Zwolnienie od podatku działalności statutowej Stowarzyszenia.

Zwolnienie od podatku działalności statutowej Stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku działalności statutowej Stowarzyszenia - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku działalności statutowej Stowarzyszenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca świadczy w ramach statutu odpłatne oraz nieodpłatne usługi pożytku publicznego (np. wydawanie mapy turystycznej, tablic informacyjnych). Jednym z głównych celów statutowych Stowarzyszenia jest promocja walorów turystycznych regionu oraz zapewnienie funkcjonowania i rozwoju systemu informacji turystycznej. Łączna kwota dochodów obejmujących usługi świadczone w ramach działalności statutowej oraz działalności pożytku publicznego przekracza w roku podatkowym kwotę 10.000 euro. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową mieszczącą się w klasyfikacji PKWiU 91, obejmującą usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).


W uzupełnieniu do wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. Wnioskodawca podał, iż świadczy m.in. następujące usługi odpłatne:


  • opracowywanie materiałów oraz konsultacje eksperckie z dziedziny turystyki, promocji i kultury,
  • projektowanie i wykonywanie oznakowań szlaków i innych obiektów turystycznych,
  • wykonywanie projektów technicznych małej infrastruktury turystycznej, tablic informacyjnych,
  • dokonanie konsultacji merytorycznych w opracowaniach turystyczno-krajoznawczych,
  • organizacja szkoleń i warsztatów.


oraz m.in. nieodpłatne usługi:


  • prowadzenie ośrodka informacji turystycznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca prowadząc działalność pożytku publicznego, w szczególności wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych (w rozumieniu art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) w zakresie świadczonych usług, które mieszczą się w działalności statutowej i są odpłatnymi usługami pożytku publicznego, a środki uzyskane w ten sposób są przeznaczone na cele statutowe jest zwolniony od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy wskazane usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, o brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w treści art. 43 ustawy ustawodawca zawarł katalog czynności, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4. W poz. 10 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) o symbolu PKWiU 91.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Stowarzyszenie świadczy w ramach prowadzonej działalności statutowej odpłatne oraz nieodpłatne usługi pożytku publicznego. Zgodnie ze wskazaniem Stowarzyszenia usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

A zatem należy stwierdzić, iż o ile przedstawiona przez Wnioskodawcę klasyfikacja dla świadczonych usług jest prawidłowa, to objęte są one zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz.10).

Należy podkreślić, że obowiązek prawidłowego zakwalifikowania prowadzonej działalności, sprzedawanych wyrobów czy wykonywanych usług do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej. Niniejsza odpowiedź została udzielona zatem wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika