 2009 r. ? podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;
  2. do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


Ponadto, w myśl § 3 ust. 5 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2009 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.


Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:


  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.


Natomiast w poz. 35 załącznika wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:2)


  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2009 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 203)


? przy czym:


2)Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

3)Dotyczy również podatników rozpoczynających w 2009 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2009 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 35 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2009 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług ? 10.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy Wnioskodawca rozpoczynający działalność w 2009 r. świadczy usługi polegające na wykonywaniu pomiarów energetycznych budynków, lokali, budowli i wydawaniu tzw. certyfikatów energetycznych obiektów budowlanych (PKWiU 74.30.1) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a liczba odbiorców tych usług w tym okresie przekroczyła ? jak wskazano we wniosku - określony w skali roku limit, tj. była większa niż 20, to z uwagi na to, iż łącznie nie zostały spełnione warunki zawarte w poz. 35 ww. załącznika, Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r., a więc jedynie do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca rozpoczynając prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w dniu 12 maja 2009 r., prawidłowo korzystał ze zwolnienia z tego obowiązku, skoro wysokość obrotu na rzecz ?osób fizycznych? do dnia 11 maja 2009 r. wyniosła 18.650 zł, a więc nie przekroczyła 20.000 zł, jednakże zastosowane zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących nie wynikało z ?pkt 35? załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano w tej części za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania w zakresie określenia ?danych identyfikujące odbiorcę?, o których mowa w poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących tut. organ wskazuje, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i aktów wykonawczych do niej nie definiują tego pojęcia, zatem uznać należy - podzielając stanowisko Wnioskodawcy ? iż dane identyfikujące odbiorcę to dane osobowe i adresowe wskazane we wniosku, pozwalające na jednoznaczną identyfikację nabywcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika