Posiadane przez Spółkę dokumenty ? o ile w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą (...)

Posiadane przez Spółkę dokumenty ? o ile w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów ? będą wystarczającymi dokumentami, aby na ich podstawie, w myśl przepisu art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług, zastosować preferencyjną, 0% stawkę podatku do usług organizacji transportu do miejsca formowania przesyłki eksportowej oraz organizacji usług pomocniczych, t.j. przeładunków, kontrolowaniu, pakowaniu, itp. towaru eksportowanego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania posiadanych dokumentów za wystarczające do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku do usług organizacji transportu do miejsca formowania przesyłki eksportowej oraz organizacji usług pomocniczych, t.j. przeładunków, kontrolowaniu, pakowaniu, itp. towaru eksportowanego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 października 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania posiadanych dokumentów za wystarczające do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku do usług organizacji transportu do miejsca formowania przesyłki eksportowej oraz organizacji usług pomocniczych, t.j. przeładunków, kontrolowaniu, pakowaniu, itp. towaru eksportowanego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka świadczy usługi spedycyjne związane z organizacją transportu drogą morską, lądową i powietrzną oraz organizacją usług pomocniczych do usług transportowych.


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie otrzymywać zlecenia od armatorów, a także agentów armatorów, zarejestrowanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług (posiadających NIP) na zorganizowanie (obsługę spedycyjną):


  • usług transportowych polegających na dowozie towarów z określonego miejsca w Polsce do portu w związku z eksportem tych towarów,
  • usług pomocniczych do usług transportowych bezpośrednio związanych z eksportem towarów.


Spółka realizować będzie zlecone usługi przy wykorzystaniu zewnętrznych firm transportowych oraz innych firm zewnętrznych, w zależności od otrzymanego zlecenia, np. przeładunkowych, kontrolnych. Po złożeniu pełnych kontenerów w porcie, przeznaczonych do eksportu, Spółka otrzyma kopię dokumentu MRN - zgłoszenia towaru w procedurze wywozu. Następnie, po wypłynięciu kontenera z portu, Spółka otrzyma dokument ?Kwit Sternika' - dokument stanowiący potwierdzenie przez armatora lub agenta armatora wypłynięcie kontenera. ?Kwit Sternika' zawiera wszystkie dane dotyczące wysyłki eksportowej, t.j.: oznaczenie eksportera, portu załadunku, portu wyładunku w kraju trzecim, numer i rodzaj kontenera, rodzaj i ilość eksportowanego towaru oraz wskazanie Spółki jako spedytora i numer zlecenia eksportowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy oprócz otrzymanego zlecenia na wykonanie usługi bezpośrednio związanej z eksportem towarów, dokument MRN - zgłoszenie towaru w procedurze wywozu oraz dokument 'Kwit Sternika' są wystarczającymi dokumentami aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 oraz art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zastosować stawkę podatku 0% na świadczone usługi polegające na organizacji transportu - dowozu towaru do miejsca formowania przesyłki eksportowej oraz organizacji usług pomocniczych t.j. przeładunków, kontrolowaniu, pakowaniu, itp. towaru eksportowanego...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 i art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dysponując dokumentami MRN oraz 'Kwit Sternika', działając na podstawie zlecenia wystawionego przez armatora lub agenta armatora, ma prawo zastosować stawkę podatku 0% na świadczone usługi spedycyjne polegające na organizacji transportu do miejsc formowania przesyłek w eksporcie, np. do portu morskiego oraz na szeroko rozumiane usługi pomocnicze do usług transportowych w eksporcie. Zdaniem Spółki spełnione są wszystkie warunki do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług, gdyż otrzymane zlecenie spedycyjne, dokument MRN oraz dokument ?Kwit Sternika' jednoznacznie potwierdzają, że czynności związane z organizacją usług bezpośrednio związanych z eksportem towarów zostały przez Spółkę wykonane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Stosownie do pkt 8 powołanego artykułu, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:


  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej ?rozporządzeniem nr 1777/2005?.


W myśl dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl przepisu art. 146a pkt 1 ustawy, dodanego treścią art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz dał możliwość stosowania zwolnień podatkowych.


I tak w myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:


  1. dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formatowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
  2. świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.


Stwierdzić należy, że z uwagi na treść ww. przepisu, katalog usług opodatkowanych 0% stawką podatku jest dość szeroki, niemniej jednak muszą być one nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar.

Zgodnie z dyspozycją ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 ? uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym do uznania posiadanych przez podatnika dokumentów za dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy jest, aby miały one rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem aby podatnik świadczący usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.

Z treści wniosku wynika, że Spółka będzie otrzymywać zlecenia od armatorów, a także agentów armatorów, zarejestrowanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług (posiadających NIP) na zorganizowanie (obsługę spedycyjną) usług transportowych polegających na dowozie towarów z określonego miejsca w Polsce do portu w związku z eksportem tych towarów oraz usług pomocniczych do usług transportowych bezpośrednio związanych z eksportem towarów. Zlecone usługi realizować będzie przy wykorzystaniu zewnętrznych firm transportowych oraz innych firm zewnętrznych, w zależności od otrzymanego zlecenia, np. przeładunkowych, kontrolnych. Po złożeniu pełnych kontenerów w porcie przeznaczonych do eksportu Spółka otrzyma kopię dokumentu MRN - zgłoszenia towaru w procedurze wywozu. Następnie, po wypłynięciu kontenera z portu, otrzyma dokument ?Kwit Sternika' - dokument stanowiący potwierdzenie przez armatora lub agenta armatora wypłynięcie kontenera, zawierający wszystkie dane dotyczące wysyłki eksportowej, t.j.: oznaczenie eksportera, portu załadunku, portu wyładunku w kraju trzecim, numer i rodzaj kontenera, rodzaj i ilość eksportowanego towaru oraz wskazanie Spółki jako spedytora i numer zlecenia eksportowego.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w ocenie tut. organu, posiadane przez Spółkę dokumenty ? o ile w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów ? będą wystarczającymi dokumentami, aby na ich podstawie, w myśl przepisu art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług, zastosować preferencyjną, 0% stawkę podatku do usług organizacji transportu do miejsca formowania przesyłki eksportowej oraz organizacji usług pomocniczych, t.j. przeładunków, kontrolowaniu, pakowaniu, itp. towaru eksportowanego.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach ? art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Tak więc ewentualne niezgodności dokumentacji w porównaniu ze stanem faktycznym - co potwierdzić można jedynie w trakcie postępowania podatkowego - mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika