Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane roboty modernizacyjne?

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane roboty modernizacyjne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót modernizacyjnych polegających na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń stołówki i pralni w domu studenckim - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót modernizacyjnych polegających na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń stołówki i pralni w domu studenckim.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet uzyskał pozwolenie na budowę i modernizację pod nazwą: Zmiana sposobu użytkowania pomieszczeń stołówki i pralni znajdujących się w Domu Studenta na pomieszczenie Zakładu Kosmetologii, w skład którego wejdą: Samodzielna Pracownia Kosmetologii oraz Samodzielna Pracownia Medycyny Estetycznej. Modernizacja polegająca na likwidacji ścian i ustawieniu nowych, wyposażeniu pomieszczeń w instalację technologiczną: elektryczną, wodno-kanalizacyjną, zmieni dotychczasowe przeznaczenie pomieszczeń znajdujących się w budynku Domu Studenta na pomieszczenia służące działalności dydaktycznej, tj. sale wykładowe, ćwiczeniowe, laboratoryjne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane roboty modernizacyjne...


Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana ustawy o podatku od towarów i usług (od dnia 1 stycznia 2008 r.) w brzmieniu zapisów o stosowaniu stawki podatku przy realizacji robót budowlano-montażowych i remontowych wskazuje, iż obniżoną 7% stawkę podatku stosuje się do remontów dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. wymienionym w art. 42 ust. 12 ustawy, oraz pozostałych obiektów budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem lokali użytkowych, tzn. nie wykorzystywanych jako mieszkalne (§ 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) podstawową stawkę podatku (22%) stosuje się do pozostałych robót remontowych tj. niedotyczących obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, ani pozostałych obiektów budownictwa mieszkaniowego. Wprawdzie ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje tego co należy rozumieć pod pojęciem lokal użytkowy, jednak pomieszczenia wykorzystywane jako dydaktyczne spełniają taką rolę. Dlatego też, jeżeli prace remontowe dotyczą tylko i wyłącznie tych pomieszczeń, to mimo, iż są one położone w budynku mieszkalnym ? Dom Studenta, nie można zastosować obniżonej 7% stawki podatku i całość prac należy opodatkować 22% stawką podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie ust. 12 powołanego artykułu, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Na podstawie § 6 ust. 2, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7%, również w odniesieniu do:


  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12


  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 ? 12c ustawy.


Do dnia 30 listopada 2008 r. powyższa regulacja zawarta była w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

Klasyfikacji budynków dokonuje się na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). W sekcji 1, dziale 11, grupie 113, klasie 1130 PKOB sklasyfikowano budynki zbiorowego zamieszkania.


Klasa 1130, obejmuje:


  • Budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.
  • Budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
  • Budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.


Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że dla prawidłowego określenia stawki podatku dla robót budowlanych kluczowe znaczenie ma klasyfikacja statystyczna obiektów, w których usługi te będą wykonywane oraz treść zawartej między stronami umowy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prace modernizacyjne będą wykonywane w budynku Domu Studenta (budynek zbiorowego zamieszkania). Roboty budowlane polegające na likwidacji ścian i ustawieniu nowych, wyposażeniu pomieszczeń w instalacje technologiczne będą wykonywane w pomieszczeniach dotychczasowej pralni i stołówki. W ich wyniku mają powstać pomieszczenia służące działalności dydaktycznej (sale wykładowe, ćwiczeniowe i laboratoryjne).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że zarówno pomieszczenia w ich pierwotnym przeznaczeniu, jak również powstałe lokale o nowym przeznaczeniu nie spełniają wymogów, które nakładają przepisy prawa dla zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług. Roboty budowlane polegające na modernizacji lokali użytkowych w Domu Studenta, których celem jest przystosowanie tych lokali dla potrzeb dydaktycznych, opodatkowane będą 22% stawką podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika