Czy Jednostce przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu z urzędu skarbowego podatku naliczonego od towarów (...)

Czy Jednostce przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu z urzędu skarbowego podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu zakupów realizowanych w ramach projektu LIFE05 NAT/PL/000101?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku (data wpływu 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu zakupów finansowanych w ramach projektu LIFE05 - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu zakupów finansowanych w ramach projektu LIFE05.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jednostka zarejestrowana w Sądzie Rejonowym, Wydział Gospodarczy Rejestru Sądowego, w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji, Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje ?usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną?.

W dniu 7 listopada 2005 r. Jednostka zawarła z Komisją Europejską umowę o przyznanie dotacji na realizację projektu nr LIFE05 NAT/PL/000101 ?Ochrona wodniczki w Polsce i Niemczech?. Środki przyznanej dotacji wpłynęły na oddzielne konto bankowe. Umowa z Komisją Europejską została zawarta bez udziału rządu RP. Projekt LIFE obejmuje: przygotowanie planów zarządzania dla obszarów objętych projektem oraz krajowego planu działań na rzecz ochrony wodniczki, zakup i/lub dzierżawę gruntów w celu prowadzenia aktywnej ochrony siedlisk na obszarach objętych projektem, działania ochronne niecykliczne, takie jak: zamknięcie kanałów melioracyjnych, instalacja i renowacja struktur kontrolujących poziom wody, czyszczenie rowów i stworzenie nowych, usunięcie drzew i zakrzaczeń, instalacja infrastruktury potrzebnej do ekstensywnego wypasu zwierząt, budowa infrastruktury turystycznej, działania ochronne cykliczne, takie jak: zarządzanie poziomem wód, koszenie roślinności i usuwanie biomasy, zwiększenie świadomości społecznej na temat wodniczki oraz ogólną realizację projektu i monitorowanie jego wyników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym Jednostce przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu z urzędu skarbowego podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu zakupów realizowanych w ramach projektu LIFE05 NAT/PL/000101...


Zdaniem Wnioskodawcy można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego. Projekt LIFE05 NAT/PL/000101 nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, zaś środki przyznane przez Komisję Europejską będą w całości przeznaczone wyłącznie na działalność zwolnioną od podatku VAT. Powołując się na przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzono, iż podatnikom zarejestrowanym, którzy dokonują nabycia towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są lokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Z kolei za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważane są bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast przedmiotowy program LIFE05 został zawarty z pominięciem Rządu RP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. przepisu wynika, iż regulacje w nim zawarte nie będą miały zastosowania w przypadku, gdy nabycie towarów i usług będzie związane z realizacją czynności zwolnionych od podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym Jednostce realizującej - na podstawie zawartej z Komisją Europejską umowy o przyznanie dotacji - projekt LIFE05 NAT/PL/000101 ?Ochrona wodniczki w Polsce i w Niemczech? nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług, ponieważ wydatki związane z jego realizacją nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Jak bowiem wskazano we wniosku ?projekt LIFE05 NAT/PL/000101 - nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, zaś środki przyznane przez Komisję Europejską będą w całości przeznaczone wyłącznie na działalność zwolnioną od podatku VAT?.

W zakresie realizowanych projektów, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika