Czy sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie obciążona podatkiem od towarów i usług?

Czy sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie obciążona podatkiem od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2014 r. (data wpływu 1 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym dnia 14 października 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obciążenia podatkiem dostawy nieruchomości w trybie egzekucji komorniczej (KM XXX/12) ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 14 października 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obciążenia podatkiem dostawy nieruchomości w trybie egzekucji komorniczej (KM XXX/12).


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne z nieruchomości gruntowej zabudowanej, położonej w miejscowości P. gmina dla której V Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w I. prowadzi księgę wieczystą nr . Działka nr 139/4 o pow. 0,4892 ha (sklasyfikowana zgodnie z wypisem z rejestru gruntów jako grunty orne RV i tereny mieszkaniowe B), stanowi własność Lidii T. Działka jest zabudowana budynkiem mieszkalnym, gospodarczym i stawem. Budynek mieszkalny o pow. użytkowej 232,70 m² w zabudowie wolnostojącej, parterowy, z poddaszem użytkowym. Budynek w części, tj. o pow. 36,50 m², wybudowany w II połowie XX wieku, w technologii tradycyjnej, ściany murowane z cegły ceramicznej pełnej, następnie rozbudowany w 2009 r. Budynek gospodarczy o pow. użytkowej 36,75 m² parterowy, niepodpiwniczony, przylegający do budynku mieszkalnego. Od strony wschodniej budynku znajduje się staw, ogrodzony od granicy z działką wałem usypanym z zieleni.

Z dniem 1 stycznia 2003 r. przestał obowiązywać miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określający przeznaczenie terenu, na którym znajdują się ww. nieruchomości. W stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (uchwala z dnia 30 marca 1999 r.), ww. nieruchomość znajduje się w obszarze o przeznaczeniu: ?dominująca funkcja rolnicza i usługowa nastawiona na zaspokojenie potrzeb mieszkańców gminy?.

Według rejestru REGON prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny, dłużniczka została wykreślona z rejestru. Z dniem 1 lutego 2012 r. zakończyła prowadzenie działalności. Wcześniej dłużniczka figurowała jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - Sklep Spożywczo-Przemysłowy ?S? Lidia T., pod adresem K. .

Według Pana opinii, nieruchomość służy zaspokajaniu potrzeb własnych dłużniczki między innymi dlatego, ze dłużniczka jest zameldowana pod adresem położenia nieruchomości oraz zgodnie z wolą dłużniczki korespondencja kierowana jest pod ten sam adres. Ponadto cechy nieruchomości wskazują, że nadaje się do zamieszkania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie obciążona podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej położonej w miejscowości P. jest ustawowo zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, bowiem:


  1. nieruchomość gruntowa zabudowana, stanowiąca własność dłużniczki, stanowi jej prywatną własność i zaspokaja cele socjalne, w związku z czym nie jest ona podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy, a przepis art. 2 pkt 1 i art. 4 1 i ust. 2 VI Dyrektywy Unii Europejskiej, sprzeciwiają się uznaniu za czynność opodatkowaną wyprzedaży majątku własnego, a w rozpatrywanej sprawie jest to przymusowa sprzedaż w drodze egzekucji sądowej; potwierdza to także wyrok NSA z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07.
  2. budynki posadowione na gruncie zostały wybudowane w połowie XX wieku, kiedy to nie obowiązywał w Polsce system VAT, a późniejszych modernizacji i ulepszeń budynków dłużniczka, nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie mogła odliczać,
  3. należy też zwrócić uwagę na fakt, ze egzekucyjna sprzedaż nieruchomości ma charakter przymusowy i niezależny od woli dłużniczki, co jest kolejnym argumentem uzasadniającym zwolnienie sprzedaży nieruchomości z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Żeby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług ? w świetle powyższych przepisów ? jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że do planowanej dostawy nieruchomości, nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, o ile ? jak wskazuje treść wniosku ? była/jest ona wykorzystywana w celu zaspokojenia potrzeb własnych dłużniczki. W konsekwencji powyższego zbycie ww. nieruchomości nie będzie stanowić działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem czynność tę należy uznać za sprzedaż majątku osobistego dłużniczki, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Należy wskazać, że w przedstawionym we wniosku własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego stwierdził Pan, że ?(?)Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 15 (a contrario) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług egzekucyjna sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej położonej w miejscowości P gm. D, dla której V Wydział ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w I prowadzi KW , jest ustawowo zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT (?)?. Tut. Organ pragnie zauważyć, że pomimo identycznego skutku podatkowego dla podatnika podatku od towarów i usług (brak konieczności wykazania podatku należnego z tytułu przedmiotowych dostaw) ? pojęcia ?nie podlega opodatkowaniu? i ?zwolnione od podatku? nie są tożsame. Pierwsze z nich oznacza to, że uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają i nie będą miały zastosowania do sprzedaży nieruchomości zabudowanej. Natomiast zwrot ?zwolnione od podatku? oznacza, że regulacje ustawy mają i będą miały zastosowanie do danej czynności, jednak jest ona bądź będzie ona korzystała ze zwolnienia od podatku. Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej został (zostanie) określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika