Czy Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego (...)

Czy Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu organizacji festynu ?Ryba ma głos?, który odbył się w dniu 7 września 2008 r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku 6 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym wnioskiem z dnia 25 listopada 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z organizacją festynu ?Ryba ma głos? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z organizacją festynu ?Ryba ma głos?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina we wrześniu podczas dożynek gminnych zorganizowała festyn promujący spożycie ryb pod nazwą ?Ryba ma głos'. Projekt przewidywał realizację następujących działań:


  1. przeprowadzenie konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dla dzieci oraz dorosłych, promujących rybołówstwo oraz spożywanie ryb,
  2. organizację konkursu dla kół gospodyń wiejskich na najsmaczniejszą potrawę rybną,
  3. degustację różnorodnych produktów rybnych dla dwóch tysięcy osób,
  4. występy zespołów i kabaretów regionalnych dla uatrakcyjnienia festynu,
  5. przygotowanie sceny związanej z promocją ryb oraz jej zadaszenie.


Projekt finansowany jest w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006', Działanie 4.3, ?Znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne'. Wartość przyznanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dofinansowania wynosi 35.536,00 zł.

Realizacja zadania polegającego na zorganizowaniu festynu promującego spożycie ryb pod nazwą ?Ryba ma głos' podczas dożynek gminnych w dniu 7 września 2008 r. mieści się w katalogu zadań własnych gminy z zakresu kultury w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Ustawa nakłada na gminę obowiązek zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty zobowiązując do realizacji zadań publicznych wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym. Udział w dożynkach gminnych, w ramach których odbył się festyn pod nazwą 'Ryba ma głos' był nieodpłatny i skierowany do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do mieszkańców gminy i okolic.

Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym i dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami ustawy, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem i czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W myśl powyższych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy mogą występować na gruncie podatku VAT w dwojakim charakterze, tj. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w sferze jej aktywności cywilnoprawnej, a więc m.in. w zakresie świadczenia usług dostarczenia wody i odprowadzania ścieków i tylko w takim wąskim zakresie dokonuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczeń podatku naliczonego od należnego.

Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy Zainteresowany wskazuje, iż zakupy związane z realizacją projektu organizacji festynu ?Ryba ma głos? podczas dożynek gminnych w 2008 r. nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną i podatnik z tego tytułu nie odliczy podatku naliczonego od podatku należnego. Zainteresowany informuje ponadto, że płatnikiem faktur dotyczących realizacji ww. projektu jest Urząd Gminy występujący w imieniu i na rzecz gminy.

Wnioskodawca zwrócił się o interpretację prawa podatkowego potwierdzającego brak związku opisanej usługi ze sprzedażą opodatkowaną, a co za tym idzie brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu organizacji festynu ?Ryba ma głos?, który odbył się w dniu 7 września 2008 r....


Zdaniem Zainteresowanego, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z organizacją festynu ?Ryba ma głos?, który odbył się w dniu 7 września 2008 r. podczas dożynek gminnych, gdyż dokonywane zakupy nie są związane za sprzedażą opodatkowaną. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 89-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika