Czy można wystawić faktury VAT na usługi kryminalistycznych ekspertyz dokumentów 0% stawką podatku (...)

Czy można wystawić faktury VAT na usługi kryminalistycznych ekspertyz dokumentów 0% stawką podatku od towarów i usług i jednocześnie dokonać korekty wcześniej wystawionych faktur VAT z 22% stawką?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2009 r., (data wpływu 7 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zastosowania stawki 0% dla czynności wykonywanych przez biegłego sądowego na zlecenie sądu, prokuratury i policji - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zastosowania stawki 0% dla czynności wykonywanych przez biegłego sądowego na zlecenie sądu, prokuratury i policji.


W przedmiotowym wniosku, oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (podatnik podatku od towarów i usług), będąc biegłym sądowym wykonuje kryminalistyczne ekspertyzy dokumentów na rzecz organów procesowych, tj. sądu, prokuratora, policji. Otrzymywane przez niego wynagrodzenie regulowane jest przepisami: art. 326 § 3 pkt 4, art. 626 § 1 i art. 626a Kodeksu postępowania karnego w związku z art. 10 ust. 1 dekretu Rady Ministrów z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sadowym (Dz. U. Nr 49, poz. 445) oraz § 10 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie kosztów przeprowadzenia dowodu z opinii biegłych w postępowaniu sądowym (Dz. U. Nr 46 poz. 254 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisami za godzinę pracy biegły sądowy stosuję stawkę w wysokości 1,2% - 1,7% podstawy obliczenia kwoty bazowej. Na podstawie interpretacji Ministra Finansów nr PP3-812-130/2005/AK/864 z dnia 29 kwietnia 2005 r. oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego z czerwca 2008 r. biegły sądowy jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednak z uwagi na brak regulacji prawnych dopuszczających doliczenie podatku do stawki godzinowej, biegły wystawiając fakturę VAT traktuje godzinową stawkę ministerialną jako kwotę brutto. Powyższe obniża wysokość dochodu biegłego i tym samym podwyższa koszty sądowe o podatek. Ponadto wskazano, że biegły sądowy, który nie przekroczył kwoty obrotu zwalniającej od płacenia podatku wystawia rachunki wg. ww. stawek i osiąga dochód o 22% wyższy od biegłego, który przekraczając obrót zmuszony jest do opłacenia podatku z dotychczasowej stawki godzinowej. Brak jest podstaw prawnych do doliczenia tego podatku do obowiązujących stawek, które nie zostały ubruttowione.

Wystawione w ten sposób faktury nie zostały zaakceptowane przez Prokuraturę Okręgową, która powołała się na niżej wymienioną wykładnię prawną wskazując, że ?? do kosztów wynagrodzenia biegłego nie wlicza się podatku od towarów i usług? (uchwały Sądu Najwyższego z dnia 22 kwietnia 1997 r. III CZP 11/97.OSNC 1997/8.102 oraz z dnia 21 grudnia 2006 r. III CZP 127/06. OSNC 2007/10/150), odmówiła wypłaty kwoty brutto z faktur, a przyznała wynagrodzenie w kwocie netto. Z uwagi na fakt, że wynagrodzenie średnio z jednej faktury dotyczy 20-30 godzin pracy, a odmowa wypłaty kwoty brutto dotyczy kilkudziesięciu faktur, nadpłacony przez biegłego sądowego podatek od towarów i usług stanowi znaczną kwotę. Brak wypłaty brutto i opłacenie przez biegłego podatku zgodnie z wystawionymi fakturami skutkuje podwójnym opodatkowaniem (brak fizycznego wpływu z faktury oraz konieczność wpłaty podatku ze środków własnych). Ponadto Prokuratura Okręgowa nakazuje wystawienie faktur VAT z 0% stawką i dokonania korekty do wcześniej wystawionych faktur również ze 0% stawką podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanej sytuacji można wystawić faktury VAT na ww. usługi stosując 0% stawkę podatku od towarów i usług i jednocześnie dokonać korekty wcześniej wystawionych faktur VAT ze stawką 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługa objęta jest 22% stawką podatku i należy wystawić faktury VAT z 22% stawką. W związku z powyższym nie należy dokonywać korekt wcześniej wystawionych faktur.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych usług preferencyjnymi stawkami podatku, tj. 0%, 3% lub 7%. Jednak wśród tych usług nie zostały wymienione usługi świadczone przez biegłych sądowych w zakresie kryminalistycznych ekspertyz dokumentów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż skoro przedmiotowe usługi nie zostały objęte obniżonymi stawkami podatku, w tym stawką 0%, podlegają one opodatkowaniu wg stawki podstawowej, określonej w art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, tj. w wysokości 22%. W związku z powyższym, o ile ? wystawiając fakturę VAT ? przyznaną kwotę wynagrodzenia uznała Pani za kwotę brutto, nie jest Pani zobowiązana do dokonania korekty wystawionych wcześniej faktur VAT.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika