Sposób dokumentowania otrzymanej premii pieniężnej.

Sposób dokumentowania otrzymanej premii pieniężnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.), uzupełniony w dniach 2 i 23 grudnia 2010 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony 2 i 23 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Firma prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej (dalej Spółka), której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana. Spółka podpisała 1 września 2010 r. porozumienie o współpracy z dostawcą towarów. Treścią porozumienia jest zobowiązanie się Spółki do zakupu w poszczególnych miesiącach 2010 r. określonej ilości towarów, za co otrzyma od dostawcy premie pieniężną liczoną w % od obrotu.

Do obliczenia wartości premii brany jest obrót netto za dany okres, pomniejszony o wartość niezapłaconych faktur, przeterminowanych na ostatni dzień okresu. Wypłacana premia uzależniona jest jedynie od ilości zakupionych towarów (skorygowanej o niezapłacone faktury). Odbiorca towarów nie świadczy żadnych dodatkowych usług na rzecz dostawcy. W przypadku nie dokonania przez Spółkę ustalonej wielkości zakupów, wysokość premii ulega obniżeniu lub premia w ogóle nie przysługuje. Należna premia pieniężna za wykonany obrót rozliczana będzie na podstawie noty księgowej wystawionej przez Spółkę o treści: ?Premia pieniężna za wykonany obrót w okresie od? do ?, zgodnie z postanowieniami o współpracy?. W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że niewykonanie założonych planów zakupowych nie wiąże się z żadnymi innymi konsekwencjami.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dla udokumentowania premii pieniężnej przyznawanej przez dostawcę towarów za określoną wartość zakupów w poszczególnych okresach, nabywca towarów zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie premii nie wymaga wystawienia przez nabywcę faktury VAT. Wystarczającym dokumentem dla udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych jest nota księgowa. Osiągnięcie przez nabywcę określonej umownie wielkości obrotów z danym sprzedawcą nie jest usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a wypłacana nabywcy przez sprzedawcę premia nie stanowi odpłatności z świadczenie usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Uwzględniając powołane wyżej przepisy należy wskazać, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi, według ustawy o podatku od towarów i usług, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w klasyfikacjach, o których mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 ze zm.) wskazuje, że ?świadczenie usług? oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Zarówno z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jak również z przepisów Dyrektywy wynika, że świadczenie usługi to transakcja gospodarcza, a stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, której przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana, podpisała w dniu 1 września 2010 r. porozumienie o współpracy z dostawcą towarów. Na podstawie porozumienia zobowiązała się do zakupu w poszczególnych miesiącach 2010 r. określonej ilości towarów, w zamian za co otrzyma premię pieniężną liczoną w % od obrotu. Do obliczenia premii brany pod uwagę jest obrót netto za dany okres, pomniejszony o wartość niezapłaconych faktur, przeterminowanych na ostatni dzień okresu. Premia pieniężna uzależniona jest jedynie od ilości zakupionych towarów (skorygowanej o niezapłacone faktury). Odbiorca towarów nie świadczy żadnych dodatkowych usług na rzecz dostawcy. Niezrealizowanie ustalonej wielkości zakupów skutkuje tym, że premia ulega obniżeniu bądź w ogóle nie przysługuje. Poza tym niezrealizowanie założonych planów zakupowych nie wiąże się z żadnymi innymi konsekwencjami. Dokumentując otrzymaną premię pieniężną Spółka rozlicza ją na podstawie noty księgowej o treści ?Premia pieniężna za wykonany obrót w okresie od? do ?, zgodnie z postanowieniami o współpracy?.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wypłacane Spółce przez dostawcę środki pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać zakupów dokonywanych na odpowiednim poziomie. W konsekwencji otrzymywane przez Spółkę środki pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie jakichkolwiek usług na rzecz dostawcy.

Wobec powyższego Spółka nie jest zobowiązana do wystawienia faktury VAT, a fakt otrzymania płatności może udokumentować innym dokumentem księgowym.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii wpływu przedmiotowych premii na obowiązki kontrahenta Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika