Obowiązek sporządzenia korekty podatku w przypadku zbycia przedsiębiorstwa.

Obowiązek sporządzenia korekty podatku w przypadku zbycia przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku przy sprzedaży przedsiębiorstwa ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku przy sprzedaży przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2009 r. zamierza wnieść przedsiębiorstwo (samodzielnie sporządzające bilans) na pokrycie udziałów do spółki jawnej, której będzie wspólnikiem. Nowa spółka jawna (ojciec , syn, córka) będzie w dalszym ciągu w 100% kontynuować poprzednią działalność. Nabywane towary i usługi w przedsiębiorstwie osoby fizycznej wykorzystuje się wyłącznie do działalności opodatkowanej. Wszystkie składniki przedsiębiorstwa osoby fizycznej, wniesione do spółki jawnej nadal będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Pismem z dnia 2 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca oraz nabywca zobowiązani będą do dokonania korekty podatku na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy zarówno sprzedający, jak i nabywca nie korygują podatku naliczonego wówczas, gdy podatek naliczony związany z zakupami, które osoba fizyczna wnosi na pokrycie udziału, służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, a nabywca także wykonywać będzie wyłącznie czynności opodatkowane.

W myśl art. 55#185; Kodeksu cywilnego przekazanie aportem przedsiębiorstwa do spółki jawnej wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług tzn. nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, a dla wnoszącego aport nie wiąże się z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych (towarów i środków trwałych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa.

W efekcie u Wnioskodawcy jak i nabywcy nie wystąpi obowiązek korekty podatku odliczonego i naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W świetle art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie 'transakcja zbycia' należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu 'dostawa towarów' w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji ?przedsiębiorstwa?, zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych uprawnione jest stosowanie definicji zawartej w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 64, poz. 93 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.


Obejmuje ono w szczególności:


  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonywania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przyjęta w powołanym wyżej przepisie (art. 6 ust. 1 ustawy) opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa powoduje, że zbycie to nie skutkuje w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez podatnika ? zbywcę, co pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług. Nakłada jednak na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonywania ewentualnych korekt w zakresie podatku naliczonego, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że przedmiotem aportu do spółki jawnej będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego. Nabywane towary i usługi, które w przedsiębiorstwie osoby fizycznej wykorzystuje się wyłącznie do działalności opodatkowanej, w spółce jawnej będą również wykorzystywane do wykonywania tych czynności.

Mając na uwadze powyższe, oraz treść wszystkich powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż jeżeli przedmiotem aportu jest - jak wskazał Wnioskodawca - przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; ustawy Kodeks cywilny, to czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie wiąże się dla wnoszącego aport z obowiązkiem korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi tego przedsiębiorstwa. Obowiązek ten nie będzie ciążył również na nabywcy, ale tylko wówczas, gdy składniki wniesionego przedsiębiorstwa będą wykorzystywane ? jak wskazał Wnioskodawca - wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przeciwnym wypadku nabywca, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, zobowiązany będzie do dokonywania stosownych korekt.

Jednocześnie należy wskazać, iż wyłączenie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wynika z treści powołanego wyżej art. 6 tej ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca z art. 55#185; ustawy Kodeks cywilny.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1 , 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika