Jeśli zaniechanie inwestycji następuje z przyczyn niezależnych od podatnika, to nie musi on dokonywać (...)

Jeśli zaniechanie inwestycji następuje z przyczyn niezależnych od podatnika, to nie musi on dokonywać korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z jej realizacją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z realizacją inwestycji, która ma zostać zaniechana - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z realizacją inwestycji, która ma zostać zaniechana.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka dokonała przedpłaty na zakup gruntu w celach inwestycyjnych. Ponadto poniosła koszty pośrednictwa i notarialne. W związku z tym, że w trakcie prac projektowych wskazano konieczność przesunięcia głównego kolektora ciepłowniczego, którego koszt byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do planowanych, wspólnicy cofnęli zgodę na wykonanie inwestycji. W konsekwencji Spółka jest zmuszona do jej zaniechania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z likwidacją inwestycji, istnieje konieczność korekty podatku naliczonego przy zakupie usług notarialnych i pośrednictwa...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma konieczności korekty podatku naliczonego przy zakupie usług w przypadku likwidacji inwestycji, ponieważ korekty dokonuje się tylko wówczas, gdy towary i usługi zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie (nie powstał środek trwały) przed oddaniem inwestycji do użytkowania. Na potwierdzenie ww. stanowiska wskazano wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 8 października 2009 r. sygn. akt I SA/Gd 459/09 oraz wyrok ETS w sprawie C-37/95.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, których zaistnienie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Konstrukcja przepisów umożliwiających odliczenie podatku naliczonego wskazuje, że jednym z podstawowych warunków, które musi spełniać podatnik jest związek zakupu towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Należy zauważyć, że ww. związek z czynnościami opodatkowanymi musi być znany z momencie nabycia danych towarów lub usług. Jest to związane z ustanowioną w ustawie o podatku od towarów i usług tzw. zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, to przy spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem, że nie wyłączają go inne przepisy (art. 88 ustawy).

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji ?zamiaru? wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot chce osiągnąć dokonując tych czynności.

Art. 91 ustawy zawiera zasady korygowania podatku naliczonego odnoszące się do sytuacji, w których ustawodawca przewidział konieczność takiej korekty.

Treść art. 91 ust. 7 ustawy wskazuje na obowiązek korygowania kwoty uprzednio odliczonego podatku, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zgodnie z ust. 8 tego artykułu, korekty kwoty podatku odliczonego dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w art. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Z wniosku wynika, że Spółka nabyła, w związku z planowaną inwestycją usługi pośrednictwa i notarialne, od których odliczyła podatek naliczony. Z powodu konieczności poniesienia nieprzewidzianych wcześniej kosztów, znacznie przewyższających planowane, Spółka jest zmuszona zaprzestać prowadzenia inwestycji. Koszty te zostały uwidocznione na etapie prac projektowych.

Odnosząc się do powyższego oraz mając na uwadze powołane regulacje prawne należy wskazać, iż podstawową przesłanką, dla realizacji uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest istnienie związku poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Związek ten zachodzi także, jeśli z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług wynika, iż zakup został dokonany w celu wykorzystania w prowadzonej działalności. Zaniechanie inwestycji samoistnie nie stanowi podstawy do skorygowania wcześniej odliczonego podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie de facto nie doszło jeszcze do rozpoczęcia inwestycji, gdyż ? jak wskazano we wniosku ? nieprzewidziane koszty będące przeszkodą do jej podjęcia, zostały uwidocznione w trakcie prac projektowych, a więc na etapie przygotowawczym. Wynika z tego, że zaniechanie inwestycji nastąpi z przyczyn niezależnych od Spółki, których w momencie nabycia usług pośrednictwa i notarialnych Spółka nie była w stanie przewidzieć. Jednocześnie nabycie tych usług dokonano z zamiarem realizacji inwestycji. Jeśli inwestycja ta miała służyć wykonywaniu działalności opodatkowanej Spółki i nie miały zastosowania przepisy wyłączające prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych usług (art. 88 ustawy), Spółka w momencie zaniechania inwestycji, nie będzie zobowiązana do dokonania korekty odliczonego podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, UL. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika