Sprzedaż budynku administracyjno- biurowego (będącego towarem używanym) jest zwolniona z opodatkowania

Sprzedaż budynku administracyjno- biurowego (będącego towarem używanym) jest zwolniona z opodatkowania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 11.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 4.12.2007 r., 24.12.2007 r. i 27.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT od 2003 r. W związku z trudnościami w uzyskaniu kredytu na zakup budynku Stowarzyszenie uzyskało pożyczkę od osoby fizycznej, która z kolei zaciągnęła kredyt w Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo ? Pożyczkowej SKOK. Zgodnie z umową terminy i wysokość spłaty rat pożyczki były skoordynowane ze spłatami rat kredytu w SKOK-u. Dzięki uzyskanym środkom finansowym Stowarzyszenie w roku 2003 zakupiło od Agencji Mienia Wojskowego budynek administracyjno - biurowy. Sprzedaż została potwierdzona aktem notarialnym oraz fakturą VAT, gdzie zastosowano zwolnienie z opodatkowania gdyż budynek ten był towarem używanym. W okresie posiadania przez Stowarzyszenie przedmiotowej nieruchomości prowadzone były jedynie drobne naprawy i remonty, których wartość nie przekroczyła jednak 30% wartości tej nieruchomości. W związku z niewywiązywaniem się Stowarzyszenia z zawartej umowy pożyczki pożyczkodawca nie był w stanie terminowo regulować zaciągniętego kredytu w SKOK-u, który w stosunku do osoby tej rozpoczął naliczanie odsetek karnych w wysokości 40%. Stowarzyszenie w celu zwolnienia się z długu wraz z odsetkami oraz uniknięcia zapłaty odszkodowania za poniesioną przez pożyczkodawcę szkodę, w roku 2007 dokonało zbycia na jego rzecz opisanej nieruchomości. Transakcja potwierdzona została aktem notarialnym oraz fakturą VAT. Przy ustalaniu ostatecznej wartości nieruchomości uwzględniono fakt, że przedmiotowy obiekt wpisany jest do rejestru zabytków, oraz w stosunku do tej nieruchomości zawarte są długoterminowe umowy najmu ograniczające swobodę zarządzania. Przeniesienie własności nieruchomości nastąpiło w trybie art. 452 Kodeksu cywilnego z dopłatą na rzecz Stowarzyszenia w wysokości 47.886,00zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jakie konsekwencje podatkowe na gruncie podatku od towarów i usług wywołuje opisana transakcja...


Zdaniem wnioskodawcy, zbycie przedmiotowego budynku administracyjno - biurowego zwolnione jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z uwagi na zasady wynikające z art. 43 ust. 2 i 6 ustawy. Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w chwili zakupu, a ponadto nie dokonano ulepszeń budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W rozumieniu art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Generalnie dla dostawy budynków o charakterze użytkowym przewidziana jest podstawowa stawka podatku w wysokości 22%, określona w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zgodnie jednak z art. 43 ust. 1 pkt 2 zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (?..). Art. 43 ust. 2 pkt 1 określa, że przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części ? jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 6 przewiduje jednak wyłączenia ze zwolnień, o których wyżej mowa. Zgodnie z tym przepisem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły 30 proc. wartości początkowej, a podatnik:


  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.


Należy zaznaczyć, że powyższy przepis ma zastosowanie tylko wówczas, gdy wszystkie warunki w nim zawarte zostaną spełnione jednocześnie.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych regulacji prawnych należy zauważyć, że przedmiotowy budynek administracyjno - biurowy został nabyty przez Stowarzyszenie jako towar używany ( zwolniony z opodatkowania), co wykluczało możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego w chwili jego zakupu. Stowarzyszenie w okresie użytkowania przedmiotowego obiektu nie dokonywało jego ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (jego wartość nie wzrosła). Jak wskazano we wniosku w latach 2003 ? 2007 poniesiono jedynie wydatki na bieżące naprawy i remonty, zatem wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 6 ustawy nie znajduje w tym wypadku zastosowania.

Z uwagi na powyższe zbycie przedmiotowego budynku zwolnione jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika