Czy poniesiony przez Wnioskodawcę koszt podatku VAT, w przypadku realizacji zadania, może zostać w (...)

Czy poniesiony przez Wnioskodawcę koszt podatku VAT, w przypadku realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą P. - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą P.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, na działanie 421 ?Wdrażanie projektów współpracy?. Celem głównym projektu było ocalenie od zapomnienia, odkrycie i wykorzystanie na nowo dziedzictwa kulturowego, jakim jest tradycyjna i regionalna kuchnia poprzez wydanie publikacji, organizację seminarium i jarmarku oraz powstania koncepcji szlaku ... . Projekt realizowany był od 27 września 2013 r. do 30 lipca 2014 r. Cel operacji został osiągnięty przez ?4 kluczowe działania? projektu:


  1. Koordynacja projektu pod nawą P. - do zadań koordynatora należało: zebranie od partnerów przepisów tradycyjnych i regionalnych, przekazanie do etnografa w celu ich zbadania, poinformowanie partnerów o wyborze 35 przepisów, czuwanie nad przygotowaniem publikacji, organizacja seminarium, organizacja jarmarku, koordynowanie wszystkich zaplanowanych działań zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym, kontaktowanie się z partnerami projektu. Przygotowanie koncepcji utworzenia szlaku ... .
  2. Przygotowanie publikacji pod tytułem P. polegało na: przygotowaniu potraw, wykonaniu profesjonalnych zdjęć do publikacji pod tytułem P. Koszt podzielony został na 5 partnerów projektu współpracy. Zaplanowany koszt obejmował przygotowanie potraw przez szefa kuchni w Restauracji, estetyczne podanie oraz wykonanie profesjonalnych zdjęć przez zawodowego fotografa. Przygotowanie 35 potraw na podstawie tradycyjnego, regionalnego przepisu (1 potrawa = 1 przepis) obejmowało: zakup niezbędnych artykułów spożywczych, pracę kucharza, estetyczne podanie, wykonanie profesjonalnych zdjęć, wynagrodzenie dla etnografa - do zadań, którego należało zbadanie 70 przepisów i wybranie 35 tradycyjnych i regionalnych potraw charakterystycznych dla danego regionu. Ponadto przygotowanie artykułu pod tytułem W., który został umieszczony w publikacji pod tytułem P. oraz wygłoszony podczas seminarium podsumowującym projekt.
  3. Organizacja seminarium podsumowującego projekt pod tytułem P. Organizacja jarmarku wielokulturowego prezentującego potrawy tradycyjne, regionalne, zespoły artystyczne i rękodzieło.
  4. Utworzenie koncepcji ?...?.


Operacja obejmowała koszty nabywania następujących towarów i usług: koszty wynagrodzenia personelu projektu, usługi wydawnicze i drukarskie, usługi przygotowania do druku, usługi cateringowe, usługi promocyjne, zapłata za prawa autorskie do publikacji. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Wnioskodawca, który nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póżn. zm.) i nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Wnioskodawca, jako osoba prawna jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co zdaniem Wnioskodawcy skutkuje brakiem podstaw do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach z realizacji zadania. Projekt jest realizowany w etapach, każdy z nich kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Do każdego ze składanych wniosków o płatność Wnioskodawca zobligowany jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna, o którą wnioskuje, jest niezbędna, jako załącznik do wniosku o płatność w ramach działania 421 ?Wdrażanie projektów współpracy?.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy poniesiony przez Wnioskodawcę koszt podatku VAT, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Do dnia 31 grudnia 2013 r. przepis ten posiadał brzmienie:


?Kwotę podatku naliczonego stanowi:


  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


    1. z tytułu nabycia towarów i usług?.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazać należy, że art. 88 ust. 4 ustawy, do dnia 31 grudnia 2013 r., posiadał następujące brzmienie ?obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20?.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia ta uregulowana była w § 8 ust. 3 i 4 w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.), które obowiązywało w okresie od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pod nazwą P. Głównym celem projektu było ocalenie od zapomnienia, odkrycie i wykorzystanie na nowo dziedzictwa kulturowego, jakim jest tradycyjna i regionalna kuchnia poprzez wydanie publikacji P., organizację seminarium i jarmarku oraz powstania koncepcji szlaku ... . Projekt realizowany był od 27 września 2013 r. do 30 lipca 2014 r. i obejmował koszty nabywania następujących towarów i usług: koszty wynagrodzenia personelu projektu, usługi wydawnicze i drukarskie, usługi przygotowania do druku, usługi cateringowe, usługi promocyjne, zapłata za prawa autorskie do publikacji. Wszelkie koszty związane z realizacją projektu ponosi Wnioskodawca, który nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług i nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Do wniosku o płatność Wnioskodawca zobligowany jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wskazano we wniosku towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawcy, który nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika