Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2008 r. Gmina, nie będąc zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług i nie posiadająca numeru NIP, posługująca się numerem NIP Urzędu Miejskiego (Gmina zarejestrowana jest jako podatnik od września 2011 r.) złożyła wniosek o dofinansowanie projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś 3 Infrastruktura społeczna, Działanie 3.1. Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną.


Zadanie inwestycyjne realizowane jest w 2 etapach:


  1. Rozbudowa budynku Szkoły Ponadgimnazjalnej . polegająca na:


    1. pracach termomodernizacyjnych budynku,
    2. zagospodarowaniu terenu,
    3. robotach budowlanych,
    4. wykonaniu instalacji elektrycznych.
    5. wykonaniu przyłącza wodno-kanalizacyjnego.


  2. Zakup i dostawa sprzętu i pomocy naukowych - multimedialnych oraz dydaktycznych.



Do września 2011 r. to Urząd Miejski działając w imieniu Gminy dokonywał rozliczeń podatku od towarów i usług. Wszelkie czynności zwolnione oraz podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług były ewidencjonowane i rozliczane w Urzędzie Miejskim, który prowadził rejestr sprzedaży i zakupów.

W związku z tym, iż to Urząd Miejski a nie Gmina posiadał numer NIP, w 2009 r. została wystawiona faktura VAT dotycząca ww. projektu na ?studium wykonalności projektu", w której nabywcą jest nie Gmina a Urząd Miejski.

Urząd Miejski nie miał możliwości odliczenia podatku zawartego ww. fakturze zakupu, ponieważ nie istniał i nie będzie istniał związek ze sprzedażą opodatkowaną, co jest zgodne z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy d dnia 11 marca 2004 r., ponieważ zakupione pomoce naukowe będą wykorzystywane przez uczniów i nauczycieli bezpłatnie, nie będą też przedmiotem zawieranych umów cywilnoprawnych, natomiast budynek szkoły, który jest własnością Gminy, użytkowany jest przez Zespół Szkół bezpłatnie.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy Urząd Miejski nie miał i nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze zakupu w związku z realizacją przedmiotowego projektu?



Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Miejski dokonując rozliczeń podatku od towarów i usług nie miał i nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury zakupu, ponieważ nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego określone jest w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Realizacja przedmiotowego projektu dotycząca etapu I - Rozbudowa Budynku Szkoły Ponagrmnazjalnej przyczyni się do podniesienia jakości infrastruktury oświatowej, natomiast realizacja etapu II przyczyni się do poprawy jakości kształcenia.

Budynek Szkoły Ponadgimnazjalnej jest własnością Gminy, jako środek trwały został nieodpłatnie użyczony ZSP do prowadzenia szkoły. Zakupione pomoce dydaktyczne będą wykorzystywane przez uczniów i nauczycieli bezpłatnie i nie będą przedmiotem odpłatnego wynajmu na rzecz osób trzecich. Tak więc wszelkie zakupy związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Urzędowi nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga również kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług, nie sformułowano bowiem w tym zakresie stanowiska, jak również nie postawiono pytania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika