Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych (...)

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego nie więcej niż w 80% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji ze środków PROW, a w pozostałym zakresie z uzyskanego dofinansowania z Gminy i środków własnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Z.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Z.?.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie jest zarejestrowane w KRS od 2007 r., natomiast od maja 2013 r. posiada status organizacji pożytku publicznego. W ramach działalności statutowej został opracowany i złożony wniosek o przyznanie pomocy w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Odnowa i Rozwój Wsi, realizowane w ramach osi 4 Leader, tytuł operacji ? ?Z.?. Wybudowane boisko rekreacyjne z urządzeniami skateparku oraz wiata, będą służyły lokalnej społeczności (inwestycja celu publicznego) nieodpłatnie. Nie będą z tego tytułu pobierane żadne opłaty.

W dniu 8 sierpnia 2014 r. została podpisana umowa pomiędzy Stowarzyszeniem a Samorządem Województwa o przyznanie pomocy na realizację wyżej opisanej operacji. Projekt w nie więcej niż 30% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji finansowany będzie ze środków PROW, w pozostałym zakresie z uzyskanego dofinansowania z Gminy i środków własnych Stowarzyszenia. Wykonanie zadania będzie polegało na budowie boiska rekreacyjnego z urządzeniami skateparku oraz wiaty na terenie nieruchomości gruntowej (działki) stanowiącej własność Gminy na podstawie zgody Wójta Gminy z dnia 4 marca 2013 r. W załączniku rzeczowo-finansowym do umowy o przyznanie pomocy zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług VAT jako koszt kwalifikowany operacji.

W chwili obecnej Stowarzyszenie przystępuje do realizacji projektu. Jego zakończenie przewidziane jest na grudzień 2014 r. Zgodnie z warunkami umowy o przyznanie pomocy w miesiącu grudniu 2014 r. zostanie złożony wniosek o płatność w Urzędzie Marszałkowskim Województwa.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizując w minionych latach oraz w roku bieżącym projekty finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzących z dotacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji ..., złożyło zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, by móc odzyskać przysługujący VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie występuje cel zarobkowy, działalność ma charakter non-profit.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego nie więcej niż w 80% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji ze środków PROW, a w pozostałym zakresie z uzyskanego dofinansowania z Gminy i środków własnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego nie więcej niż w 80% poniesionych kosztów kwalifikowalnych ze środków PROW, a w pozostałym zakresie z uzyskanego dofinansowania z Gminy i środków własnych.

Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na fakt, że Stowarzyszenie, jako nieprowadzące działalności gospodarczej, nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani jego odzyskania. Wydatki, zgodnie z budżetem, będą dotyczyły budowy boiska rekreacyjnego z urządzeniami skateparku oraz wiaty na terenie nieruchomości gruntowej (inwestycja celu publicznego).

Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Tym samym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W zakresie przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości skorzystania ze zwolnień przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje ? co do zasady ? wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty inwestycji nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej (wybudowane boisko rekreacyjne z urządzeniami skateparku oraz wiata będą ogólnodostępne i udostępniane nieodpłatnie). Nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie będą środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika