Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2014 r. (data wpływu 25 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt: ?Z." - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt: ?Z.".


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie projektu pn. ?Z" w ramach działania 313, 322, 323 ?Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013. Zadanie jest w trakcie realizacji. Została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim w dniu 8 kwietnia 2013 r. Stowarzyszenie wyłoniło firmę na podstawie zapytań ofertowych, która na dzień dzisiejszy jest w trakcie robót i zgodnie z jej informacjami, prace zostaną zakończone w dniu 11 sierpnia 2014 r. Realizowane przedsięwzięcie obejmuje montaż urządzeń do piłki nożnej, montaż urządzeń do siatkówki, montaż urządzeń do koszykówki wraz z utwardzeniem terenu oraz budowę 60 m bieżni pokrytej tartanem. Zadanie to przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców, poprawi estetykę miejscowości i podniesie jej walory turystyczne. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu, tj. kompleks sportowo-rekreacyjny będzie służyć mieszkańcom wsi, zwłaszcza dzieciom i młodzieży do ich rekreacji, aktywnego wypoczynku, uprawiania sportów oraz poprawia estetykę wsi. Kompleks ten będzie ogólnie dostępny i wykorzystywany przez mieszkańców nieodpłatnie. Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów związanych z realizacją operacji.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 104.571,80 zł, w tym 19.554,08 zł stanowi VAT, który jest również kosztem kwalifikowanym projektu. Zadanie to zostanie rozliczone po zakończeniu prac budowlanych (protokół odbioru) oraz złożeniu do Urzędu Marszałkowskiego końcowego wniosku o płatność do dnia 31 października 2014 r. Wraz z wnioskiem o płatność zostanie złożona indywidualna interpretacja podatkowa. Faktura za wykonaną pracę zostanie wystawiona na Stowarzyszenie. Wszystkie działania Stowarzyszenia w tym projekcie nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie jako niezarejestrowany podatnik VAT i nie figurujący w ewidencji podatników ma możliwość odliczenia i uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług dla projektu ?Z." realizowanego w ramach działania 313, 322, 323 ?Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia VAT w związku z realizacją wymienionej powyżej operacji. Stowarzyszenie działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2001 Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) oraz statutu Stowarzyszenia. Jest zarejestrowane w KRS. Jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych. Jako organizacja non profit nie było i nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, co wynika z treści ?ust. 1? ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym zostaje spełniona przesłanka negatywna określona w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT. Status Stowarzyszenia nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej. Ponadto dotacja przeznaczona jest w pełni na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia. Towarzystwo wystąpiło o pomoc finansową na realizację operacji ?Z. " w ramach działania 313, 322, 323 ?Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013. Koszt operacji brutto 104.571,80 zł w tym koszty kwalifikowalne 104.571,80 zł, a VAT w kosztach kwalifikowalnych 19.554,08 zł.

Towarzystwo nie ma możliwości odliczenia VAT na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535, z późn. zm.), ponieważ przedmiotowa operacja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że w związku z faktem, że ? jak wynika z treści wniosku ? nabywane towary i usługi w ramach projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku.

Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ?Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika