Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie od .... roku do ?. roku było czynnym podatnikiem VAT. Działalność Stowarzyszenia polega na realizacji zadań statutowych, które nie stanowią działalności gospodarczej i nie są działaniami komercyjnymi przynoszącymi zysk. Działalność ta polega między innymi na:


  1. kreowaniu wizerunku Regionu xxx jako atrakcyjnego turystycznie;
  2. integracji środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz instytucji zainteresowanych rozwojem Ziemi xxx.


W dniu ? roku Stowarzyszenie złożyło w Urzędzie Skarbowym w ?Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT R(9) zaznaczając w części C.1 pole 30- podatnik będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Stowarzyszenie spełniło warunek zawarty w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. tj. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym ? r. kwoty ? zł. Wnioskodawca spełnił też drugi warunek korzystania ze zwolnienia od podatku VAT określony w art. 2 Ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczący pisemnego powiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego do dnia ? r. o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w ? roku. W ten sposób od ? roku Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług, ale korzystającym ze zwolnienia ze względu na wartość sprzedaży, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług. W latach x, x, x, x, Stowarzyszenie nie przekroczyło sprzedaży opodatkowanej ? zł albo ? zł, która spowodowałaby obowiązek ponownego zarejestrowania się, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (art. 113 ust. 1 ustawy).

W ? roku Stowarzyszenie nadal korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Działalność Stowarzyszenia jest wyłącznie działalnością statutową, na prowadzenie której pozyskuje środki od swoich członków w postaci składek i z funduszy unijnych jako finansowanie realizowanych projektów. Działalność polega głównie na wspieraniu aktywności obszarów wiejskich, promowaniu kultury i walorów turystycznych ?. Według PKD z 2007 roku, działalność Stowarzyszenia znajduje się pod numerem 9499Z. Dla potrzeb prowadzenia działalności statutowej, w tym realizowaniu projektów unijnych oraz projektów współpracy z innymi Lokalnymi Grupami Działania, Stowarzyszenie dokonuje zakupów materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, mebli biurowych, sprzętu technicznego i innego wyposażenia biura oraz innych usług specjalistycznych zleconych np. usług poligraficznych. Zakupy te potwierdzone są fakturami VAT. Od ? roku Stowarzyszenie, działa jako Lokalna Grupa Działania, finansując podejmowane przedsięwzięcia w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013 (projekty współpracy i funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania). Są to realizowane projekty, które finansuje się z funduszy unijnych. Faktury zakupu ww. składników, przedstawia się w Urzędach Marszałkowskich w G. i w K., jako dowody, na podstawie których następuje refundacja kosztów projektu. Warunkiem uzyskania kosztów w kwocie brutto jest załączona indywidualna interpretacja przepisów mówiąca, że podatek VAT naliczony w fakturach zakupu nie podlega odliczeniu ani zwrotom w żaden inny sposób z Urzędu Skarbowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jako podmiot korzystający ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, może odliczyć podatek naliczony w fakturach zakupu towarów i usług przy danym stanie faktycznym?


Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT naliczony w fakturach zakupu towarów i usług na mocy art. 86 ust. 1 ustawy nie może być odliczony, gdyż Stowarzyszenie przy danym stanie faktycznym nadal korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy .


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazać należy, że treść art. 88 ust. 4 ustawy, od dnia 1 stycznia 2014 r., otrzymała następujące brzmienie ?obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7?.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie w ramach realizacji projektów dokonuje zakupu materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, mebli biurowych, sprzętu technicznego i innego wyposażenia biura oraz innych usług specjalistycznych zleconych. Jak wskazano, wydatki poniesione, w ramach realizowanego projektu, związane są wyłącznie z działalnością statutową. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na postawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy korzystającemu ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika